Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Nyhet
17 Jan, 2025

REDERI: FÖR TIDIGT SPEKULERA OM NÄR RÖDA HAVET KAN BLI FARBART - MAERSK

Uppdaterad:
17 Jan, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det är för tidigt att spekulera om vilken exakt tidpunkt Röda havet kan anses tillräckligt säkert för att återuppta som fraktled, menar det danska shippingbolaget Maersk i en kommentar till Bloomberg News på fredagen.

Kommentaren ges efter att huthimilisen i Jemen meddelat att angreppsverksamheten mot fartyg i Röda havet avbryts, åtminstone tillfälligt, när nu ett vapenstilleståndsavtal rörande Gaza mellan Israel och Hamas är nära.

Beskedet ses som ett steg i rätt riktning för att öppna sjöfarten i regionen igen, tillstår Maersk.

"Vi kommer övervaka situationen i Mellanöstern noga och återvända till Röda havet samt passera genom Bab el-Mandeb-sundet när det återigen är säkert", uppger Maersk.

Avtalet om vapenvila måste röstas igenom Israels säkerhetskabinett på fredagen innan det kan anses godkänt. Om detta sker kommer också huthimilisen fortsatt vara redo att återuppta attacker om Israel bryter mot avtalet.

Om världens rederier kan återgå till farlederna genom Röda havet, som förbinder Indiska oceanen med Medelhavet och Europa genom Suezkanalen kommer fraktpriserna minska. I nuläget seglar fartygen i stället söder om Afrikas sydspets för att nå Europa, vilket tar åtskilligt längre tid och driver upp fraktkostnaderna mellan bland annat tillverkningsnavet Kina och Europa.

Enligt Pareto Securities analytiker verkar marknaden tydligt tro att sjötrafiken i Röda havet kommer att återupptas inom kort, rapporterar TDN Direkt.

"Vi förväntar oss inte att linjeskepp (vare sig container- eller bilfartyg) omedelbart återupptar trafiken här - lasten är för värdefull och logistiksystemet för komplext", skriver Pareto.

Arctic Securities noterar att utsikterna för en vapenvila mellan Israel och Hamas kan ge viss lättnad i de geopolitiska spänningarna i regionen, vilket kan vara ett steg mot en återgång till frakt via Suezkanalen. Om ett sådant scenario inträffar kan det sätta press på fraktraterna för containerfartyg, påpekar mäklarhuset.

Trots de återhållsamma kommentarerna från Maersk och vissa andra rederier om att en återgång till Suezfraktleden inte är omedelbart förestående tolkade marknaden också, likt nämnda analytiker, huthimilisens tillkännagivande som negativt för shippingbolagens börskurser när nu fraktraterna kan komma att minska och marginalerna pressas.

På Köpenhamnsbörsen handlades Maersks aktie ned med 4 procent på fredagen och i Oslo sjönk sektorkollegorna Höegh Autoliners och Wallenius Wilhelmsen backade med 5 procent respektive 7 procent medan MPC Container Ships sjönk 4 procent.



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.