MILDEF: EUROPEISK FÖRSVARSINDUSTRI HET MÅNGA ÅR FRAMÖVER - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Mildef, som tillverkar taktisk IT och stryktålig hårdvara, bedömer att europeisk försvarsindustri kommer att vara het under många år framöver.
Det säger Mildefs vd Daniel Ljunggren i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Tror ni att europeiska kunder är särskilt intresserade av att "köpa europeiskt" nu?
"Det är den vind som blåser. Försvarsteknikdirektivet som EU har kommit ut med säger att man avser kraftigt öka inköpen från europeiska försvarsleverantörer i stället för amerikanska, i syfte att ha en trygg försörjningskedja. Det, tillsammans med generellt ökade försvarsanslag, gör att europeisk försvarsindustri nog kommer att vara het under många år framöver", säger Mildef-chefen.
Ungefär 55 procent av Mildefs försäljning under 2024 gick till Norden, varav främst Sverige, Norge och Danmark.
Företagets huvudkontor ligger i Helsingborg. På andra sidan Öresund sade Danmarks statsminister Mette Frederiksen nyligen "köp, köp, köp!" till sin försvarsminister.
Vad ser ni för marknadsmöjligheter i Danmark?
"Vi har ett långtgående samarbete med den danska upphandlingsmyndigheten. Vi har historiskt sett gjort ganska mycket till dem och har pågående affärer med dem, så vi hoppas att de här tillskjutna medlen gör att vi kommer ytterligare kunna öka affärsvolymen tillsammans. Vi tror att det på sikt kommer att bli väldigt betydelsefullt."
Historiskt sett har en ganska låg andel av Mildefs intäkter kommit från den tyska marknaden, som under många år enligt bolaget inte har varit så intressant eftersom landet har spenderat så lite på försvarsindustrin. Bolaget har heller inte lyckats komma in bra på den tyska marknaden.
De tyska regeringsförhandlande partierna är överens om att lätta på skuldbromsen för att kunna öka de tyska försvarsutgifterna. Vad ser ni för möjligheter framåt?
"Nu ser vi ett helt annat landskap där de kommer att brant vika upp sina försvarsanslag. Tyskland kommer att vara en väldigt attraktiv marknad under 10-20 år och vi har via höstens förvärv av Roda Computer verkligen satt oss vid bordet på den tyska marknaden. Förvärvet är vår biljett till den tyska marknaden. Vi adderar upparbetade säljkanaler och kundrelationer. Det finns existerande ramavtal med Bundeswehr (den tyska försvarsmakten, reds anm). Många intressanta kanaler öppnar sig och vi har på toppen av det ett otroligt investeringsbegär på den tyska marknaden", säger Daniel Ljunggren.
Förvärvet av Roda väntas slutföras i första kvartalet.
Hur betydelsefulla är de upprustningsbesked som kommer i övriga Europa?
"De kan absolut vara betydelsefulla. Ju mer affärsmöjligheter som kommer att finnas och ju mer medel som skjuts till, desto mer positivt för Mildef. Vi har ändå ett ganska signifikant fotavtryck i Europa exklusive Norden – ungefär 25 procent av vår omsättning går dit och det kommer öka brant genom förvärvet av tyska Roda. Vi har upparbetade relationer och nätverk, och vi har en attraktiv portfölj på den europeiska marknaden, framför allt i norra Europa och Centraleuropa. De östereuropeiska länderna spenderar mycket pengar på försvaret. Vi har inte prioriterat de sydeuropeiska länderna än", säger Daniel Ljunggren.
Mildef har sagt att fred i Ukraina inte nödvändigtvis skulle minska hotbilden mot Europa, kanske tvärt om, vilket kan innebära att försvarsutgifterna väntas stiga oavsett Ukraina-konfliktens längd och utgång. Den tankemodellen verkar anta att politiker utformar budgeten utifrån någon slags "faktisk hotbild".
Finns det inte en risk att det politiska trycket på mer försvarsutgifter i Europa trots allt riskerar att minska vid en eventuell vapenvila eller fred, när krigsmedierapporteringen minskar? Oavsett om Ryssland eventuellt då skulle kunna omgruppera från Ukraina eller inte och innebära ett större hot på andra håll.
"Det skriver jag under på. Politikerna är väldigt tydliga i sitt budskap här och nu och det kan visserligen klinga av, men vi har sett sedan 2022 att det tar tid innan det får effekt för försvarsindustrin. Frågan ska vidare till departementsnivå, myndigheter och ned på tjänstemannanivå och sedan ut till försvarsindustrin. Det är en cykel som tar lite tid. Även om det politiska budskapet klingar av framöver så tror jag att upprustningsmaskinen kommer att rulla för fullt."
I Ukrainakriget har båda stridande parter haft stort fokus på drönare. Vad ser ni för möjligheter där?
"Drönartrenden har varit stark i försvarsindustrin under fem-tio år, men det har accelererat under Ukraina-kriget där man har kunnat se vilken effekt drönare har kunnat ge i skarpt läge. Vi har valt att fokusera på styrenheterna, tablets. Vi har inte gett oss in i att utveckla och tillverka drönare för det är otroligt konkurrensutsatt. Många vill göra just drönarna, men de tycker kanske inte att det är lika intressant att göra enheten som du kan styra drönaren med och visuellt se vad din drönare ser. Där har vi tagit fram spännande produkter som vi tror kan åka med på drönartrenden framåt", säger Daniel Ljunggren.
I fjol kom en mindre andel av Mildefs försäljning från en amerikansk drönartillverkare av militära minidrönare.