Laddar TradingView Widget
Laddar annons
12 Mar, 2025

INDITEX: FÖRSÄLJNING 1 FEB–10 MAR +4% JUST FÖR KALENDEREFFEKT

Uppdaterad:
12 Mar, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spanska Inditex, som bland annat äger klädkedjorna Zara och Massimo Dutti, redovisar en försäljningsökning (i butiker och online) i lokala valutor på 4 procent för perioden 1 februari till 10 mars 2025, jämfört med motsvarande period 2024.

Försäljningsutvecklingen är justerad för kalendereffekten med en extra handelsdag under februari månad 2024, som var ett skottår.

Det framgår av Inditex bokslut för det brutna räkenskapsåret 2024/2025 som sträckte sig fram till och med januari.

Under den senaste handelsveckan ökade butiks- och online-försäljningen med 7 procent i konstanta valutor, jämfört med motsvarande period i fjol, enligt klädkoncernen.

"Vår- och sommarkollektionerna har mottagits väl av våra kunder", skriver Inditex.

Bruttomarginalen uppgick till 57,8 procent under räkenskapsåret 2024/2025 och för räkenskapsåret 2025/2026 spår Inditex en stabil bruttomarginal, vilket enligt bolaget innebär en utveckling inom intervallet +/- 50 baspunkter.

Inditex investeringar under innevarande räkenskapsår 2025/2026 vänta uppgå till omkring 1,8 miljarder euro.

Bolaget står fast vid bedömningen om att den årliga bruttotillväxten i butiksyta under perioden 2024-2026 blir omkring 5 procent.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.