
Blog Archive
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Bonzun är ett internationellt SaaS-bolag som är verksamma inom gränssnittet mellan HealthTech-sektorn. Bolaget skapar värde genom att samla och kanalisera evidensbaserad forskning med syftet att att förebygga psykisk och fysisk ohälsa. I Bonzuns nuvarande tjänsteportfölj finns Bonzun ivf, Bonzun evolve samt Kou Dai Yun Yu (tidigare Kexuema).
- Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och Finland.
Other

Irisity är ett världsledande mjukvaruföretag inom teknologin för
intelligenta kameralösningar. Med hjälp av proaktivt arbetande och
självlärande algoritmer skapar Irisity kameralösningar som är
speciellt anpassade för en mängd applikationsområden i samhället
såsom skolgårdar, nattlig övervakning av äldre i hemmet och
bevakning av olika typer av skyddsområden. Irisity erbjuder sina
kunder en kostnadseffektiv, prediktiv bevakningslösning med hög
precision. Bevakningen sker i realtid vilket minskar responstiden
samt ökar möjligheterna att agera prediktivt. Irisitys huvudkontor
ligger i Göteborg.

Fastpartner (tidigare “Fastighetspartner”) är ett svenskt fastighetsbolag
som utvecklar och förvaltar kommersiella fastigheter. Hyresgästerna
består av allt från nystartade bolag till ledande industribolag och
samhällsbolag. Majoriteten av hyresintäkterna kommer från
Stockholmsområdet men övrigt fastighetsbestånd är spritt över
Sveriges storstadsområden och expansiva orter. VD och storägare
i Fastpartner är Sven-Olof Johansson med lång erfarenhet inom
finans- och fastighetsbranschen.
SBB fokuserar främst på fastigheter inom två segment: bostäder
och samhällsfastigheter. Portföljen innehåller även till viss del
andra typer av fastigheter där avsikten primärt är att driva detaljplan
för att utveckla bostadsfastigheter. Strategin är att delar av
fastighetsbeståndet ska bestå av kassaflödesfastigheter med
identifierad utvecklingspotential. Bolaget förvärvar aldrig råmark,
utan utvecklar enbart detaljplan på kassaflödesgenererande fastigheter.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch
som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på
investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde
och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas
fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och
Finland.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Maha Energy är en internationell producent inom gas- och
oljesektorn vars inriktning är att köpa och utveckla tidigare
upptäckta men tidigare underpresterande kolvätetillgångar samt
genomföra egen prospektering. Utvinningstekniken bygger på
moderna ingenjörskonst under samlingsbegreppet
Enhanced Oil Recovery. Maha Energy är verksamma i Brasilien, USA
och Oman.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för
störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av
ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives
patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent
utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.

Mitt i den pågående noteringsprocessen har vi fått möjlighet att ställa några frågor till VD Lars Rambe. Med sikte på att utveckla förlagsbranschen i Norden står mycket rätt till för en snabb expansion på en marknad i en ny tillväxtfas. Ta del av intervjufrågorna och svaren nedan.
→ https://www.nordnet.se/se/kampanjer/ipo/hoi
↓ Intervjufrågor:
----------------------------------------
✓ Vad är bakgrunden till Hoi Publishings tillkomst?
✓ Varför ska en författare vända sig er istället för någon av era konkurrenter?
✓ Hur stor andel av omsättningen uppskattas tillfalla verk från nytillkomna författare?
✓ Hur många titlar publicerar ni årligen och hur omfattande är den nuvarande rättighetskatalogen?
✓ Hoi Publishing hade en god omsättningstillväxt fram till 2018 som inte resulterade i någon lönsamhet. Vilka åtgärder har ni tagit för att förbättra lönsamheten?
✓ Ni beskriver Hoi Publishing som en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. Kan ni utveckla vad detta innebär?
✓ Bokförsäljningen ökar men distributionskanalerna är i fortsatt förändring. Hur jobbar ni för att synliggöra katalogen?
