Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Nyhet
26 Nov, 2024

AAK: VI HAR LEVERERAT SNABBARE ÄN VAD VI TRODDE – VD (OMS)

Uppdaterad:
26 Nov, 2024

(Omsändning: skickades första gången på måndagskvällen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Efter flera kvartal med en lönsamhet som överstigit AAK:s mål så valde specialfettsbolaget att höja ambitionen inför tisdagens kapitalmarknadsdag i Karlshamn.

"Vi har levererat snabbare än vad vi trodde när vi satte våra mål, och tittar vi där vi står nu så finns det mer att ge", säger AAK:s vd Johan Westman om det höjda lönsamhetsmålet till Nyhetsbyrån Direkt på måndagskvällen.

Det höjda målet grundar sig i att AAK, enligt vd:n, gjort bra resultat i en omvärld som stundtals har präglats av både hög inflation och leveransstörningar.

"Vi lyckas ändå leverera", konstaterar vd:n som ser fortsatt förbättringspotential för AAK.

Enligt Johan Westman kan bolaget optimera både sin portfölj och sin verksamhet samtidigt som flera marknadstrender alltjämt talar till bolagets fördel.

"Lyfter vi blicken och tittar längre än de närmsta kvartalen så ser vi att det finns gott om trender som talar till fördel för vegetabiliska oljor och fetter samtidigt som vi har mer att ge internt", säger han.

För att strukturellt få upp lönsamheten tittar AAK mycket på att optimera både sin produktion och sin portfölj.

"Vi har jobbat med, och är långt inne, i att optimera vår produktionsstruktur", säger Johan Westman som förklarar hur AAK går igenom samtliga fabriker i allt från inköp och logistik till produktion och försäljning för att optimera verksamheten.

"Det har varit väldigt framgångsrikt och där har vi mer att ge."

Ett i regel ganska decentraliserat AAK har även lanserat ett inköpsprogram där bolaget kan effektivisera inköp av en rad produkter och råvaror.

"Det har precis inletts och vi ser fortsatt potential där", säger han samtidigt som han vid flera tillfällen trycker på "den goda långsiktiga trenden" för AAK:s huvudsakliga produkter - vegetabiliska oljor och fetter.

Enligt Johan Westman så är AAK:s målsättning att förbättra lönsamheten till +3 kronor per kilo till 2030 ett sätt att säga att bolaget kan driva vidare på sin befintliga linje för att på så sätt leverera en "hygglig och sund" ebit-marginal.

"Vi säger inte att vi ska ha några hutlösa ebit-marginaler utan någonstans runt 15 procent beroende på hur råmatrialpriserna utspelar sig."

Även en aktiv kapitalallokering är en del i AAK:s optimering av verksamheten.

I slutet av oktober meddelade AAK att de ingått avtal om att avyttra sin Foodservice-anläggning i New Jersey, USA samtidigt som bolaget planerar att ytterligare öka sin närvaro i Storbritannien och de nordiska regionerna.

Avyttringen förväntades positivt påverka AAK:s rörelseresultat per kilo med cirka 4 procent, uppgav AAK då.

"Det är kapitalallokering. Vi såg en möjlighet att sälja en fristående fabrik i en ganska konkurrensutsatt marknad. Vi lyckades inte få upp marginalen högre än till runt 0:50 kronor per kilo vilket, jämfört med våra drygt 2 kronor nu, är en klart lägre marginal än snittet. Vi såg chansen att sälja verksamheten till en bättre ägare och på det sättet frigör vi kapital och fortsätter att investera i Foodservice i Europa där vi redan har ett bra ebit per kilo", säger Johan Westman.

På temat kapitalallokering är Johan Westman annars väldigt tydlig.

"Det är förvärv som är högst på agendan", säger han men poängterar att bolaget inte vill "kasta bra pengar efter dåliga verksamheter". Han uppger vidare att utdelningar troligen kommer premieras över aktieåterköp.

"Vi vill fortsätta hitta förvärvsmöjligheter och fortsätta investera i våra befintliga verksamheter. Vi köpte nyligen en verksamhet i Indien, och där ser vi möjligheter att investera för fortsatt tillväxt", säger han och fortsätter:

"Men om det är så att vi fortsatt har en stark balansräkning så är det klart att vi måste se över vad vi ska göra och det är en dialog som pågår i styrelsen. Det troliga scenariot är att vi skulle betala en utdelning i någon from snarare än aktieåterköp."

Vad är annars det viktigaste budskapet ni vill framföra på kapitalmarknadsdagen?

"Att vi höjer lönsamhetsmålet och att vi har mer att ge. Vi lyfter också blicken imorgon. Tittar vi på lite längre sikt så ser vi att det finns mer att göra vad gäller produktutveckling och innovation. Tittar vi på ännu längre sikt så tycker vi att det börjar bli riktigt intressant", säger vd:n.

Han nämner exempelvis hur AAK ersätter paraffin med naturligt vax i ljus och hur kemikalier i hudvårdsprodukter kan ersättas av AAK:s alternativ.

"Vi tror att det finns en otrolig möjlighet att på lång sikt ersätta mineraloljor och paraffiner med en naturlig produkt."



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.