CLAS OHLSON: ORGANISK FÖRSÄLJNING +19% I MARS (EST +9,8%) (NY)
(Tillägg: från sjätte stycket)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Clas Ohlsons organiska försäljning steg med 19 procent mars.
Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 9,8 procent, enligt Infronts sammanställning av fyra estimat.
Den totala försäljningen i mars ökade med 17 procent, mot väntade +9,3 procent.
Kaledereffekten var positiv med 4 procentenheter under mars, enligt bolaget.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 239 (224).
I jämförbara enheter var ökningen 14 procent.
I Sverige var försäljningen 13 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 21 procent och i Finland var den upp 5 procent.
Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström uppger i pressmeddelandet att tillväxten var "stark" i samtliga prioriterade produktnischer.
Den positiva kalendereffekten om 4 procentenheter, hänförlig till påsken, var allra tydligast på den norska marknaden, enligt vd:n.
"En ytterligare förklaring till den starka försäljningsutvecklingen under månaden var stora ordervolymer i den mer volatila B2B-affären i Spares, liknande den effekt vi såg i april förra året. Den goda utvecklingen till trots verkar vi i ett fortsatt osäkert marknadsklimat och arbetar som alltid med kostnadskontroll och effektiviseringar för att kunna hantera snabba förändringar i omvärlden", kommenterar Kristofer Tonström.