STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Dynavox, som utvecklar kommunikationshjälpmedel, upplevde en stark tillväxt i alla marknader och användargrupper under det första kvartalet som i normala fall är det volymmässigt svagaste.
Det skriver Dynavox vd Fredrik Ruben i rapporten för det första kvartalet.
"Efterfrågan på våra lösningar är fortsatt hög, vilket bevisar styrkan i vår underliggande verksamhet. Rörelseresultatet ökade lika starkt trots betydande planerade investeringar och engångskostnader. Den senaste tidens osäkerhet till följd av amerikanska tullar och politiska förändringar hade ingen väsentlig inverkan på verksamheten, men vi följer situationen noggrant", skriver han.
Försäljningstillväxten i lokala valutor uppgick till 34 procent under kvartalet, jämfört med samma period föregående år.
Rörelseresultatet ökade med 32 procent och rörelsemarginalen minskade till 7,3 procent (7,6).
"Den lägre lönsamheten under kvartalet beror främst på planerade investeringar i skalbarhet i samband med omstruktureringar inom vår produktutvecklingsorganisation, nya interna system och en negativ valutaeffekt", skriver Fredrik Ruben.
Vidare har sammanslagningen av bolagets produktutvecklingsorganisation kring ett centralt nav för utveckling i Stockholm medfört engångskostnader på 8 miljoner kronor under kvartalet.
Investeringen i förbättrade interna system resulterade i en engångskostnad på totalt 14 miljoner kronor under kvartalet. Summerat sänker dessa engångsposter rörelseresultatet med cirka 22 miljoner eller knappt 4 procentenheter.