THULE: TROR RV-MARKNAD EUROPA ÄR TILLBAKA PÅ TILLVÄXT 2025 - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försäljningen av husbilar och husvagnar i Europa fortsatte att minska i det fjärde kvartalet men för 2025 tror Thule att RV-marknaden i Europa är tillbaka på tillväxt.
Det säger vd Mattias Ankarberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Inom RV Products, där merparten av Thules affär är på den europeiska marknaden, minskade försäljningen i det fjärde kvartalet med 7 procent organiskt. Försäljningen till återförsäljare ökade, medan försäljningen till tillverkare minskade.
"Konsumenterna köper fler husbilar och husvagnar än för ett år sedan, det är positivt. Men försäljningen till tillverkarna minskar kraftigt. Det är för mycket lager så tillverkarna har minskat sin produktionstakt. Men vi tror att när våren kommer så har vi gott hopp om att det vara tillbaka i balans med en bättre total RV-marknad", säger Mattias Ankarberg.
Om du tittar på RV-marknaden totalt gradvis under 2025?
"Vi tror att summan av de två kanalerna kommer att vara negativ under det första kvartalet. Den är förhoppningsvis neutral i andra kvartalet och så har vi tillväxt under det andra halvåret. Totalt sett för 2025 så tror vi att RV-marknaden i Europa är tillbaka på tillväxt", säger vdn.
Talar vi om låga ensiffriga tal?
"Ja, det kommer inte gå fort. Allt hänger ihop med makroekonomi som vanligt, men det är vår bedömning just nu".
Inom Sports & Cargo Carriers ökade kvartalsförsäljningen organiskt med 1 procent. Försäljningen för den största subkategorin, cykelhållare, ökade från lanseringar under tredje kvartalet och i fjärde kvartalet lanserades ytterligare en cykelhållare.
"Det blir stegvis bättre hela tiden. Europa har varit på ett bra ställe vad gäller lager ganska länge. Nordamerika är en lite annan historia där de stora aktörerna har bra kontroll på sina lager medan det finns en mer utmanande situation kvar bland många av de små aktörerna. Så cykelmarknaden är i bra balans i Europa i premiumsegmentet medan den är på gång i Nordamerika", säger Mattias Ankarberg.
Du säger på gång. Hur kan det utvecklas stegvis under 2025?
"Vi hade en väldigt tydlig bild tidigare men med tanke på vad som händer sedan USA fick en ny president på så upplever vi att det är väldigt mycket osäkerhet, både bland konsumenter och återförsäljare /…/ Men uppfattningen är att det kommer att bli stegvis bättre".
USA beslutade nyligen om breda tullar mot Kanada och Mexiko på 25 procent och tullar på 10 procent riktat mot Kina. Strax därefter sattes tullarna mot Kanada och Mexiko på paus medan Kinatullarna redan införts.
Vad betyder det här för Thule och föranleder det några åtgärder?
"Vi har två fabriker i USA där vi tillverkar våra viktigaste produkter så att vi har lokal tillverkning är så klart en fördel i sammanhanget. Sedan ska också sägas att vi är vana att hantera stora förändringar. Vi har förberett planer och vet hur vi kommer att agera både med leverantörsbas, våra kunder och internt. Det här kommer att påverka alla men vi tror inte att det kommer att ha någon större påverkan på Thule även om dessa tullar skulle slå in", säger Mattias Ankarberg.
Finns det konkurrenter som inte har samma gynnsamma lokala tillverkning och som därför tvingas höja priserna?
"En sådan effekt kan det absolut finnas. Vi har kartlagt våra konkurrenter och de allra flesta är mycket mer beroende av Kina än vad vi är, så det kan absolut vara en konkurrensfördel för oss", säger vd:n.
Lämnar ni era priser oförändrade för att kunna ta marknadsandelar eller väljer ni att förbättra era marginaler genom att följa med i eventuella prishöjningar?
"Det kan bero på om vi talar om produkter där vi är en liten aktör eller där vi är marknadsledande. Men allt annat lika är det positivt att antingen få mer volym eller högre lönsamhet. Vi tar gärna båda, men åtminstone en av dem är alltid trevligt".