VOLVO CARS: STOR OSÄKERHET MEN LANSERINGAR GER STÖD 2 H - FC
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Biltillverkaren Volvo Cars kan för närvarande inte ge några utsikter eftersom osäkerheten är så stor. Kostnadssänkningsprogrammet och nya produktlanseringar väntas dock ge stöd under andra halvåret 2025 och in i 2026.
Det säger Volvo Cars nytillträdde finanschef Fredrik Hansson till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju efter kvartalsrapporten som fick aktien att rasa 9 procent i tisdagens tidiga handel.
"Ser vi framåt kommer vi att ha ett starkare erbjudande till hösten. Vi lanserar en plugin hybrid med lång räckvidd speciellt för Kina som vi har höga förhoppningar för och vi kommer att börja sälja vår nya modell ES90 som vi lanserade tidigare i år", säger Fredrik Hansson.
In i 2026 väntas också lanseringen av EX60 att hjälpa bolaget, enligt finanschefen.
Osäkerheten i marknaden har gjort att Volvo Cars nu inte lämnar några finansiella utsikter för vare sig 2025 eller 2026.
"Det är inte nattsvart, men det är väldigt osäkert. Därför vill vi inte vara precisa i hur vi förutspår framtiden för det är väldigt svårt just nu", säger Fredrik Hansson.
Med tanke på produktlanseringarna, förväntar ni er att andra halvåret bli starkare än det första halvåret?
"Jag guidar inte i detalj på vad som händer. Det man kan säga är att i närtid börjar tullarna i USA slå in med full kraft. Vi har börjat producera EX30 i Europa så att vi inte har tullar från Kina, men den produktionen rampar upp i full takt under andra halvåret. Det är också i andra halvan som vi lanserar nya bilar i Kina och börjar tillverkar EX90."
Under andra halvåret kommer Volvo Cars också att börja se effekterna av det kostnads- och kassaflödesprogram om totalt 18 miljarder kronor, som lanserades på tisdagen.
Planen inkluderar 3 miljarder kronor i rörliga kostnadsåtgärder, 5 miljarder kronor i indirekta kostnader och 10 miljarder kronor i ytterligare kassaflödesåtgärder.
"Det kommer att börja ge effekt under 2025, men det vi siktar på är att komma in i januari 2026 med en lägre kostnadsbas och ett effektivare bolag", säger han.
Åtgärderna vidtas för att skydda bolaget mot den försämrade konjunkturen, men också mot tullsituationen.
"Som vi tidigare sagt kommer 2025 vara pressat. Vi har tidigare sagt att vi kommer att ha utmaningar att nå samma volym och lönsamhet som vi hade 2024."
Volvo Cars rörelseresultat första kvartalet om 1,9 miljarder kronor kom in klart sämre än analytikernas snittprognos, som låg på 3,5 miljarder kronor enligt Infront.
Enligt Fredrik Hansson tyngdes det första kvartalet av stora valutaeffekter, som till stora delar var av engångskaraktär.
"Valutan hade en stor effekt, den slog 1,9 miljarder kronor negativt jämfört med förra årets första kvartal. Av det var 1,7 miljarder kronor balansomvärderingseffekter till följd av att vi i slutet av månaden hade en stark krona. Dessa omvärderingseffekter slår inte direkt på kassan", förklarar han.
Framöver har Volvo Cars en bra valutahedge en bit in i 2026, enligt Fredrik Hansson.
Blir det första kvartalet det svagaste under 2025?
"Jag vill inte spekulera eller gå in på den typen av detaljer. Vi ser en stor osäkerhet och vi tar kraftfulla åtgärder för att skydda mot den osäkerheten vi ser. I närtid har vi fortsatta Kinatullar och USA-tullar som börjar komma, sedan mot andra halvan ser vi att Europaproduktionen av EX30 är fullt uppskalad och vi kommer in med nya Kinamodeller som kommer hjälpa driva försäljning och vi ser att vi kommer att få vissa effekter av kostnadsprogrammet."