Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Nyhet
3 Dec, 2024

ESSITY: VILL KOMBINERA VÄXANDE UTDELNING MED ÅTERKÖP - VD

Uppdaterad:
3 Dec, 2024

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Essity har en stark balansräkning och vägen framåt består av en stabil och växande utdelning, fortsatta aktieåterköp samt små och medelstora förvärv. Engångsutdelningar är inte i fokus nu.

Det säger Essitys vd Magnus Groth till Nyhetsbyrån Direkt inför hygien- och hälsobolagets kapitalmarknadsdag på tisdagen.

"Vi har understrukit att det blir inga gigantiska förvärv framöver. Vi kommer att se till att ha en stabil balansräkning även framledes så att vi kan kombinera stabila och växande utdelningar med återköpsprogram, där vår ambition är att fortsätta så under flera år framåt, och samtidigt göra förvärv när möjligheten dyker upp. Det talar för att det snarare är små och medelstora förvärv som vi tittar på", säger Magnus Groth.

Utöver återköp, utdelning och förvärv finns även frågan om extrautdelning. Är det något som är på bordet?

"Återköp är både något som uppfattas positivt av aktieägare men också ett redskap för att alltid ha en effektiv balansräkning. Det här med engångsutdelningar går inte att utesluta på något sätt, men det är inte det som är vårt fokus nu. Vårt fokus är att fortsätta med återköp framöver", säger Magnus Groth och tillägger:

"Vi har förmånen att ha ett starkt kassaflöde i de flesta konjunkturer så på det viset har vi inget behov av att bygga en stor kassa inför eventuella framtida händelser som kanske vissa andra har."

Essitys kapitalmarknadsdag inleds på tisdagsmorgonen och går av stapeln på bolagets produktionsanläggning för hygienprodukter i Valls, Spanien.

Vad är huvudbudskapet på kapitalmarknadsdagen?

"Vi kom med nya finansiella mål i juni, vi har lanserat ett återköpsprogram och vi avyttrade Vinda i början på året så vårt mål med kapitalmarknadsdagen är att lite mer i detalj beskriva hur vi ska nå de finansiella målen", säger Magnus Groth.

Och hur ska ni göra det?

"När det gäller att nå tillväxt på över 3 procent har vi redan sedan början av året varit väldigt fokuserade på volymtillväxt genom satsningar både på vår försäljningsorganisation och reklam och marknadsföring i kombination med att vi har ett bra program för produktlanseringar kommande år. Det ser vi har gett en fin underliggande tillväxt de senaste kvartalen och det är en tillväxt som kommer i alla olika affärsområden. Sedan inom varje affärsenhet inriktar vi oss på att hitta ytterligare tillväxt. Våra underliggande marknader växer inte riktigt med 3 procent utan med ungefär 2,5 procent", säger vd:n för att sedan ta frågan vidare till respektive affärsområde.

För Health & Medical, med en marknadstillväxt på 3-4 procent, ser Magnus Groth en möjlighet att växa geografiskt, inte minst i USA och Sydostasien.

"Det handlar inte om att ge sig in i några nya kategorier eller prioritera den ena kategorin framför den andra. Alla delkategorier inom Health & Medical växer bra", säger han.

Magnus Groth ser också stora möjligheter framför allt inom inkontinens, sårvård och kompression där Essity vill växa både organiskt och genom förvärv "om de möjligheterna dyker upp".

Affärsområdet Professional Hygiene ska växa inom patentskyddade strategiska system, exempelvis pappersbehållare som bara kan använda bolagets papper, där marginalen är högre. Tillväxtambition finns även inom vad vd:n kallar "lukrativa nischer", till exempel tvål, handsprit och olika avtorkningsprodukter inom industriområdet.

" Inom Professional Hygiene, där vi har absolut starkast position, ser vi att vi kan ta marknadsandelar och växa nästan överallt där vi är närvarande. Det finns en del vita fläckar där också men inte lika mycket som inom Health & Medical", säger Magnus Groth.

"Inom Consumer Goods har Essity en mer differentierad strategi där man vill vi växa de kategorier som har högst marginaler och högst underliggande tillväxt. Det gäller inte minst inkontinensprodukter som säljs i detaljhandeln där marknaden enligt vd:n växer väldigt snabbt.

"Sedan fortsätter vi att satsa på Feminine Care-produkter (bindor). Där prioriterar vi också att växa. Inom Baby Care (blöjor), som har en lite lägre marknadstillväxt, siktar vi mer på att växa i takt med marknaden ungefär", säger Magnus Groth.

Hur skulle du rangordna era tre affärsområden när det gäller de organiska tillväxtmöjligheterna kommande år?

"Utan tvekan har Health & Medical den högsta underliggande tillväxten där vi också ser störst möjligheter att växa. Health & Medical ska bidra med över 4 procent. Inom Consumer Goods, i och med att man har inkontinensområdet som växer fort, så räknar vi med att kunna växa med 3 procent och inom Professional Hygiene kanske lite mindre, någonstans mellan 2 och 3 procent", säger Magnus Groth.

Hur skulle du rangordna era tre affärsområden när det gäller möjligheten att förbättra marginalen?

"Vi jobbar för att förbättra marginalen inom alla tre affärsenheter, men störst möjlighet på lite sikt kanske ändå finns inom Consumer Goods. Där har vi största fördel av skala. Vi ser att när vi säljer mer och utnyttjar våra mer kapitalintensiva anläggningar bättre så ger det en positiv marginalpåverkan", säger vd:n.

Consumer Goods är Essitys klart största affärsområde sett till omsättning. Samtidigt är ebita-marginalen den lägsta inom koncernen.

Är det tänkbart att Consumer Goods på sikt när koncernmålet med en ebita-marginal på över 15 procent exklusive jämförstörande poster?

"Våra koncern mål som sattes i juni, att nå över 3 procents tillväxt i kombination med över 15 procent marginal. Det är en hög ambition som vi ska uppnå på medellång sikt. När vi uppnått det, då kan vi komma tillbaka och diskutera. Men nu är hela vårt fokus att nå de mål vi har", säger Magnus Groth.

Hur skulle du rangordna era tre affärsområden när det gäller potentialen att öka tillväxten genom förvärv kommande år?

"Den största potentialen, där vi är mest intresserade av att göra förvärv, är inom Health & Medical och inom avancerad sårvård. Där ser vi stora möjligheter. Det är en fragmenterad marknad. Vi har också sagt inom Health & Medical att inom kompression (exempelvis strumpor), där vi är världsetta med bara 12 procents marknadsandel, skulle vi gärna göra förvärv och kanske dubbla andelen", säger vd:n.

Inom Consumer Goods tittar Essity framför allt efter förvärv inom Feminine Care och inkontinens, även om möjligheterna inte är så stora inom det sistnämnda. Inom Professional Hygiene är det nischområden, som tvål och handsprit, som intresserar mest.



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.