ESSITY: KAN AGERA SNABBT PÅ VOLYMSIDAN PROFESSIONAL HYGIENE -VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Essitys organiska tillväxt i det första kvartalet nådde inte upp till marknadens förväntningar. Inte minst volymutvecklingen inom Professional Hygiene i Nordamerika var lägre, men hygienbolaget tror sig kunna agera ganska snabbt för att få upp volymerna framöver.
Det säger Essitys vd Magnus Groth till Nyhetsbyrån Direkt.
Den organiska försäljningstillväxten i kvartalet blev 2,1 procent, att jämföra med konsensus som låg på +4,1 procent.
Såväl volym som pris/mix bidrog positivt till tillväxten inom samtliga tre affärsområden förutom inom Professional Hygiene.
"Det är det område där vi i Nordamerika märkt av en lägre marknadsaktivitet. Vi säljer mycket servetter till snabbmatsrestaurangerna i USA så om konsumenterna går ut och äter mindre syns det i våra siffror", säger Magnus Groth.
Hur kommer volymerna utveckla sig framöver?
"Vi arbetar med att få upp volymerna på olika sätt, olika typer av erbjudanden och marknadsföring. Just inom Professional Hygiene är vi väldigt konkurrenskraftiga så det här är något vi arbetar med för att återkomma till en bättre volymutveckling", säger Magnus Groth och tillägger:
"Vi kan agera ganska snabbt och vi räknar med att få upp volymerna framöver".
Nedgången för Professional Hygiene gjorde att volymutvecklingen för koncernen var oförändrad.
Hur ser du volym respektive mix bidra under 2025?
"Fokus nummer ett är att få upp volymerna. Vad gäller mix-förbättringar så nås dessa ofta av att vi ökar andelen försäljning av premiumprodukter och det kan vara mer utmanande under oroliga tider som vi har nu, men det är fortfarande vår långsiktiga ambition", säger Magnus Groth.
Essitys justerade ebita-marginal i det första kvartalet sjönk till 13,5 procent, jämfört med 14,0 procent motsvarande period året innan. Hälften av nedgången är valutaomräkningseffekter i spåren av den stärkta svenska kronan och den andra hälften beror främst på högre kostnader för råmaterial och distribution.
Vad gäller faktorer som påverkar marginalen framöver kan konstateras att Essity generellt gynnas av en svagare dollar.
Vad gäller råvarukostnaderna säger vd:n:
"När vi ser in i andra kvartalet så höjdes massapriserna under det första kvartalet men å andra sidan köper vi in i dollar och vi räknar med lägre energipriser".
Och investeringarna i marknadsföring 2025 jämfört med 2024?
"Våra marknadsföringskostnader uppgick till 5,2 procent av försäljningen, något lägre än förra året men det kan bero på när vi har lanseringar och kampanjer. Vi har ett ambitiöst år vad det gäller produktlanseringar och marknadsföring", säger Magnus Groth.