Översikt
Beyond Frames Entertainment aktie
Kalender & Rapporter
21 Jun, 2023 | Bolagsstämma 2022 |
24 Aug, 2023 | Delårsrapport 2023-Q2 |
23 Nov, 2023 | Delårsrapport 2023-Q3 |
22 Feb, 2024 | Årsrapport 2023 |
Insiderhandel Beyond Frames
Datum | Person | Bolag | Transaktion |
---|
Om Beyond Frames
Beyond Frames är ett svenskt investeringsföretag inom spelindustrin med fokus på Virtual Reality och Augmented Reality. Bolagets strategi är att förvärva oberoende spelstudios och bygga upp nya spelstudios organiskt. Bolaget grundades på våren 2016 och dess aktie noterades på Spotlight Stock Market i december 2018.
Beyond Frames moderbolag bidrar med marknadsföring, relationsbyggande med plattformsägare och administrativt stöd som en del av deras paraplyupplägg, medan det förvärvade bolaget har frihet i sin kreativa process. Upplägget resulterar i kostnadsbesparingar och katalyserande effeker, där varje studio ges möjlighet att fokusera på de mest värdeskapande momenten och dra nytta av Beyond Frames nätverk och processer, inklusive testning, mätning, analys, intäktsmaximering och resursdelning. Därigenom ökar marginalerna för bolagen efter att förvärvet genomförts. Beyond Frames söker ständigt efter nya partnerstudios och kan erbjuda ett fördelaktigt samarbete oavsett var i utvecklingsprocessen det förvärvade bolaget befinner sig.

.Varför ska man investera i Beyond Frames?
- Möjlighet att dra nytta av tillväxten inom de snabbast växande segmenten på en stor marknad
- Skalbar affärsmodell som möjliggör höga marginaler
- Lägre risk från diversifierade spelstudios
Strategi och QnA (eng.)
Beyond Frames affärsplan
Beyond Frames affärsidé är att fungera som ett investeringsföretag genom att förvärva, förvalta och utveckla oberoende spelstudios med fokus på Virtual- och Augmented Reality. Målet är att bygga upp ett nätverk av oberoende spelstudios över tiden där Beyond Frames fungerar som det övergripande paraplyet. Riskhanteringen sker genom att investera och utveckla spelstudios med olika profiler, genrer och plattformar.
Intäktsmodellerna för respektive spel skiljer sig ofta åt. Konsolspel och PC-spel brukar ha andra intäktsmodeller än mobilspel, och det kan även finnas skillnader inom samma kategori.

Marknaden för Beyond Frames
Den globala spelmarknaden växer kraftigt och analytiker förutspår att marknaden kommer fortsätta att växa de kommande åren. Marknaden delas vanligtvis upp i de tre huvudkategorierna: konsolspel, PC-spel och mobilspel. Drivkrafterna bakom denna tillväxt inkluderar ungdomars ökade intresse för spel, den globala tillväxten inom mobilspel samt att allt fler människor, på grund av COVID-19-lockdowns, har upptäckt gaming som ett sätt att fly från tristessen och isoleringen. Kategorin för Virtual Reality (VR) är fortfarande begränsad men förväntas också uppleva en stark tillväxt de kommande åren. VR-headset finns redan idag för samtliga tre huvudkategorier.

Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) är två närliggande teknologier som många menar kommer att få stort inflytande på spelbranschen framöver. Båda teknologierna använder headset med inbyggda skärmar. Ett VR-headset täcker spelaren helt, vilket skapar en känsla av att vara innesluten i spelets miljö. Ett AR-headset har en genomskinlig skärm som visar och förstärker grafiska element i den verkliga världen.
Med teknologisk utveckling kan nu kraftfull VR-teknologi erbjudas till en bredare spelarbas tack vare en mer överkomlig prispunkt. AR-teknologi är i samma utsträckning inte beroende av ny dyr hårdvara som VR-teknologi, vilket gör det enklare att utveckla och tillgängliggöra för en bredare konsumentbas.

AR-teknologi integreras alltmer i spel, till skillnad från VR som ofta kräver specifika enheter som VR-headset. AR-spel använder den verkliga omgivningen och skapar ett spelområde inom den omgivningen. AR-spel är vanligtvis optimerade för mobila enheter såsom smartphones och tablets, vilket ger tillgång till en av de snabbast växande marknadssegmenten inom spelindustrin. Pokemon Go, som lanserades 2016, är ett framgångsrikt exempel på ett AR-spel. I avancerade AR-spel kan hela fiktiva miljöer byggas upp utifrån spelarens verkliga omgivning.

