KOPPARBERGS: UTEBLIVNA PRISHÖJNINGAR TYNGDE 4 KV, HÖJT I JANUARI
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bryggeriet Kopparbergs resultat i det fjärde kvartalet försämrades som en effekt av de prisökningar som inte genomfördes under året. Priserna har dock höjts i början av året.
Det skriver vd Peter Bronsman i rapporten.
Rörelseresultatet sjönk till 2 miljoner kronor i kvartalet (15,0) samtidigt som nettoomsättningen steg till 579 miljoner (535).
"Omsättningsökningen beror på ökad försäljningsvolym och prisökningar. Vi valde dock att inte genomföra hela prisökningen under 2024, utan i stället lägga den i januari 2025 och den har nu genomförts. Vi anser att detta var det bästa beslutet för att bevara och vårda vårt varumärke", skriver Peter Bronsman.
I vd-ordet skriver han bland annat att Kopparbergs fortsatta satsning på alkoholfritt har gjort att bolagets alkoholfria cidersorter är de mest sålda på den brittiska marknaden. Han uppger vidare att distributionsavtalet med Budweiser Brewing Group (BBG), som innebär att BBG ska distribuera och sälja Kopparbergs ciderprodukter på pubar och restauranger i Storbritannien, har utvecklats enligt plan och ser mycket lovande ut inför framtiden.
"Samarbetet har nu utökats, där BBG även hanterar vår nylansering av Kopparberg Crisp Apple Cider på exklusiv nivå. Lanseringen startar våren 2025 på Off-Trade (supermarknader) och i december 2024 på On-Trade (pubar och restauranger). Detta samarbete innebär att vi siktar på att etablera oss på den stora äppelcidermarknaden, vilket känns mycket positivt", skriver Peter Bronsman.