9 Mar, 2022

Köpa – och investera i - minnen?

Innan vi ger oss an att investera i minnen vill jag passa på att säga att Erik Sprinchorns och min kommande bok - Livet, Börsen & Allting - just nu finns att förköpa. Därtill har förlaget tryckt upp lite cool merchandise för den som är "den". Vid förköp kommer böckerna att skickas ut samt levereras innan det officiella släppet, som är den 25/3. För mer information om boken kan du läsa på denna länk

En del av min investering i Nintendo beror på minnen. Inte bara de goda minnen jag har av att som ung spela spel såsom ZeldaSuper Mario och Metroid, utan även för jag upplever att många konsumenter tenderar att köpa minnen. Förstå mig rätt, men när nu Zelda - Majoras Mask släpptes den 25/2 tror jag det finns (minst) lika många nya spelare som gamla. De gamla, dvs. de som redan spelat spelet på Nintendo 64 eller 3DS, köper för en eller två anledningar: dels för de vill spela ett bra spel igen men med bättre grafik och spelmekanik, dels för att de ”bara vill uppleva ett bra spel igen” för de har goda, härliga och positiva minnen av sina tidigare spelmoment. De båda anledningarna kan på ett sätt sägas gå in i varandra, men inte fullt ut.

För ett par år sedan släpptes en remake av Disneys Ducktales. Jag kom då genast att tänka på när jag som ung satt i soffan varje fredagskväll och tittade på (original)programmet i det då populära Disneydags/Disneyklubben. Genast började jag leta efter en samlingsbox av de gamla avsnitten – minnet gav mig ett välbehag och tänk vad roligt det måste vara att uppleva det igen, eller hur? Sagt och gjort köpte jag, men upplevelsen var inte som jag hade förväntat mig, eller hoppats. Sedan dess har jag som regel att det ska mycket till för att jag ska köpa – konsumera – något enbart utifrån goda och positiva minnen av en tidigare erfarenhet. Ibland är minnen bäst som minnen. Jag tror och upplever att jag får mer värde och endorfiner av att googla bilder och youtuba klipp från de serier jag minns och mår bra av. Bara när detta inlägg skrivs har såväl Tale Spin som Darkwing Duck googlats och youtube:ats. På tal om sistnämnda tycks en remake vara på gång. På gott och ont… för jag var inte så begeistrad av det nya Ducktales.

Emellertid är jag inte alla och alla är inte jag, tack och lov. Det finns många som köper för minnenas skull och även samlar på grund av dessa. Googla t.ex. ”Nintendo Man Cave” och du kommer se hur mycket pengar konsumenter är beredda att spendera för ett märke och ofta, ja, korrekt – ett minne. För varje ny konsol Nintendo släpper vet de att de alltid kan släppa gamla spel med en viss förbättrad grafik och spelmekanik. Det kommer alltid finnas nya spelare som vill spela och uppleva de spel ”alla andra, från ’tidigare generationer’, pratar om”. Det kommer också finnas de som redan har spelat och som är beredda att tömma plånboken och gå man ur huse för just det spelet; just det minnet.

Även om jag har min regel kommer jag nog ha svårt att hålla mig till den om/när Nintendo släpper Zelda: A Link to the Past samt Zelda – Wind Waker. Detta trots att jag högts sannolikt inte kommer spela ens ½ av förstnämnda och 1/8 av sistnämnda kommer en vilja att se och uppleva dem igen skapas. Om jag köper kommer jag säkert bli besviken och sedan förbanna mig själv. Men… vem har inte goda minnen av framför allt förstnämnda? Spelet framför övriga? Som alltid finns med på listor såsom ”världens bästa spel genom tiderna”?

Även i bolag såsom Embracer, men framför allt Disney tror jag samma case finns. Här är vi många som ser bolaget genast kommer att tänka på vår barndom och hur vi ömsom flög på mattan med Aladdin och Jasmin, ömsom slogs mot Hades i Herkules. Ömsom blev rädda för Odjuret, ömsom sjöng Hakuna Matata. Vi har goda minnen och vi är nog många som tänkt på ifall ”man ändå inte skulle ta och se om den där filmen”. Hur många har dessutom inte sett filmerna med sina barn, barnbarn e.d.? Och vad säger emot att dagens unga generation inte kommer växa upp med exakt samma fina och härliga minnen som vi har gjort och sedan tänka exakt som jag nu skriver?

Nu är denna tes inte den enda eller den starkaste för en investering i Nintendo eller Disney, men kan du känna igen dig i texten? Och – brukar du köpa minnen (och hur känner du när du spelar/ser om produkt X)?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.