Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Redaktionen
30 Jan, 2025
diagonal bio ceo intervju

TradeVenue intervjuar Diagonal Bios VD, Karin Wehlin

Författare
Tradevenue

Diagonal Bio är ett svenskt biotech-bolag som just nu genomför en företrädesemission. För att få bättre koll på bolaget har vi på TradeVenue fått möjlighet att intervjua Diagonal Bios VD, Karin Wehlin. I intervjun diskuterar vi bland annat bolagets konkurrensfördelar och vad bolaget kommer att fokusera på under den kommande 12-månadersperioden.

Fråga 1
Skulle du kunna berätta lite om dig själv och vad Diagonal Bio gör för något?
Jag har drygt 25 års erfarenhet från ledande befattningar i Life Science bolag varav cirka 18 år som VD. Jag har en MBA från Lunds universitet och en utbildning i ”Strategi, Innovation och Ledarskap” från INSEAD i Frankrike. Före VD-uppdraget på Diagonal Bio var jag under tio år VD på BoMill AB. Under åren på BoMill lyckades vi sätta bolaget på den internationella spannmålskartan – vi gick från 0 installerade maskiner till 40 totalt under mina tio år. Jag brinner för tidiga bolag med innovativ patenterad teknologi och jag utmanas av att utarbeta långsiktigt hållbara affärsmodeller och strategier. 2006 grundade jag EQL Pharma, där var jag arbetande styrelseordförande i tio år.

Diagonal Bio grundades 2020 och noterades på Nasdaq First North Growth Market året därpå. Vi utvecklar två produktfamiljer, PANVIRAL för humandiagnostik och LAMPlify för veterinär- och allmän användning, som bygger på en patenterad plattformsteknologi. Vi fokuserar nu på att kommersialisera LAMPlify, som är en snabb, exakt och kostnadseffektiv analysmetod som kan detektera multipla genetiska markörer (DNA eller RNA) från virus eller bakterier från en individ och/eller multipla individer för samma genetiska markör parallellt, på endast 10–15 minuter. Detta gör det till ett värdefullt analysinstrument för bland annat veterinärer, agri- och fisk-segmentet samt forskningslaboratorier.

Fråga 2
Den som följt nyhetsflödet kan se att det skett positiva saker i bolaget den senaste tiden. Vad skulle du vilja lyfta fram som de allra viktigaste? 
Under 2024 hade vi som målsättning att starta 6–10 pilottester och vi startade nio stycken. Dessutom sålde vi samma år ett instrument till Danska Tekniska Universitetet (DTU) och fördjupade vårt samarbete med dem. På senare tid har det också ”lossnat” för oss vad gäller dialoger med viktiga parter på rätt områden – vi lyckas bra med att komma in i rätt sammanhang och få kontakt med rätt personer. Bakom detta ligger hårt arbete med att bearbeta upparbetade leads. Sent 2024, samma dag som vi beslutade om den nu pågående företrädesemissionen, kunde vi glädjande kommunicera att vi ingått ett partnerskap med Daniel Redén, som är huvudtränare på StallZet, rörande markandföringen av LAMPlify. Det här ser jag som en av de viktigaste milstolparna under 2024. Med hjälp av Redéns nätverk inom travsporten, kan vi få en extra skjuts i kommersialiseringen av LAMPlify genom att vårt namn kan hamna på fler läppar inom segmentet.

diagonal bio intervju

I samarbete med StallZet har vi också tagit fram en ny virusmarkör, EHV5 på endast 3 veckor. Testet är validerat och visar på 100% korrelation mot PCR.

Något som inte lyfts upp i nyhetsflödet men som ändå är viktigt är att vi internt lagt en del resurser på kostnadskontroll och rapportering. Jag känner att vi kommit en lång väg i att styra upp bolaget både på kort och lång sikt samt skapat ett fokus i organisationen kring vår strategi.  

Fråga 3
Vad kommer ni att fokusera på under den kommande 12-månadersperioden?
Framåt fokuserar vi helhjärtat på pilotstudier inom hästsegmentet – att initiera nya och avsluta pågående, samt att konvertera genomförda studier till försäljning. Vår målsättning är att i slutet av 2025 ha levererat totalt 40 LAMPlify®-plattformar och av dessa förväntar vi oss en 50-procentig konvertering till försäljning. Förutsatt att vi uppnår våra målsättningar avseende leverans av plattformar är vår bedömning att vi i slutet av 2025 har uppnått marknadsacceptans.

Fråga 4
Hur kommer det sig att ni har valt att fokusera just på häst-, fisk- och grissegmentet och tittar ni på att bredda till fler segment i framtiden?
Vi är en liten organisation och måste därför fokusera på ett fåtal marknader – marknader där vi vet att ett snabbt svar på en analys gör stor skillnad för kunden i form av tex kostnadsbesparingar och/eller produktionsbortfall. Ett sådant område är att förebygga och minimera smittspridning. Det finns ett tydligt intresse på marknaden för att utföra mer förebyggande tester och screening för hästar som deltar i tävlingar, för att kontrollera infektionsutbrott och snabbt isolera smittan för att begränsa spridning. Vårt primära fokus är på hästsegmentet och det är framför allt till detta segment vi kommer allokera kapital och resurser från den pågående företrädesemissionen.

