Nyhet
5 Sep, 2024

VOLVO CARS: HAR "BRA" ORDERBOK EX90, TÅLMODIGA KUNDER - FSG-CHEF

Uppdaterad:
5 Sep, 2024

GÖTEBORG (Nyhetsbyrån Direkt) Volvo Cars har en "bra" orderbok på sin flaggskeppsmodell EX90, som i september når de första kunderna efter en försenad försäljningsstart.

Det säger Volvo Cars försäljningschef och vice vd Björn Annwall i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med torsdagens kapitalmarknadsdag.

EX90 presenterades i Stockholm redan i november 2022 och produktionen skulle ursprungligen ha startat under 2023. Först nu levereras modellen till återförsäljare och de första kunderna får sin EX90 under september månad.

"Vi har en bra orderbok på EX90 som vi har byggt upp, och tålmodiga kunder", säger Björn Annwall.

Han tillägger att varken Volvo Cars eller återförsäljarna har fokuserat på någon omfattande marknadsföring av modellen eftersom den har försenats, men nu drar aktiviteterna i marknaden i gång.

Har försäljningen drabbats av att den har försenats?

"Visst, hade bilen kommit tidigare hade vi sålt tidigare. Men vi har också lärt oss av det här. Det är den första bilen med en kärndator och nu har vi gjort det", säger han.

Samtidigt har Volvo Cars volymmodell - den mindre el-SUV:en EX30 - mottagits bra av marknaden, enligt Björn Annwall. Han påpekar att hela marknaden för elbilar, BEV, inte har utvecklats lika snabbt som Volvo Cars trodde för två år sedan.

"Men om man tittar på BEV-marknaden har vi tagit en ännu större andel med EX30 än vad vi hade räknat med. Det är den tredje mest sålda elbilen och förutom i Europa går den bra i Mexiko, Brasilien och Japan", säger han.

Även om lönsamheten på alla elbilar ökar successivt har försäljningen av EX30 bidragit till att Volvo Cars bruttomarginal på elbilar, BEV, ökade till 20 procent under andra kvartalet, bara några procentenheter lägre än motsvarande marginal för icke-BEV på 23 procent.

Flera av Volvo Cars modeller nämns som viktiga för att bolaget ska nå sina mål för 2026. XC90, XC60, XC40, EX30 och EX90 ska bidra till försäljningsvolymerna de kommande åren.

"EX60 kommer bli en stor kommersiell framgång", säger Björn Annwall och lägger till att någon tidpunkt för lanseringen av den modellen inte än har offentliggjorts.

Vilka är de största marknadsutmaningarna fram till 2026?

"Det finns en cocktail av utmaningar som makro, höga räntor, tariffer och hur snabbt BEV-penetrationen går. Det är en utmaning att kunna hantera det marknadsläge som råder", säger Björn Annwall.



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.