✓ Varför ska man investera i Hoi Publishing?
✓ Kommer du att ta delta i nyemissionen?
----------------------------------------
✓ Vad är bakgrunden till Hoi Publishings tillkomst?
Vi som grundade förlaget 2010 är båda två författare och med erfarenhet av både traditionell utgivning och egenutgivning insåg vi att det fanns ett tydligt behov och utrymme i förlagsbranschen för ett nytänkande förlag som arbetar på författarnas villkor baserat på att de också är med och investerar i sina utgivningar. Vi etablerade vår modell direkt och har utvecklat den sedan dess. Vi har på så sätt varit med om att förändra förlagsbranschen i Sverige i grunden och nu vill vi ta detta till nästa nivå.
Varför ska en författare vända sig er istället för någon av era konkurrenter?
Vi erbjuder ett verkligt och långsiktigt samarbete med våra författare som är svårt att hitta någon annanstans. Våra författare har mycket att säga till om, erbjuds stora författarupplevelser och har dessutom betydligt högre royalty än på det traditionella förlaget. De andra hybridförlag som har kommit efter oss konkurrerar gärna med pris, men i slutänden är det vilket stöd man faktiskt får som räknas och vad det ger i synlighet och bokförsäljning. Det är något vi arbetar hårt med hela tiden. Bland hybridförlagen har vi det absolut starkaste varumärket.
Hur stor andel av omsättningen uppskattas tillfalla verk från nytillkomna författare?
Till skillnad från traditionella förlag har vi en stor andel av våra intäkter från författarnas investeringar. Den delen är dessutom fortfarande växande och utgör c.:a 30% av omsättningen idag. Till detta kommer förstås bokförsäljningen samt intäkter på vidareförsålda rättigheter. Katalogen vi besitter är omfattande och genererar väsentliga summor löpande. Hur mycket vi tjänar på just helt nya författare och deras verk varierar högst avsevärt. Vi är inte lika beroende av enskilda succéer som ett traditionellt förlag, men det spelar fortfarande stor roll hur bra enskilda titlar går. Uppskattningsvis ger intäkter från nytillkomna författare under året och deras verk närmare 50% av den totala omsättningen.
Hur många titlar publicerar ni årligen och hur omfattande är den nuvarande rättighetskatalogen?
Vi publicerar drygt 200 titlar årligen och det antalet är växande. Drygt hälften av dessa titlar är noveller och resten är böcker i många olika genrer. Den nuvarande rättighetskatalogen omfattar närmare 1000 titlar. Vi uppskattar värdet på rättighetskatalogen till minst 30 MSEK, vilket då inkluderar intäkterna på våra titlar i alla format och associerade rättigheter. Det fysiska boklagret innehåller idag c:a 350.000 exemplar av våra böcker.
Hoi Publishing hade en god omsättningstillväxt fram till 2018 som inte resulterade i någon lönsamhet. Vilka åtgärder har ni tagit för att förbättra lönsamheten?
Vi fick en extra boost 2015-2018 av den fina utvecklingen för Omgiven av idioter av Thomas Erikson. Dessa vinster valde vi att återinvestera i förlaget och kraftigt utveckla våra system, inte minst digitalt. När intäkterna på den titeln till slut sjönk 2019 kunde vi inte omedelbart kompensera med andra titlar och strax därefter kom pandemin. Vi ser nu en tydlig omsättningsökning som 2021 gav oss en vinst på EBITDA-nivå i koncernen på drygt 500 KSEK. Så en digitaliserad och effektiv organisation skruvad för tillväxt står nu redo att ytterligare öka utgivningen och ta marknadsandelar: Det kommer förstås skapa förutsättningar för vinster framåt även om vårt fokus på kort till mellanlång sikt är på tillväxt framför lönsamhet. Ett stort och starkt förlag har bäst förutsättningar att långsiktigt levererar vinster till sina aktieägare.
