ERICSSON: MÅL STÄRKA POSITION HUVUDMARKNADER – NETWORKSCHEF
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Telekombolaget Ericsson affärsområde Networks tar stabilt marknadsandelar på sina huvudmarknader och ambitionen är att fortsätta göra det.
Det säger Fredrik Jejdling, chef för Networks, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med en presentation på torsdagen inför telekommässan Mobile World Congress (MWC), som hålls den 3-6 mars 2025 i Barcelona.
"Vi har en ambition att växa vår position i våra huvudmarknader som Nordamerika, Indien och Japan. Samtidigt vill vi inte växa om det inte är kommersiellt försvarbart. Det är alltid en bedömning man gör", säger Fredrik Jejdling.
Budskapet på Ericssons kapitalmarknadsdag i december 2022 var att Networks skulle ta marknadsandelar. Då angavs marknadsandelen utanför Kina till 39 procent per det tredje kvartalet 2022, mätt på rullande fyra kvartal, vilket var en ökning från en andel på 33 procent 2017.
"Det har vi gjort också. Vi tar stabilt marknad det gör vi. Sedan beror lite också på mixen, vilka marknader som växer inom vår relativa marknadsandel i de marknaderna. Tittar man på en trend under 5G-cykeln så har vi vuxit vår marknadsandel", kommenterar Fredrik Jejdling.
Han påpekar att marknadsbedömaren Dell'Oro mäter marknadsandelar baserat på intäkterna, vilket kan svänga lite beroende på vilka marknader som växer under vissa perioder.
På grund av förändringar i marknadsmixen minskade Ericssons marknadsandel något under 2023 men för helåret 2024 räknar bolaget med att nå en andel på över 39 procent, exklusive Kina. För det tredje kvartalet 2024 isolerat nådde den marknadsandelen 42 procent, enligt bolaget.
Planerar ni fortfarande för en oförändrad marknad, exklusive Kina, under 2025?
"Noll plus ska vi säga. Vi räknar inte med att det går söder om noll. Stabil med någon viss procentenhet tillväxt."
Under det fjärde kvartalet visade Networks återigen tillväxt, främst som en följd av en uppgång på den nordamerikanska marknaden.
Har Networks förutsättningar att fortsätta växa?
"Vi har en ambition att utveckla teknologi till våra kunders fördelar både på kostnadssidan och intäkter. Det återstår att se exakt hur det kommer att spela ut."
Samtidigt har Networks bruttomarginal, på justerad bas, förbättrats till 47,2 procent under helåret 2024, jämfört med 40,8 procent under 2023. Fjärde kvartalet 2024 var den marginalen 49,1 procent.
För det första kvartalet 2025 har Ericsson uppgett att Networks justerade bruttomarginal väntas ligga i intervallet 47-49 procent.
Har ni nått taket nu eller finns det fortfarande förutsättningar för Networks att jobba på lönsamhetsförbättringar?
"Vi har guidat för första kvartalet och det är det vi ger framåt. Du har rätt, vi jobbar mycket med bruttomarginalen, men när man är en teknologiverksamhet måste man skapa produkter som kunderna vill ha som erbjudet något extra värde. Där har vi ju haft en stark utveckling både på hård- och mjukvarusidan där vi har en attraktiv portfölj", säger Fredrik Jejdling.
Han tillägger att bolaget det senaste året arbetat med operationella förbättringar, vilket har bidragit till att stärka bruttomarginalen.
"Sedan är det också så att vi har haft en ganska fördelaktig affärsmix, som gör att vi har kunnat nå de här lite norr om 49 procenten i fjärde kvartalet."
Är programmerbara nät den viktigaste trenden i marknaden hos era kunder för tillfället?
"Jag skulle vilja säga det snarare är ett värdeperspektiv. Det handlar om att bygga mer intäkter i nätverken, hur gör man det. Då kommer man stegvis ned till serviceskapande, API:er och sedan ned till programmerbara nätverk. Intäktsmöjligheterna är fortfarande den stora frågan för operatörerna", säger Fredrik Jejdling.
Är kunderna fortfarande fokuserade på kostnadskontroll eller börjar de prata mer om intäktsgenerering?
"Basen är kostnadskontroll. Europamarknaden bygger på en regulatorisk miljö som det är svårt att få ROCE (avkastning på sysselsatt kapital, reds anm) och det är klart att då måste du se efter dina kostnader. Vår strategi är att adressera kostnadsmassan med teknologi, men också bygga en exponering för intäktsmöjligheter", säger Networkschefen.
Under MWC håller Ericssons vd Börje Ekholm och teknikchef Erik Ekudden en presentation kl 9.00 den 3 mars.