ADVERTY: RÖRELSERESULTATET BLEV -5,7 MLN KR MLN KR 1 KV (-6,0)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Adverty, som erbjuder annonseringsteknik byggd för spel, hade en nettoomsättning på 4,4 miljoner kronor under första kvartalet 2023 (1,9).
Bruttomarginalen förbättrades till 34 procent (-3).
Rörelseresultatet låg på -5,7 miljoner kronor (-6,0). Nettoresultatet uppgick till -5,9 miljoner kronor (-6,1). Det var i all väsentlighet i linje med budget och plan, skriver Adverty i kvartalsrapporten.
Enligt vd Jonas Söderqvist ligger Adverty också helt i linje med planen att nå 50 miljoner kronor i total omsättning för 2023.
Kassaflödet under kvartalet uppgick till 4,8 miljoner kronor (20,9). Bolaget hade vid periodens utgång likvida medel om 6,8 miljoner kronor (26,1).
Under kvartalet tecknade Adverty avtal om lånefinansiering på 8 miljoner kronor.
Konsensus från Pinpoint Estimates*, med 22 bidragsgivare, låg på ett ebit-resultat på -3,8 miljoner kronor och en omsättning på 6,6 miljoner kronor.
* Pinpoint är en öppen plattform där alla typer av investerare kan bidra med sina egna estimat som sedan sammanställs till ett konsensus. Bidragsgivare kan välja att vara anonyma.