STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Electrolux marknadsförhållanden präglades under det första kvartalet av en ökande osäkerhet. I Nordamerika och Europa var efterfrågan på marknaden i stort sett oförändrad, men konsumentförtroendet sjönk under kvartalet till följd av ekonomisk osäkerhet och oro kring den amerikanska handelspolitiska utvecklingen.
Det skriver vd Yannick Fierlings i delårsrapporten.
Effekter från förändringar i USA:s handelspolitik hade enligt vd:n en marginell påverkan på bolagets kostnader under kvartalet.
"Vi fortsätter att noga övervaka utvecklingen för att säkerställa att vi vidtar lämpliga åtgärder framöver, inklusive prisförändringar", skriver han.
Electrolux har justerat utsikterna för affärsverksamheten på grund av förändringar i USA:s handelspolitik. Bolaget förväntar sig nu en positiv påverkan från volym/pris/mix främst som ett resultat av våra prishöjningar, med ambitionen att kompensera för den tullrelaterade kostnadsinflationen som återspeglas i förändringen av externa faktorer från "negativt" till "avsevärt negativt".
Den organiska försäljningstillväxten i kvartalet blev 7,9 procent, främst driven av en positiv utveckling i Nordamerika och Latinamerika.Analytikerna hade räknat med en organisk tillväxt på 4,8 procent, enligt Infront.
Det operativa kassaflödet efter investeringar var -3.107 miljoner kronor (-2.686) med ett enligt bolaget säsongsmässigt utflöde av operativt rörelsekapital.