Nyhet
19 Jul, 2024

ELECTROLUX: STARKARE EFTERFRÅGAN BRASILIEN VÄNTAS FORTSÄTTA - VD

Uppdaterad:
19 Jul, 2024

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Electrolux vände i andra kvartalet till positiv organisk tillväxt i Nordamerika, plus 4,7 procent att jämföra med minus 13 procent i första kvartalet. Samtidigt krympte rörelseförlusten för regionen från cirka 1,2 miljarder kronor till 369 miljoner.

Electrolux vd Jonas Samuelson vill dock inte utlova någon tidpunkt för när bolaget åter kan visa positivt resultat i Nordamerika.

"Vi ger inte den typen av guidning, utan nöjer oss med att säga att vi jobbar hårt med kostnadssidan. Vi har väldigt, väldigt bra produkter och kan nu i ökande grad producera de produkterna i rätt takt som motsvarar deras potential. Det är den stora orsaken till den starkare utvecklingen i andra kvartalet", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

De sänkta marknadsutsikterna för Europa, Asien och Stillahavsområdet som framkom i fredagsmorgonens rapport avser till stor del marknaden för inbyggda kök i Europa, enligt Electrolux.

Det låter som en ganska smal nisch styr utvecklingen i en stor del av världen?

"Det är den del av marknaden som påverkas mest negativt av inflation och minskat bostadsbyggande. Köksrenoveringar drivs ofta av att man köper ny bostad och den efterfrågan ligger på väldigt låga nivåer, medan efterfrågan på utbytesprodukter är mer normal", säger Jonas Samuelson.

En ljuspunkt i kvartalsrapporten var utvecklingen i Latinamerika, som redovisade en organisk tillväxt på 26,6 procent i kvartalet.

"Det är i väldigt hög utsträckning Brasilien även om Chile också är positivt. Vissa delar av våra produkter är väderdrivna, det är självklart luftkonditionering men även kylskåp. Men hela marknaden är upp. I Brasilien har man sett en stabilisering av inflationen på lägre nivåer vilket gjort att man kunnat sänka räntorna, där ligger man lite före Europa", säger Electrolux-vd:n.

Då kan man räkna med att den utvecklingen fortsätter?

"Ja, med viss reservation för att vi inte räknar med vädereffekten i andra halvåret. Men grundsituationen med starkare konsumentefterfrågan finns kvar."

Effekten av Electrolux sparåtgärder spås nu bli cirka 4 miljarder kronor 2024, vilket är en nedjustering av den tidigare bedömningen 4-5 miljarder. Förändringen förklaras av bolaget främst med effekten av högre fraktrater på grund av läget i Röda havet.

Är den effekten alltså så stor som uppemot 1 miljard?

"Nej, inte så mycket. Men om man tänker sig en mittpunkt mellan de 4 till 5 miljarder vi sagt tidigare, och de här 4 miljarderna, så är den stora delen av den förflyttningen logistikkostnader."

Kan beloppet justeras igen om läget i Röda havet förändras?

"Röda havet-situationen gör att skeppen måste segla en omväg vilket leder till att kapaciteten minskas. Men dessutom finns rapporter om att det är mycket skeppningar nu i väntan på högre tullar, där man försöker få ut mer gods vilket ger en högre belastning temporärt", säger Jonas Samuelson.



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.