ELANDERS: ELECTRONICS ENDA SEGMENT MED ORGANISK TILLVÄXT 1 KV
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Logistikkoncernen Elanders kundsegment Electronics, som stod för 820 miljoner kronor av affärsområdet Supply Chain Solutions omsättning på 2,6 miljarder kronor under det första kvartalet, var det enda av bolagets kundsegment som visade organisk tillväxt under kvartalet.
Försäljningen inom affärsområdet Supply Chain Solutions, som stod för 81 procent av koncernens omsättning de senaste tolv månaderna, minskade något organiskt.
Överlag var affärsområdets efterfrågan i Europa i nivå med föregående år. Tillväxt inom Fashion samt Life Cycle Management kompenserade för lägre efterfrågan från resterande kundsegment.
"För att möta en volatil marknad och i syfte att öka bolagets konkurrenskraft genomfördes strukturåtgärder på kostnadssidan i Europa", uppger logistikbolaget.
Asien fortsatte sin trend med organisk tillväxt och bolagets nya anläggning i Thailand utvecklas "enligt plan".
Nord- och Sydamerika, som var svagt under 2024, fortsatte att minska organiskt under första kvartalet, främst beroende på svag efterfrågan inom Fashion.
"De senaste månaderna har vi haft en hög aktivitet gällande kundförfrågningar men i slutet av kvartalet avtog det något som en konsekvens av pågående handelsspänningar", lyfter Elanders.
Affärsområdet Print & Packaging Solutions, som stod för 19 procent av omsättningen den senaste tolvmånadersperioden, fortsatte att påverkas negativt av minskade volymer från Automotive, och bolaget noterade även en generell nedgång i efterfrågan av trycksaker.
"Som en åtgärd fortsätter vi att konsolidera vår kapacitet till färre enheter för att öka kostnadseffektiviteten. Samtidigt ser vi fortsatt potential för tillväxt inom onlineprint. Som en av de större aktörerna inom print erbjuder det svaga marknadsläget möjligheter för konsolidering av produktion på de marknader som är viktiga för Elanders", heter det.
Rensat för valutakursförändringar, verksamheter som lagts ned och förvärv minskade koncernens organiska omsättning med 2 procent under det första kvartalet.
"För att möta detta har bolaget genomfört betydande strukturåtgärder på kostnadssidan som omfattar koncernens båda affärsområden", skriver Elanders som vidare uppger att totalt 283 anställda i fem länder omfattas av åtgärderna.
Elanders viktigaste marknader är Kina, Singapore, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. Kunderna delas in i sex segment efter vilken bransch de tillhör; Automotive, Electronics, Fashion, Health Care, Industrial och Other.
Aktien sjönk 5 procent efter delårsrapporten.