HANZA: HAFT EN VÄLDIGT FIN NYFÖRSÄLJNING UNDER HÖSTEN - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kontraktstillverkaren Hanza har tagit flera nya kontrakt under hösten enligt bolagets vd Erik Stenfors, och på fredagen meddelade bolaget att de ingått ett nytt avtal i Tyskland "med en betydande potential för framtida expansion".
"Vi brukar ha fler möjligheter i lågkonjunktur", säger Erik Stenfors till Nyhetsbyrån Direkt.
Fredagens order uppskattar Hanza initialt till cirka 1,4 miljoner euro per år – en relativt blygsam summa för kontraktstillverkaren som omsatte drygt 1,1 miljarder kronor bara under det tredje kvartalet i år. Men det är inte den initiala summan som är intressant här.
"Ofta skriver vi kontrakt med nya kunder som inte lägger stora order direkt men som växer. Då har man två val: Man kan berätta när de har blivit stora – men då blir det först en tid efter vi inlett samarbetet – eller så säger man att 'vi tror att den här blir stor' redan när man tar den – och den här kunden tror vi mycket på", säger Hanza-vd:n.
Enligt Erik Stenfors gör lågkonjunkturen fortsatt sig påmind för Hanza och volymerna hos bolagets befintliga kunder är fortfarande lägre än för ett år sedan. Samtidigt fortsätter Hanza att ta nya kontrakt.
"Vi har haft en väldigt fin nyförsäljning under hösten med flera nya kontrakt, och det här är ett av dem. Nyförsäljningen fungerar väldigt bra, trots att det är lågkonjunktur", säger vd:n.
Att fredagens order är i Tyskland är även det en parameter värd att lyfta, enligt vd:n.
"Tyskland är väldigt intressant för oss. Tyskarna behöll sin tillverkning när outsourcingtåget gick till Kina. Men nu är det så pass jobbigt i Tyskland med automotive-, energi- och regeringskris med mera. Nu börjar bolag titta på att flytta ut sin tillverkning."
Erik Stenfors exemplifierar trenden med en order bolaget tog i Tyskland tidigare i höst, där flytt av befintlig tillverkning, samt optimering av leverantörskedjan vid full volym förväntas generera en årlig omsättning som överstiger 10 miljoner euro för Hanza.
"Flera tyska bolag har inte varit på den outsourcing-bollen innan men nu händer det, och vi ser stor möjlighet att hjälpa fler tyska bolag att titta på det här med outsourcing", säger han.
Hanza-chefen passar även på att trycka på lågkonjunkturens fördelar, då bolag i större utsträckning går igenom sina leverantörskedjor och tittar på hur det kan optimeras – något som enligt honom gynnar Hanza.
"I högkonjunktur fokuserar alla på leveranser och bolag har inte tid att utvärdera leverantörskedjan. I lågkonjunktur har man tid att fundera, och man har bättre möjligheter att byta leverantör", säger han och fortsätter:
"Det krävs lite smärta för att man ska byta i leverantörskedjan och nu finns det smärta hos många aktörer som måste titta på sina tillverkningskedjor - och det gynnar oss."
I Hanzas rapport för det tredje kvartalet konstaterade vd:n att det första kvartalet blev årets svagaste kvartal med en rörelsemarginal på 5,3 procent. Marginalen har sedan dess succesivt förbättras till 5,7 procent i det andra kvartalet och till 6,7 procent i Q3. Hanza förväntar sig en fortsatt marginalförstärkning i det fjärde kvartalet, och i delårsrapporten upprepade Hanza att de är fortsatt trygga i att nå sitt rörelsemarginalmål om 8 procent 2025.
"Vi är på väg tillbaka enligt plan", säger Erik Stenfors om lönsamheten.
Hanza-chefen är samtidigt tydlig med att bolaget inte förväntar sig att få någon medvind från konjunkturen.
"Det är samma budskap nu som det har varit hela året. Visst det kan komma en uppgång, men vi utgår inte från det och vi bygger inga prognoser på det. Vår utgångspunkt är att vi måste skapa vår egen organiska tillväxt", säger han och fortsätter:
"Men jag tror inte att volymerna faller heller. Vi har anpassat verksamheten för nya volymer och sen så får vi skapa vår egen organiska tillväxt."
Erik Stenfors uppger att han blev överraskad i höst när han hörde hur kollegor i branschen förvånat pratade om en "uppgång som inte kom".
"Det är klart som tusan att uppgången inte kommer, när det är lågkonjunktur så varar det en stund. Vi som har varit med ett tag vet det. Jag uppfattar det som att vissa baserade prognoserna framåt på att det skulle vända under det andra halvåret, och det är därför vi sett flera vinstvarningar under hösten", säger han.