H&M: SVAG FEBRUARITREND, MARGINALPRESS SPÅS TYNGA 1KV – GOLDMAN
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Goldman Sachs har sänkt sina estimat för klädbolaget H&M:s försäljning och rörelseresultat för det första kvartalet 2025.
Svagare försäljningstrender i februari, tuffare jämförelsetal och negativa faktorer som påverkar bruttomarginalen har bidragit till de sänkta estimaten, enligt en analys från investmentbanken.
Bland annat har banken tagit hänsyn till den senaste tidens svagare butiksförsäljning i Tyskland och trenden för kreditkortsförsäljningen i USA.
Goldmans Sachs har sänkt sitt estimat för H&M:s rörelseresultat det första kvartalet 2025 med 35 procent till 1.600 miljoner kronor, från tidigare 2.444 miljoner kronor.
Enligt Infronts sammanställning som gjordes den 14 februari ligger konsensus för H&M:s rörelseresultat på 2.211 miljoner kronor för det första kvartalet.
Nu räknar Goldman Sachs med att H&M:s försäljningstillväxt uppgår till 1,5 procent första kvartalet, en sänkning från att tidigare ha räknat med +3,3 procent.
Samtidigt räknar investmentbanken med en bruttomarginal på 50,5 procent första kvartalet, vilket skulle innebära en nedgång med 100 baspunkter jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Tidigare hade Goldman Sachs räknat med en nedgång om 20 baspunkter.
Mer betydande externa faktorer och reor väntas tynga bruttomarginalen i det första kvartalet, enligt analysen.
För helåret 2025 har Goldman sänkt sitt estimat för H&M:s rörelseresultat med 4 procent, med antagandet om en förbättring i bruttomarginalen under andra halvåret 2025.
Goldman Sachs står fast vid sin säljrekommendation och riktkurs 130 kronor för H&M.
Vid 13-tiden hade H&M-aktien sjunkit 3,7 procent till strax under 145 kronor.