BJÖRN BORG: FORTSATT FOKUS PÅ ACCELERERA TILLVÄXT - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädbolaget Björn Borg ser sig själva som ett " tillväxtcase" och tog marknadsandelar under det fjärde kvartalet samtidigt som omsättningen växte tvåsiffrigt.
"Vårt fokus kommer vara att accelerera tillväxten", säger kläd- och skobolagets vd Henrik Bunge till Nyhetsbyrån Direkt.
Under det fjärde kvartalet ökade Björn Borg sin omsättning med nära 19 procent till 235 miljoner kronor (198).
"Vi är otroligt nöjda med det här fjärde kvartalet där vi aldrig omsatt så mycket tidigare", säger vd:n.
Bruttomarginalen sjönk dock till 53,3 procent (56,8).
"Det som tryckt ned marginalen är att vi har tagit över skor som tidigare varit insålda av en annan aktör och som varit på olika båtar och i olika hamnar med förseningar som följd. Där har vi tvingats ge rabatter på skor för att hålla uppe försäljningen. Sedan hade grossistkanalen en otrolig försäljning under kvartalet, och där är marginalen lägre än i vår egen e-handel", säger Henrik Bunge.
Så reor från julhandeln och Black Friday kan man inte räkna in i marginaltappet?
"Vi har faktiskt haft färre rabatter under 2024 än under 2023. Vi har en process där vi investerar mer i marknadsföring och samtidigt tar bort rabatter i våra kanaler för att stärka upp vår bruttomarginal och öka prispunkterna för produkterna som vi säljer. Det är delvis anledningen till att vår egen e-handel `bara´ växer 10 procent under kvartalet, men där går det att vrida på om man skulle vilja genom att öka rabatterna", fortsätter Henrik Bunge.
Framöver ligger fokus på fortsatt tillväxt.
"Vi ger inga prognoser, men vi har tidigare ändrat våra finansiella mål där det nu är mycket tydligare att vi är ett tillväxtcase. Så vårt fokus kommer vara att verkligen accelerera tillväxten och växa minst 10 procent med bibehållen lönsamhet", uppger vd:n.
Samtidigt ligger ni över 10 procents tillväxt både i kvartalet och för helåret och även kring 10 procent i rörelsemarginal för helåret, har ni inte nått dit ni vill redan?
"Vi tror att vi ska kunna fortsätta accelerera tillväxten och med tiden kommer det skapa fin lönsamhet. Vi behöver bli större i USA med Amazon, i Tyskland och få ytterligare tillväxt i skor och sportkläder."
Hur ser du på marknaden just nu?
"Sportfackhandeln har haft det tufft i Norden under lång tid utan tillväxt under flera kvartal i rad. Omvärlden blir mer och mer orolig, och en orolig konsument köper så klart mindre än en trygg. Vår utgångspunkt är, eftersom vi fortfarande är ganska små, och om marknaden inte växer så ska vi ta andelar."
Under kvartalet ökade Björn Borg exempelvis sin omsättning i Sverige, som är den enskilt största marknaden, med 43 procent.
"Vi tar andelar i alla våra kategorier i Sverige", säger Henrik Bunge.
Under helåret minskade antalet egna butiker till totalt 13 från 15 stycken. Samtidigt öppnade Björn Borg under det fjärde kvartalet en så kallad shop-in-shop i ett centralt beläget varuhus i tyska Hamburg.
"Det räknas inte som en egen butik. Strategin att stänga våra egna butiker fortsätter under 2025. Vi ska investera våra pengar i en annan form av distribution, som exempelvis i det här varuhuset. Det tror vi är mer kostnadseffektivt", säger vd:n.