18 Jul, 2022

Pets At Home - Husdjur i UK till en attraktiv värdering

Husdjurssektorn var i ropet under corona och året därefter. Orsakerna till det var flera, där bland annat en ökad ensamhet hos såväl individer som familjer upplevdes. Därtill har de demografiska utvecklingarna, med en växande medelklass som är mer kapitalstark, gjort att många fler har haft möjligheten att äntligen uppfylla drömmen om ett litet husdjur att älska och ta hand om.

Jag har tidigare skrivit lite mer övergripande om PetMed Express, men jag kom till en punkt där jag upplevde att dåvarande R/R var negativ. Detsamma upplever jag än idag. Sedan en tid tillbaka har jag haft Pets At Home på bevakningslistan och blev lite överraskad när min kära bloggranne, Z2036, skrev att han tagit in dem. 

Pets at Home Group Plc är ett holdingbolag baserade i UK. Bolaget bedriver verksamhet inom husdjursvård och förser husdjursägare med husdjursmat, leksaker och sängkläder samt skötseltjänster. Företagets varumärken inkluderar ”Pets at Home”, ”Vets4Pets” och ”Groom Room”. Företagets har såväl försäljning via sitt butiksnät som via sin webbplats och de tycks, vad jag läser mig till, ha en mycket robust omnichannel.

Under varumärket ”Vets4Pets” driver företaget ett nätverk för djurveterinärer och genom Groom Roomsalonger bedriver man hund- och kattvårdstjänster. Husdjursprodukter är tillgängliga online eller från bolagets cirka 451 butiker, av vilka många också har veterinärer och grooming salonger.

Bolaget har en marknadsandel om cirka 25 %, motsvarande £6.7bn, 457 butiker/husdjurscentra, 443 veterinärkliniker och 7,3 medlemmar i deras ”VIP Loyalty”.

Man har vuxit rätt så kraftigt sedan åren innan corona och än mer kraftigt under just pandemin. Mönstret går att se på andra geografier, såsom i Norden (Musti Group & Swedencare), USA (PetMed Express, Zoetis m.fl.) och Kanada (Pet Valu Holdings) och orsaken tros vara att många blev ensamma och ville ha en ”partner”/någon att kela med/någon att ta hand om. Därtill visar den demografiska utvecklingen att allt fler lever i ensamhushåll alternativt som sambos, men att det ofta stannar där och ej övergår till familj med Volvo och barn. Intressant att Storbritannien är ett av de få länder som har en ensamhetsminister! Ja, Japan är ett annat land.

Det är mycket jag gillar med bolaget och jag vill gärna ha en exponering mot sektorn. Emellertid tror jag att bolaget, och sektorn i allmänhet, kommer ha mer motstånd de kommande 12–18 månaderna och anledningen stavas inflation. I svenska medier kommuniceras, som alltid, främst de mest negativa, eller de mest positiva, nyheterna och just nu råder företräde för sistnämnda.

Även i brittiska tabloider kan vi läsa om hur allt fler brittiska invånare drabbas av inflationen och hur cirka 25 % säger sig gå ned på, eller överväga, att ta bort en måltid per dag, dvs. skippa antingen frukost, lunch eller middag. Uppskattningar är en sak, verkligheten en annan. Hur många som de facto kommer göra verkstad av snacket är svårt att sia om, men uppskattningsrapporter likt dessa ska i alla fall inte negligeras. Hur mycket kommer man "offra" sig själv relativt "det bästa" för sina husdjur? Det kommer vara en viktig fråga för PETS.

Efter pandemin framkom att det var många nya husdjurägare som valde att lämna tillbaka, eller bara släppa ut, dem i det fria, då livet återgick till det ”normala”. Även en sådan tendens kan komma att ses i UK. Jag hoppas inte det, men risken ska ej negligeras. I motsats till dessa data är det intressant att se att marknaden ändå står stabil och är i stigande trend.

Rent siffermässigt tycker jag PETS ser attraktivt ut. I sin senaste rapport visar de tillväxt och det var även roligt att se att de höjde sin utdelning med 48 %. Det är sällan jag har sett siffror likt denna.

Utdelningsandelen är 48 % av vinsten och 28 % av det fria kassaflödet. Skuldsättningen ligger på 17,5 %, motsvarande 1,2 gånger EBITA. Detta är historiskt lågt och borgar för att ledningen har utrymme för fortsatt tillväxt, men också för att hantera sämre tider.

Bruttomarginalen har börjat skapa en sorts bas kring 49–50 % under de senaste tre åren och vinstmarginalen ligger kring 9,5 %, efter att ha varit nere på lägre nivåer sedan 2015, då den faktiskt var 9,9 %. Tillfälligheter?

Vinsttillväxt

3 år

5 år

7 år

10 år

59,6 %

10,4 %

7,9 %

18,6 %

 

Omsättningstillväxt

3 år

5 år

7 år

10 år

11,1 %

9,6 %

8,8 %

9,2 %

 

Eget kapital

3 år

5 år

7 år

10 år

5,1 %

3,5 %

4,0 %

6,9 %

 

Börsdsata ger mig bilder som säger mer än ord och när nyckeltalen studeras tycker jag mig se en stabil verksamhet som absolut har mer att ge, men som inte på något sätt kan sägas stå på en osäker grund.

Jag gillar bolaget och sektorn. Just nu handlas bolaget till en värdering (P/E) om 12,3, vilket är det lägsta sedan 2017. Jag finner inte värderingen alltför avskräckande. Värderingen mätt i förhållande till rörelseresultatet (EBIT) är 11,0, vilket inte heller är högt relativt bolagets historia. Samma är gällande EV/EBITA, som ligger på 6,7.  

Ännu är jag inte en delägare i bolaget, men jag lockas. Vad är dina tankar om sektorn i allmänhet, men bolaget i synnerhet?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.