Spelare eller konsumenter av spel kan vanligtvis delas in i två huvudgrupper: hardcore gamers och casual gamers. Hardcore gamers är ofta tekniskt intresserade och tillbringar både mer tid och pengar på spel än genomsnittsspelaren. De kräver komplexa spel, följer spelutvecklingsnyheter och är aktiva på onlineforum. Casual gamers vill komma i gång snabbt med spelet, spenderar inte lika mycket pengar och kräver inte samma grad av komplexitet som hardcore gamers.
Traditionellt sett har VR-teknologin främst lockat till sig hardcore-gamers på grund av dess tekniska komplexitet och krav på kraftfull hårdvara. Men med den senaste tekniska utvecklingen har högkvalitativ hård- och programvara blivit tillgänglig till en lägre prispunkt, vilket har gjort VR-teknologin tillgänglig för en bredare spelarbas.
Beyond Frames aktie
Vid noteringen på Spotlight Stock Market den 6 december 2018 hade Beyond Frames Entertainment en välkapitaliserad position. Noteringen syftade bland annat till att underlätta förvärv av spelstudios genom att använda aktier som betalningsmedel samt att ge bolaget tillgång till kapitalmarknaden för att stödja finansieringen under perioder av hög expansion.
Bland de bolag som ingick i Beyond Frames Entertainment vid den tidpunkten fanns Cortopia Studios och Zenz VR, där Beyond Frames Entertainment ägde 51% av den senare. Cortopia Studios grundades av ordföranden Ricky Helgesson, medan Zenz VR grundades av Niklas Persson, medgrundare av Refraction Games, företaget som skapade spelfranchisen Battlefield och senare köptes av Dice. ZenZ VR har sedan år 2020 avyttrats till sina tidigare ägare.
Se nedan när bolaget presenterar sin verksamhet inför noteringen 2018.
Varför ska man investera i Beyond Frames spelutvecklare inriktade mot AR & VR?
Beyond Frames Entertainment är ett spännande svenskt företag inom spelindustrin, som har visat sig framgångsrikt i sin strategi att förvärva och utveckla oberoende spelstudios och bygga upp nya studios organiskt. Bolaget har en imponerande förmåga att utveckla och lansera högkvalitativa spel. Spelindustrin är idag större än både musik- och filmindustrin tillsammans, och Beyond Frames fokuserar på de marknadssegment som växer snabbast.
Det är dock viktigt att notera att förutsättningarna för AR- och VR-spel skiljer sig från resten av spelmarknaden på grund av den krävda installerade basen för att köra dessa applikationer. VR-marknaden är relativt outvecklad idag på grund av den låga utbredningen av VR-headset. Men teknikutvecklingen går snabbt framåt, där konkurrerande utvecklare av VR-headset och ledande teknikbolag som Google och Apple lanserar stöd för spelutvecklare inom VR, vilket gör dessa spel mer tillgängliga för en bredare publik.
Inom AR-segmentet konkurrerar man främst med mobilspel, och framgångsreceptet ligger i att analysera spelarnas beteenden, modifiera och optimera spelens intjäningsmodeller och bygga upp stora spelardatabaser. Marknaden för mobilspel är global och konkurrensen är betydande, med stor beroende av appbutiker.
Beyond Frames nyheter
För att hålla dig uppdaterad om senaste nytt från Beyond Frames Entertainment och deras verksamhet inom spelindustrin kan du prenumerera på deras nyhetsbrev genom att klicka på knappen nedan. Där kan du ta del av information om bolagets förvärv av nya spelstudios, deras strategi för att skapa högkvalitativa spelupplevelser inom Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) samt andra viktiga händelser inom bolaget. Genom att prenumerera på nyhetsbrevet kan du vara säker på att du inte missar några viktiga uppdateringar från Beyond Frames Entertainment.
Vanliga frågor om Beyond Frames
Beyond Frames forum
Här kan du också få möjlighet att lära dig mer om Beyond Frames Entertainment och dess verksamhet inom spelindustrin genom att interagera med andra investerare och entusiaster. Dela dina åsikter, ställ frågor och ta del av andras perspektiv för att öka din förståelse av bolaget och dess potential.