YUBICO: UNDERLIGGANDE EFTERFRÅGAN FINNS I USA - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Yubico står väl positionerat oberoende av valutgången i USA, där Donald Trump nyligen valts till ny president.
Det säger cybersäkerhetsbolaget vd Mattias Danielsson till Nyhetsbyrån Direkt.
USA är Yubicos största marknad. Under kvartalet kom 67 procent av intäkterna därifrån. För två år sedan låg dock andelen på omkring 80 procent, enligt bolaget.
"Jag tror att den underliggande efterfrågan definitivt finns där. Tack var det så tror jag inte att den nya presidentadministrationen kommer att ha en stor effekt. Sedan pratas det en del om tullar, men en stor del av vår värdeskapande produktion sker i USA, så jag är inte så säker på att det kommer få någon påverkan heller. Jag ser inga omedelbara effekter åt någotdera hållet av presidentvalet. Vi ser en stabil och underliggande efterfrågan", säger Mattias Danielsson och fortsätter:
"Jag kan konstatera att båda sidor under flera val har använt våra produkter för sina kampanjer, så jag upplever inte att vi är kopplat till något parti."
Yubico ger ingen guidning för innevarande kvartal, men vd:n upprepar att de underliggande faktorerna finns där med en hög efterfrågan.
"Om man tittar på vår tillväxt under Q3 så var den väldigt bred. Vi lyfter fram att mycket tillväxt kommer från high tech och offentlig sektor, men det är väldigt brett. Det är inte en kund eller en bransch eller någon geografisk marknad som sticker ut. Det gör att vi har en god position när vi går in i Q4", säger Mattias Danielsson.
Det fjärde kvartalet beskrivs av bolaget som ett av de viktigaste för helåret.
"Normalt sett är Q4, med ganska god marginal, vårt bästa kvartal, dels för att vi växer hela tiden, dels för att det då ofta är perioden när beslut fattas då budgetar är avsatta och att man ska se till att använda de budgetar som finns."
Under det tredje kvartalet steg Yubicos nettoomsättning med 45 procent till 590 miljoner kronor (407). Men jämfört med det andra kvartalet minskade dock nettoomsättningen då den var 614 miljoner kronor.
"Vi brukar säga att vi har normala kvartal i Q1 och Q2 där vi sedan har Q3 som är något svagare, vilket beror på att Europa brukar vara svagt då med semesterperioder och liknande. Sedan brukar Q4 vara ett väldigt starkt kvartal", säger Mattias Danielsson som vidare lyfter fram orderingången som ökade med 53 procent till 610 miljoner kronor (400) under tredje kvartalet.
"Det är positivt att vi lyckas översätta den här ordertillväxten till en hög intäktsökning. Tidigare kvartal som Q1 och Q2 var tillväxten i orderingången över 60 procent, men då var intäktstillväxten något lägre. Det beror på att det tar ett litet tag från att en kund lägger en beställning till att vi ser det som intäkter."
Kommer det se ut mer så här framöver?
"Det kommer fortfarande vara enstaka kvartal där vi får en stororder som drar i väg där det normalt sett tar lite tid innan det blir intäkter av det. I det här kvartalet var det mer konsekvent."
Vd:n lyfter även fram att Yubico i september inledde ett samarbete med Polens största bank PKO Bank som nu gör det möjligt för bankens 12 miljoner kunder att logga in med produkten Yubikey.
"Vi har ett antal större kunder som gör tester och mindre piloter med slutanvändare och det tycker jag är väldigt roligt. Det är vår chans att nå ut till konsumenter på ett annat sätt än vad vi har förmåga att göra på egen hand. Det är ingen stor del av försäljning i dag, men det är något som vi ser som spännande och lovande", säger Mattias Danielsson.
Är PKO Bank den enda i sektorn som ni har ett liknande avtal med?
"Det finns fler, men de andra går under radarn. Vi har en mellanstor bank i USA också som har varit publika, men de stora bankerna gör tester anonymt än så länge."