ARCELOR MITTAL: SÅGAR EUROPAS FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR GRÖN STÅLTILLVERKNING
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det finns en begränsad vilja hos kunderna att betala premie för att köpa så kallat grönt stål, tillverkat med vätgasteknik, skriver Europas största ståltillverkare Arcelor Mittal i ett pressmeddelande där man ger en uppdatering om den stora satsningen för att minska branschens stora koldioxidavtryck. Dessutom har flera viktiga faktorer för möjliggörandet av grönt stål gått åt fel håll, enligt bolaget.
Arcelor Mittal har tidigare aviserat intentioner om att investera för att minska koldioxidavtrycket genom vätgasfaciliteter som ska ersätta flera masugnar i den europeiska verksamheten. Länderna där verksamheterna planerats har erbjudit stöd för projekten med godkännande av EU-kommissionen. Premissen för att få ihop kalkylen har varit att politiska beslut, teknik- och marknadsutveckling går i en positiv riktning. Dessa premisser har alltså inte uppfyllts.
"Europas politik-, energi- och marknadsförutsättningar har inte rört sig i en önskvärd riktning. Grön vätgas utvecklas mycket långsamt mot att bli en livskraftig bränslekälla och produktion av naturgasbaserat direktreducerat järn i Europa är ännu inte en konkurrensmässigt hållbar interimslösning", skriver Arcelor Mittal.
Vidare menar stålkonglomeratet att det finns stora svagheter i CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) och åtgärderna för att skydda sektorn mot import av Kinas överkapacitet. Till detta kommer alltså även det faktum att det hos kunderna finns en begränsad vilja att betala högre priser för stål med lägre koldioxidavtryck.
"Innan slutgiltigt investeringsbeslut är det nödvändigt att det finns full visibilitet rörande den regelmiljö som ska möjliggöra högre kostnader för ståltillverkning som ska vara konkurrenskraftigt i Europa utan ett globalt pris på koldioxid", skriver Arcelor Mittal.
Enligt stålbolaget väntas flera viktiga utvecklingar under 2025, inklusive en granskning av CBAM-mekanismen, en annan granskning om stålsäkerhetsåtgärder och offentliggörandet av den så kallade stål- och metallaktionsplanen. När dessa initiativ är färdiga kommer nödvändiga ramar finnas på plats för att forma affärsmodellen för investeringar i lägre koldioxidavtryck i Europa, menar Arcelor Mittal.
"Till dess fortsätter vi med utveckling och analyserar ett stegvis tillvägagångssätt som börjar med att bygget av elektriska ljusbågsugnar. Dessa kan även matas med skrotstål för att avsevärt minska utsläppen", skriver Arcelor Mittal.
Sverige har försökt positionera sig i framkant av den globala omställningen mot en mer hållbar stålindustri med två gröna stålprojekt.
Arcelor Mittal-konkurrenten SSAB, gruvbolaget LKAB och det statliga energibolaget Vattenfall samverkar i det så kallade Hybritprojektet, vars syfte är att utveckla fossilfritt malmbaserat järn och stål för att ersätta den kolintensiva masugnsbaserade produktionen. LKAB meddelade för en dryg månad sedan att övergången till fossilfri järnsvamp i Kiruna pausas och att omställningen i Kiruna, som skulle inletts i slutat av 2030-talet, skjuts upp. Vid sidan av detta finns också det primärt riskkapitalfinansierade Stegra, tidigare H2 Green Steel.