Ni beskriver Hoi Publishing som en starkt digitaliserad förlagsverksamhet. Kan ni utveckla vad detta innebär?
Eftersom vi har väldigt många författare, vi det här laget hundratals, har det varit viktigt att kunna kommunicera effektivt med dem utan att det tar oändligt med tid samtidigt som en så pass omfattande förlagsverksamhet som vår kräver avancerad projektledning och -uppföljning varje dag. Från dag ett har vi hållit en hög ambitionsnivå när det gäller försäljningsrapportering till författarna och även avräkning och utbetalning av royalty flera gånger om året (till skillnad från det traditionella förlaget som normalt avräknar årsvis med flera månaders eftersläpning). För att hantera detta på bästa sätt har vi särskilda digitala författamappar som delas med respektive författare och uppdateras enligt våra processer. Alla avtal sköts genom elektronisk signering och digital arkivering. Vårt CRM-system har skräddarsytts för att fungera som ett projektledningsverktyg där vi kan hålla koll på status i samtliga pågående utgivningar utan muntliga avstämningar eller en massa mail. Därtill har vi ett skräddarsytt royaltyavräkningssystem som rapporterar in försäljningen på ISBN-nivå och räknar ut royalty enligt våra villkor. Självklart har vi också publiceringsverktyg, digital bokföring med mera som ett modernt förlag ska ha.
Bokförsäljningen ökar men distributionskanalerna är i fortsatt förändring. Hur jobbar ni för att synliggöra katalogen?
Vi arbetar i nära samarbete med författarna efter gemensamt upprättade marknadsplaner. Författarens roll är här alltid viktig. Vi har en marknadsavdelning som presenterar katalogen för återförsäljare och media. Vi gör pressbearbetning på varje ny titel. Marknadsavdelningen är välfungerande och uppskattad bland författarna, men den behöver förstärkas och utvecklas ytterligare för att bli ännu bättre och ha kapacitet för många fler utgivningar. Det är en av de saker vi har sagt att vi ska använda emissionskapitalet till.
Vi arbetar också mycket med olika typer av författaraktiviteter som synliggör våra författare och våra titlar. Satsning på till exempel Bokmässan i Göteborg är omfattande. Vi är kända som ett förlag som har ovanligt många författare på plats varje år.
Varför ska man investera i Hoi Publishing?
Hoi står får något nytt i förlagsbranschen och med ett uttalat syfte att skapa fler möjligheter för författare att lyckas tillsammans med oss. Vår verksamhet skapar litteratur, vilken är av avgörande betydelse i ett demokratiskt samhälle och för att människor ska kunna skaffa sig kunskap och förståelse för andra. För den som vill investera i kultur är Hoi en bra och spännande möjlighet. Vår modell tar ner risken för förlaget samtidigt som vi är med på många spännande författarresor och vi bygger en katalog av rättigheter som vi redan vet innehåller stora värden. Det krävs inte heller många nya succéer för att förlaget ska ta stora steg uppåt i omsättning och lönsamhet. Därför är jag övertygad om att en investering i Hoi har goda möjligheter att ge både verklig ekonomisk och kulturell avkastning.
Kommer du att ta delta i nyemissionen?
Självklart!
→ Ta del av teckningserbjudandet här
→ Läs vad Aktiepappa skriver om Hoi Publishing här
----------------------------------------
Erbjudandet i sammandrag
Pris: 4,50 per B-aktie
Courtage: 0 SEK
Erbjudandets storlek: 4 450 000 nyemitterade B-aktier
Säkrad andel: 30% av erbjudandet
Bolagsvärdet pre-money: 38 MSEK
Teckningsperiod 8 - 20 juni 2022
Minsta teckningspost: 1 000 st aktier
----------------------------------------
Kort om Hoi Publishing
Ordförande: Jesper Hörnberg
VD: Lars Rambe
Ticker: HOI B
Lista: NGM Nordic SME*
----------------------------------------