Laddar annons
Nyhet
18 Jul, 2024

ESSITY: RÄKNAR MED VÄNDNING PÅ TILLVÄXTSIDAN 2H - VD

Uppdaterad:
18 Jul, 2024

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Essitys organiska tillväxt i det andra kvartalet var fortfarande negativ även om en sekventiell förbättring märktes. Men för det andra halvåret räknar bolaget med att det ska vända på tillväxtsidan.

Det säger vd Magnus Groth till Nyhetsbyrån Direkt.

Den organiska tillväxten i det andra kvartalet blev -0,9 procent. Volym bidrog positivt med 0,4 procent medan pris/mix tyngde med 1,3 procent.

"Vi har ett positivt bidrag från pris/mix från i stort sett hela verksamheten förutom inom Consumer Tissue där det varit stora underliggande svängningar där vi delvis följde med förra årets och sänkte våra massapriser. Nu jobbar vi med att höja våra Consumer Tissue-priser igen kommande kvartal och vi kommer också gradvis under det andra halvåret komma ur svåra jämförelsetal för Professional Hygiene samtidigt som den underliggande volymtillväxten är väldigt fin. Så vi räknar med att det ska vända på tillväxtsidan under det andra halvåret", säger Magnus Groth.

Resultatmässigt bjöd det andra kvartalet på ett justerat ebita på 5.398 miljoner kronor. Det var en ökning med 17 procent jämfört med motsvarande period i fjol och 12 procent över konsensus.

"Vi har fortsatt att investera i våra varumärken, lansera nya produkter och jobba med kostnadsbesparingar. Det är inte så att det är speciellt bra marknadsomständigheter, det är varken bra eller dåliga utan ganska stabilt. Och det är ingen stor dramatik heller vad gäller råvaror och energi som det var för några år sedan så vi upplever de här fina ebita-marginalerna på ganska normala marknader och det är fantastiskt kul", säger Magnus Groth.

Den justerade bruttomarginalen i det andra kvartalet ökade med 4 procentenheter till 33,2 procent. Sekventiellt var den oförändrad. Enligt Essity var den högre marginalen främst relaterad till en god prisdisciplin i kombination med lägre kostnader för sålda varor.

Hur ser du utvecklingen här framöver?

"Prisdisciplinen räknar vi med att hålla i /…/ Ser vi sekventiellt och framåt så har vi haft stigande råvarukostnader och det jobbar vi med att hantera. Råvarukostnaderna kommer fortsätta att stiga för oss under det tredje kvartalet samtidigt som det är en till två kvartals fördröjning när det gäller vår justering av priserna", säger Magnus Groth.

Ett av Essitys nya mål är att nå en årlig organisk försäljningstillväxt på över 3 procent. Det tidigare målet var årlig försäljningstillväxt över 5 procent, vilket inkluderade en organisk försäljningstillväxt över 3 procent och förvärv på cirka 2 procent. Förvärv är dock en fortsatt viktig del i Essitys strategi och bolaget har främst talat om små och medelstora förvärv.

Kan ni nå 2 procents förvärvstillväxt per år med "bara" små och medelstora förvärv?

"Det är svårt att säga. Vi har en pipeline med möjliga förvärvskandidater som vi bearbetar kontinuerligt så får vi se vad som blir av. Det finns mycket möjligheter inom Health & Medical, lite mindre men några möjligheter inom Professional Hygiene och inkontinens generellt", säger Magnus Groth.

Hur mycket omsätter små och medelstora förvärv?

"Ett medelstort förvärv omsätter väl några miljarder och ett litet förvärv några hundra miljoner", kommenterar vd:n.



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.