Översikt
Beyond Frames Entertainment aktie
Kalender & Rapporter
21 Nov, 2024 | Delårsrapport 2024-Q3 |
20 Feb, 2025 | Årsrapport 2024 |
Största ägare
Ägare | Kapital | Röster |
---|---|---|
Magnus Unger | 14.4 % | 14.4 % |
Arvr Holding AB | 13.1 % | 13.1 % |
Avanza Pension | 12.3 % | 12.3 % |
Mathias Fredriksson | 9.4 % | 9.4 % |
Futur Pension | 7.4 % | 7.4 % |
Ricky Helgesson | 5.4 % | 5.4 % |
Catherine Ehrensvärd | 4.4 % | 4.4 % |
Arthur Conrad St Germain | 1.7 % | 1.7 % |
Timmy Jansson | 1.4 % | 1.4 % |
Mikael Söderström | 1.2 % | 1.2 % |
Beyond Frames analys
Bolagsrapporter Beyond Frames
Beyond Frames bloggbevakning
Insiderhandel Beyond Frames
Datum | Person | Bolag | Transaktion |
---|
Om Beyond Frames
Beyond Frames är ett svenskt dataspelsföretag som inriktar sig på spel inom XR som är samlingnamn för Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR) och Virtual Reality (VR). Successivt kommer företaget dessutom expandera verksamheten till att också innefatta spelutveckling och utgivning av PC och konsolspel. Detta för att både minska risken men också för att kunna ta marknadsandelar inom ett nytt marknadssegment.
I dagsläget äger företaget, helt eller delvis, tre spelstudior: Cortopia Studios, Moon Mode och Odd Raven Studios. Cortopia Studios ägs till 100% av Beyond Frames medan ägarandelen i Odd Raven och Moon Mode uppgår till 38% respektive 55%. Majoriteten av de släppta spelen från dessa studios finns inom genrerna pussel, strategi och action.
Varför ska man investera i Beyond Frames?
- Möjlighet att dra nytta av tillväxten inom en stark växande marknad
- Skalbar affärsmodell
- Diversifierad portföljmix vilket minskar risken
Presentation på Småbolagsdagen den 7 mars 2024
Ta del av Pensers VD-intervju med Beyond Frames
Beyond Frames affärsidé
Beyond Frames affärsidé är att tillhandahålla högkvalitativa XR-, video- och konsolspel som engagerar spelare. Affärsmodellen är skalbar, vilket i sin tur innebär att lönsamheten kan stiga kraftigt vid framgångsrika spelsläpp.
Företagets tillverkar spel som finansieras helt eller delvis av bolaget själva där det sistnämnda görs för att minska riskerna. De bedriver dessutom förslagsverksamhet som bland annat innebär att de kan bistå andra spelutvecklare med distribution, administration och finansiering.
Marknaden för Beyond Frames
Den globala spelmarknaden växer kraftigt och analytiker förutspår att marknaden kommer fortsätta att växa de kommande åren. Marknaden delas vanligtvis upp i de tre huvudkategorierna: konsolspel, PC-spel och mobilspel. Drivkrafterna bakom denna tillväxt inkluderar ungdomars ökade intresse för spel, den globala tillväxten inom mobilspel samt att allt fler människor, på grund av COVID-19-lockdowns, har upptäckt gaming som ett sätt att fly från tristessen och isoleringen. Kategorin för Virtual Reality (VR) är fortfarande begränsad men förväntas också uppleva en stark tillväxt de kommande åren.
Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) är två närliggande teknologier som många menar kommer att få stort inflytande på spelbranschen framöver. Inom VR använder man sig ett VR-headset där priset på en sådan har gått ner kraftigt på senare tid tack vare den tekniska utvecklingen. Det har i sin tur gjort att teknologin nu kan erbjudas till en bredare spelarbas.
Inom AR utgår man från den verkliga världen och adderar diverse digitala element för att skapa mervärde. Till skillnad från VR kan AR användas via telefoner och surfplattor eftersom teknologin inte kräver någon speciell hårdvara utöver en kamera. Med tanke på AR-teknologins större tillgänglighet är det dessutom enklare för spelutvecklare att nå en bredare konsumentbas. Ett exempel på ett populärt AR spel är Pokémon Go där man ska träna, fånga samt träna virtuella Pokemons. Trots att spelet lanserades 2016 är det fortfarande ett av världens mest populära spel.
Spelare eller konsumenter av spel kan vanligtvis delas in i två huvudgrupper: hardcore gamers och casual gamers. Hardcore gamers är ofta tekniskt intresserade och tillbringar både mer tid och pengar på spel än genomsnittsspelaren. De kräver komplexa spel, följer spelutvecklingsnyheter och är aktiva på onlineforum. Casual gamers vill komma i gång snabbt med spelet, spenderar inte lika mycket pengar och kräver inte samma grad av komplexitet som hardcore gamers.
Traditionellt sett har VR-teknologin främst lockat till sig hardcore-gamers på grund av dess tekniska komplexitet och krav på kraftfull hårdvara. Men med den senaste tekniska utvecklingen har högkvalitativ hård- och programvara blivit tillgänglig till en lägre prispunkt, vilket har gjort VR-teknologin tillgänglig för en bredare spelarbas.
Beyond Frames aktie
Vid noteringen på Spotlight Stock Market den 6 december 2018 hade Beyond Frames Entertainment en välkapitaliserad position. Noteringen syftade bland annat till att underlätta förvärv av spelstudios genom att använda aktier som betalningsmedel samt att ge bolaget tillgång till kapitalmarknaden för att stödja finansieringen under perioder av hög expansion.
Bland de bolag som ingick i Beyond Frames Entertainment vid den tidpunkten fanns Cortopia Studios och Zenz VR, där Beyond Frames Entertainment ägde 51% av den senare. Cortopia Studios grundades av ordföranden Ricky Helgesson, medan Zenz VR grundades av Niklas Persson, medgrundare av Refraction Games, företaget som skapade spelfranchisen Battlefield och senare köptes av Dice. ZenZ VR har sedan år 2020 avyttrats till sina tidigare ägare.
Beyond Frames nyheter
För att hålla dig uppdaterad om senaste nytt från Beyond Frames Entertainment och deras verksamhet inom spelindustrin kan du prenumerera på deras nyhetsbrev genom att klicka på knappen nedan.
Du kan också hålla dig uppdaterad genom TradeVenue då vi kommer publicera de senaste nyheterna samt pressmeddelandena om bolaget. Vi kommer dessutom erbjuda analytiska kommentarer, exklusiva VD-intervjuer samt andra unika artiklar.
Vanliga frågor om Beyond Frames
Beyond Frames forum
Här kan du också få möjlighet att lära dig mer om Beyond Frames Entertainment och dess verksamhet inom spelindustrin genom att interagera med andra investerare och entusiaster. Dela dina åsikter, ställ frågor och ta del av andras perspektiv för att öka din förståelse av bolaget och dess potential.