Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Redaktionen
19 Nov, 2024
opticept technologies vd intervju

VD-intervju med Thomas Lundqvist på OptiCept Technologies

Författare
Tradevenue

Det svenska teknikbolaget OptiCept Technologies förser livsmedels- och växtindustrin med högteknologiska lösningar som både bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör betydande kostnadsbesparingar. För att få en bättre förståelse för hur det går för bolaget har vi på TradeVenue fått möjligheten att genomföra en intervju med bolagets VD, Thomas Lundqvist. Ni finner intervjun nedan. 

Fråga 1
Skulle du kunna berätta lite om dig själv och vad OptiCept Technologies gör för något?

Jag bor i Bjärred med min fru Jenny och våra tre barn som börjat flytta ut efterhand till studier på Universitetet i Lund. Jag är 55 år och har verkat dom senaste 25 åren i livsmedelsindustrin varav några år i USA. Jag har en bred erfarenhet från många roller, från affärsutveckling och försäljning, till produktion och eftermarknad i ledande positioner på globala marknadsledande bolag som utvecklar och säljer processteknik till livsmedelsindustrin. Jag brinner verkligen för att ta ny teknik till den globala marknaden genom att hitta rätt väg in på marknaden, bygga rätt processer och organisation baserad på hållbar strategi och sen driva försäljning genom högsta kundnöjdhet. Det ger hållbar tillväxt. I botten har jag en examen från I-linjen i Linköping och en EMBA från Lund.  

OptiCept arbetar på två affärsområden, ett riktat mot effektivisering av livsmedelsprocesser, både för flytande livsmedel, tex olivolja, juicer, vin etc. och för solida livsmedel, tex tillverkning av pommes, torkning av frukter och grönsaker och infrysning av alla typer av livsmedel. Här erbjuder vi en patenterad teknik, baserad på pulselektriska fält som öppnar cellerna på det organiska materialet. Tekniken både förbättrar kundernas lönsamhet, ofta kraftigt, samt förbättrar deras hållbarhet både i processen och på produkten.

Vårt andra affärsområde vänder sig till industrin som producerar och levererar snittblommor samt till bolag som producerar skog. Till dessa kunder erbjuder vi behandlingar som vacuuminjicerar näringslösningar i stam och blad vilket förbättrar vaslivet för snittblommor, så att vinsterna i distributionskedjan maximeras och så att vi kan njuta av blommor av högsta kvalitet länge. Till skogsindustrin erbjuder vi behandlingar av sticklingar så att rotbarheten vid plantering förbättras, vilket ökar lönsamheten direkt i växthusen eftersom produktiviteten förbättras men även lönsamheten per avverkad hektar eftersom våra behandlingar möjliggör bra rotbarhet för svårodlade varianter av tex Eucalyptus, Corymbia och Acacia som växer bättre och ger träd med högre densitet.

Fråga 2
Just nu genomför ni en företrädesemission. Vad ska pengarna användas till och bedömer ni att detta kapital kommer att räcka till kassaflödespositivitet?

Vi har under året fått ett fantastiskt gensvar från olivoljeproducenter i Spanien och vi står nu inför ett liknande genombrott inom juice och där vi nu främst bearbetar globala producenter av Ananasjuice. Vi har nu precis lanserat vår nya patenterade utrustning för behandling av solida livsmedel i USA och i Asien och vi lanserar det under nästa vecka i Europa. Samtidigt har vi mycket aktivitet med skogsproducenter där vi nu startar upp 10 Skogsbolag i Sydafrika, utöver de pågående projekt vi har i Kina och i Sydamerika och vi är mitt i utvärderingen med Chrysal kring behandling av snittblommor. Så vi är nu i en mycket intensiv fas där fokus är på försäljning, marknadsföring, produktion och lagerbyggnad. Vi anställer säljare, installationstekniker och ingenjörer, så kapitalet vi tar in stöttar helt enkelt dessa aktiviteter i den tillväxtresa vi nu påbörjat.

opticept thomas lundqvist

Vår förhoppning är naturligtvis att det kapital vi tar in skall räcka. Det kan absolut vara så om utfallet blir bra och om affärerna och leveranser faller på plats som vi tror framöver. Men det finns naturligtvis många positiva scenarier som kan påverka bolagets strategi. Efterfrågan kan driva ytterligare inköp, produktion och snabb organisationsutveckling och under sådana scenarier kan det vara positivt att ta in kapital och i så fall får man utvärdera olika alternativ. Tex så vet vi ännu inte vart vi landar i samarbetet med SAAB där diskussioner ju pågår och sen hur snabbt marknaden tar till sig vår teknologi. Så osagt är alltid bäst även när man känner att sakerna faller på plats som vi gör nu.

Fråga 3
Ni har idag samarbetsavtal med flera världsledande bolag inom livsmedels- och växtindustrin. Är det något samarbete du tycker är extra intressant och hur ser statusen ut för övriga?

Det stämmer, vi samarbetar tex med FPS på fasta livsmedel och med Chrysal på snittblommor. Detta gör vi för att vi tillsammans med dem mycket snabbare och bättre kan få ut våra teknologier till den globala marknaden. Potentialen på fasta livsmedel omfattar tiotusentals linjer för vårt PEF system och det produceras årligen 43 miljarder snittblommor som skulle kunna behandlas med vår teknologi. Så potentialen är otroligt stor. 

