SNUS: NIKOTINPÅSEMARKNAD SNART STÖRRE ÄN GLP-1-MARKNAD - BARCLAYS
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Analyshuset Barclays har mycket stora förhoppningar på den globala nikotinpåsemarknaden. Fredagens FDA-besked påverkar inte bankens kortsiktiga prognoser men på sikt tror banken att marknaden kan överstiga den för fetmamedicinerna GLP-1 som har varit kassakor för Novo Nordisk och Eli Lilly.
På fredagen godkände den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, FDA, marknadsföring av 20 olika Zyn-produkter genom en så kallad PMTA, något Nyhetsbyrån Direkt tidigare uppmärksammat.
FDA:s godkännande påverkar inte Barclays kortsiktiga prognoser för Zyn i USA, utan banken behåller tidigare estimat och riktkurs för Philip Morris samt upprepar rekommendationen övervikt på aktien.
"Däremot ser vi att detta PMTA-godkännande har stor betydelse för Swedish Match och övriga aktörer på marknaden", heter det.
Barclays lyfter att Philip Morris, som i dag äger Zyn-varumärket efter bolagets köp av Swedish Match i slutet av 2022, och andra aktörer ansökte om PMTA-godkännanden hos FDA redan 2020.
"Vi har därför väntat länge på det här beskedet. Nu när det första PMTA-godkännandet är ett faktum tror vi att processen kommer att accelerera för alla andra tillverkare av nikotinpåsar", skriver Barclays.
Om FDA skulle skynda på handläggningen av PMTA-ansökningar för nikotinpåsar skulle det kunna leda till en välfungerande och reglerad marknad, vilket skulle gynna de etablerade, lagliga bolagen, skriver Barclays som vidare lyfter att det i dag finns en växande oro för att oseriösa aktörer etablerar sig på marknaden för nikotinpåsar, på samma sätt som skett med e-cigaretter.
"Vi har tidigare argumenterat för att den globala marknaden för nikotinpåsar kommer att överstiga den globala GLP-1-marknaden år 2034, en prognos som mötts av stor skepsis bland investerare. Mot bakgrund av den senaste utvecklingen för Novo och Eli, och dagens PMTA-besked för ZYN, tror vi nu att detta kan ske ett par år tidigare", skriver Barclays.
Svenska Haypp Group är en onlinebaserad återförsäljare inom snus och tobaksfritt snus, noterad på First North i Stockholm. Nikotinportioner utgjorde 63 procent av Haypps försäljningsvolym i det tredje kvartalet, och bolagets omsättning ökade med 40 procent i kvartalet "huvudsakligen drivet av stark utveckling i USA".
Haypp Group har dock flaggat för "svårigheter" att få leveranser av "det marknadsledande varumärket", som av allt att döma är Zyn.
"Om detta fortsätter förväntar sig koncernen att endast sälja obetydliga mängder av varumärket under fjärde kvartalet. Under tredje kvartalet utgjorde varumärket cirka 35 procent av volymen i USA, exklusive Kalifornien", skrev Haypp i sin rapport i november.