Plattformen går dock även bra att använda på andra segment inom agri såsom gris- och fisksegmentet – detta har vi visat genom testning. Vi stänger inte några dörrar för att genomföra studier och samarbeten även inom dessa områden. I Europa finns cirka 3 000 färskvattenfiskodlingar och att övervaka fiskvattenkvaliteten är av stor vikt för att upptäcka sjukdomar tidigt. Vi har ett pågående projekt med Danmarks Tekniska Universitet (DTU) som syftar till att revolutionera övervakningen av sjukdomar i fiskodlingar genom point-of-care-analys. Studien kommer att pågå i 24 månader, med ett totalt värde av drygt 200 KSEK för Diagonal. 

diagonal bio VD-intervju

LAMPlify har även uppvisat imponerande resultat inom testning av luftvägsvirus inom grissegmentet, som är en volymmarknad där djuruppfödare med hjälp av Diagonals instrument snabbt kan isolera grisar för att undvika spridning av luftvägsvirus.

Fråga 5
Den kommersiella strategin bygger på att omvandla pilottester till regelbunden försäljning. Hur lång tid uppskattar ni att det tar innan pilottesterna övergår till försäljning och vad kommer bli viktiga faktorer för att detta ska införlivas? 
Vi har ett antal pilotprojekt pågående och under innevarande år är avsikten att fokusera på att initiera ytterligare minst 30 pilotprojekt, samtidigt som vi ska få resultat från åtminstone 16 av projekten. Pilotprojektperioden pågår som regel i ungefär tre månader och därefter behöver stallen/travtränaren/veterinären utvärdera om de bedömer att Diagonal Bios produkt tillför det värde som man förväntat sig och om behovet är där – det kan förstås ta olika lång tid för olika aktörer. Av de totalt 40 LAMPlify-plattformar vi förväntar oss att leverera fram till slutet av 2025 är vår målsättning att nå en konverteringsgrad om cirka 50 procent.

Fråga 6
Vilka är era största konkurrensfördelar?
LAMPlify ger resultat med samma precision som traditionella PCR-metoder men är betydligt snabbare – tiden från prov till resultat är cirka 10–15 minuter jämfört med timmar eller dagar för PCR. Dessutom är LAMPlify kostnadseffektivt, då det möjliggör multipla tester av multipla patogen eller multipla prover mot en enda patogen parallellt. Det nuvarande testlandskapet domineras av antikropp-antigentester och PCR-tester som utförs på laboratorier och som innebär både höga kostnader och betydande tidsåtgång. Även om antikroppstester är relativt snabba och kan användas för diagnostiska syften, har de låg noggrannhet, vilket gör att de inte utgör en direkt konkurrent till Diagonal.

Fråga 7
Just nu genomför ni en företrädesemission som initialt kan inbringa maximalt 6,0 MSEK före emissionskostnader. Vad kommer pengarna användas till och kommer de räcka för att nå ett positivt kassaflöde? 
Förutsatt att företrädesemissionen fulltecknas och samtliga optioner som emitteras dels genom den riktade emissionen, dels genom företrädesemissionen nyttjas är Diagonal Bio finansierat till Q1 2026. Under tiden fram till dess är det vår bedömning att vi med genomförda pilotstudier, studier som omvandlats till försäljningsavtal och expansion inom våra tre huvudsegment – häst, gris och fisk – kommer att ha etablerat en solid plattform för fortsatt expansion. Vi kommer primärt att fokusera på att validera LAMPlifys kommersiella intresse inom hästsegmentet, genom att nå de mål vi satt upp avseende initiering av nya pilotprojekt och resultat från genomförda pilotprojekt, med det övergripande målet att uppnå marknadsacceptans i slutet av 2025.

diagonal bio vd intervju

För att nå break-even vid årsskiftet 2026/2027, med fokus enbart på hästsektorn, uppskattar vi ett ytterligare kapitalbehov om cirka 7 MSEK, vilket baseras på den konvertering om 50 procent av pilottester till försäljning jag nämnde tidigare.

Fråga 8
Skulle du kunna ge en kort motivering kring varför man ska investera i Diagonal Bio?
Det finns förstås flera anledningar med tanke på att vi har flera värdehöjande aktiviteter de kommande 6–12 månaderna. Det är för mig tydligt att det finns ett stort intresse för LAMPlify från hästsegmentet, där vi har flera pågående pilotprojekt som alltså också är potentiella betalande kunder. Att vi har namnkunniga personer inom hästsegmentet som väljer att investera i bolaget är för mig ytterligare ett kvitto på att vi har en bra och viktig produkt. I takt med att pilotprojekten avslutas är avsikten att dessa konverteras till betalande kunder.

När jag själv kikar på marknadsvärderingen av Diagonal Bio och funderar över om den är rättvisande eller ej är det förstås i betraktarens öga, men min syn är att bolaget är värt mer. På kort tid har Diagonal Bio gått från nystartat utvecklingsbolag till att ha en produkt ute hos flera tongivande intressenter och på marknaden, men stora möjligheter till snar försäljning.

Läs även

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.