Samarbetet med Chrysal är väldigt lovande men vi har inte kommit lika långt som med FPS, så här får jag i så fall lyfta fram samarbetet med FPS. Dom tar verkligen detta på största allvar och har på kort tid utvecklat och byggt nya maskiner, investerat i Tech Centers i Nordamerika och i Asien, lagt en stororder till oss värd 43-60 miljoner och dessutom gått in i OptiCept som största ägare. När vi sågs i Kina i förra veckan så meddelade deras VD att samarbetet med OptiCept är bolags högsta prioritet under de kommande åren, vilket understryker hur väl vårt samarbete gynnar dem och oss.

Det finns också goda möjligheter till framtida samarbetsavtal av en annan karaktär genom den avsiktsförklaring vi har på plats med SAAB för att utvärdera tillämpningar av OptiCepts applikationer för livsmedels- och skogsbrukssektorerna i Thailand och andra relevanta länder. Vi har smygstartat samarbetet lite under förra veckan, då vi tillsammans med SAAB invigde ett OptiCept Tech Center i Thailand. Så med tanke på den långsiktiga potentialen i detta så är det såklart extra intressant.

Se även Finwires VD-intervju med OptiCept

Fråga 4
Nyligen lanserade ni ett nytt PEF-system för fasta livsmedel. Är detta en av anledningarna till att en stor del av den aktuella storordern på 60 MSEK till FPS ännu inte har levererats? I och med lanseringen, kan vi förvänta oss att hela ordern kommer att levereras i närtid?  

Vi kunde under förra veckan kommunicera att FPS då kallat på 38% av ordervärdet och dessutom finansierade inköp av komponenter till hela ordervärdet. Hur dom avropar skulle jag säga är helt enligt plan, men att dom sen nu dessutom finansierar alla inköp är definitivt en acceleration. Det innebär för oss att det kommer att finnas komponenter till att bygga maskiner till både solida och flytande livsmedel med korta ledtider vilket kommer att snabba på kommersialiseringen ytterligare. Att dom står för hela kapitalinsatsen är ju fantastiskt och det visar ju verkligen på deras tro på tekniken och vårt samarbete. För OptiCept var det här det bästa som kunde hända.

Fråga 5
Vad är de största utmaningarna och möjligheterna för Opticept de kommande tre åren?

Möjligheterna är mycket stora inom alla våra segment. Det finns ett stort behov i både livsmedelsindustrin och växtindustrin att investera i teknik som förbättrar lönsamheten och hållbarheten samtidigt. Vi har hittills kommit längst på livsmedelssidan, men detta kan snabbt kompletteras när skogsproducenter går i kommersiell drift eftersom vi redan har avtal på plats som omfattar behandling av flera miljarder sticklingar årligen. På samma sätt kan nya produkter från samarbetet med Chrysal snabbt få genomslag. Det finns tex ett mycket stort intresse av att ersätta flygfrakt av snittblommor med sjöfrakt. Skulle vi gemensamt lösa detta så tror jag att det mycket snabbt kommersialiserats. Så möjligheterna är mycket stora och det finns en trygghet i att vi faktiskt inte måste lyckas med allt på en gång för att det här ska bli riktigt bra.

En utmaning består i att vi arbetar på flera områden samtidigt. Det är mycket att överblicka och driva parallellt för en mindre organisation. Men det tycker jag att vi hanterar bra med vår partnerskaps strategi. Sen brukar jag också återkomma till att det är svårt att säga exakt när saker sker. Baserat på den fina pipeline vi har så ser det mycket positivt ut, men när exakt saker infaller är svårt att säga när man arbetar mot stora globala kunder i något konservativa branscher.
    
Fråga 6
Hur ser marknaden ut och hur planerar ni att expandera internationellt?

Marknaden vi verkar på är global och just nu ser vi väldigt mycket aktiviteter på södra halvklotet. Det finns väldigt många kunder att bearbeta på livsmedelssidan. Vi har redan pratat om att det finns tiotusentals potentiella kunder för vår PEF teknologi för bearbetning av fasta livsmedel och det finns en minst lika stor potential för flytande livsmedel som inbegriper olivolja, juice, vin etc. En utrustning för behandling av flytande livsmedel kostar i snitt några miljoner kronor och för fasta livsmedel tre gånger så mycket.

opticept technologies ceo intervju

Växtindustrin och särskilt skogsindustrin är mer konsoliderad. Tittar vi på skogssidan så är vi i avtal eller i kontakt med de 15 - 20 största skogsproducenterna på södra halvklotet och med det täcker vi in en potential om 300 Mkr i årliga intäkter från behandlingar. Det produceras 43 miljarder snittblommor årligen och på denna marknad finns det möjlighet till behandling både innan transport, för att kunna utnyttja sjöfrakt och efter transport för förlängd hållbarhet eller för att ersätta plastpåsen med näringslösning som följer med buketter.  

Operativt kommer vi relativt långt med de partnerskap vi har. Våra partners har globala organisationer som kan sälja, installera och serva. Men för flytande livsmedel har vi valt att avvakta partnerskap. Vi utvärderar det, men kan mycket väl också välja att driva detta vidare i egen regi eftersom det verkligen ser ut att lossna på detta segment utan draghjälp från kommersiella partners. Sydostasien och Latinamerika är spännande marknader för flytande livsmedel och här kan det finnas behov för oss att etablera oss lokalt när vi når kritisk massa, vilket tex kan accelereras vid ett fördjupat samarbete med SAAB.

Fråga 7
Finns det något som du ser särskilt mycket fram emot under den kommande 12-månadersperioden?

Att slutföra alla dom affärsmöjligheter vi har på bordet och runt hörnet. Känslan i bolaget och bland anställda är mycket bra. Det verkligen bubblar och vi känner att det är nu det händer, så jag ser fram emot den fortsatta resan med våra anställda och våra partners! 

Läs även

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.