Laddar TradingView Widget
Laddar annons
25 Apr, 2025

SKF: KINESISKA ELBILAR EN LJUSPUNKT PÅ FORDONSSIDAN - VD

Uppdaterad:
25 Apr, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kullagerföretaget SKF:s fordonsverksamhet gynnas av kinesiska elbilar medan efterfrågan är fortsatt svag i Europa. Efterfrågan på kontinenten är svag även för SKF:s industriverksamhet, men där har bolaget börjat se tecken på en vändning i konjunkturen. Den amerikanska tullpolitiken har dock lagt sig som en "våt filt" över marknaden.

Det säger SKF:s vd Rickard Gustafson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

SKF levererade en justerad rörelsemarginal som var högre än marknadens förväntningar för både fordons- och industriverksamheten.

I fredagens rapport flaggade dock SKF för att det marginalmål som bolaget satte 2022, om att nå en justerad rörelsemarginal på 8 procent för fordonsverksamheten till 2025, inte kommer att nås i tid.

Kan du precisera närmare när ni kommer att komma upp i en marginal på 8 procent för fordonsverksamheten?

"Nej jag törs faktiskt inte göra det. Vi satte målet 2022 och då hade vi en annan tro på hur fordonsmarknaden skulle utvecklas. Under en längre tid har det varit en väldigt volatil marknad och det har varit svårt att navigera på fordonssidan", säger vd:n och fortsätter:

"Vi tror fortfarande att 8 procent är ett realistiskt mål, men inte under nuvarande marknadsförutsättningar. Det behöver nog bli en lite mer stabil efterfrågesituation innan vi törs tro att vi kan nå målet."

Den volatila marknaden har lett till en generellt svag efterfrågan i SKF:s fordonsverksamhet.

"Globalt har framför allt kommersiella och tyngre fordon haft en väldigt svag efterfrågan medan lättare fordon, personbilar och det vi kallar för eftermarknad, har varit mer i linje med samma period föregående år", säger Rickard Gustafson.

Men det finns ljuspunkter även i den pressade fordonssektorn, och en av dem är Kina enligt vd:n.

"För oss är ljuspunkten just nu Kina och inte minst vår tillväxt inom elfordon i Kina som växer och som fortsätter att växa med god tvåsiffrig marginal", säger han och förklarar hur det har gjort att fordonssidan fått en bättre mix i sin affär.

"Efterfrågan på elfordon, och framför allt i Kina ser vi kommer att fortsätta. Det ser ut att hålla i sig och fortsätta med en väldigt god utveckling."

I Europa är dock efterfrågan fortsatt svag inom fordonsverksamheten för både tyngre och lättare fordon, enligt vd:n.

Vad gäller fordonsverksamhetens separationsprocess från övriga SKF så fortskrider den enligt plan, enligt bolaget, som i rapporten dock flaggade för att tidsplanen kan komma att förlängas.

Är det någonting som har förändrats där?

"Nej det är faktiskt inget som har förändrats. /…/ Vi ville vara ärliga med att det finns en risk för att något kan dra ut på tiden. Den risken har inte materialiserats i dag men risken finns och skulle den materialiseras så får vi informera marknaden om det, och skulle vi hamna där så ska det inte komma som en överraskning."

För SKF:s industriverksamhet, som är bolagets klart största, ökade marginalen till 16,9 procent under kvartalet och kom in högre än väntade 16,1 procent.

Förbättringar både i portföljen och kommersiellt i kombination med prishantering och kostnadseffektivitet ligger bakom förbättringen enligt vd:n.

"Det tycker jag är ett bevis på att det arbete vi bedrivit aktivt under en längre tid biter. Alla investeringar vi har gjort i automatisering och produktivitetshöjning i våra fabriker betalar sig och gör att vi har mer uthållighet i vår marginal", säger han.

I industriverksamheten har SKF även börjat se tecken på en vändning, efter ett antal kvartal med organisk försäljningsnedgång för koncernen.

"På industrisidan så är efterfrågan svag men där har vi sett att orderböckerna börjar vända åt rätt håll under ett antal månader i rad. De rör sig i en positiv riktning", säger Rickard Gustafson och fortsätter:

"Jag tycker också att jag får signaler från mina kollegor ute i Europa att de upplever att det är mer aktivitet. Fler och fler kunder börjar prata om nya initiativ och nya projekt och så vidare. Det här är tecken på att det kan ha börjat bottna ur.", säger han.

Tecknen på en vändning har dock dolts av den amerikanska tullpolitiken som bedrivits av USA:s president Donald Trump.

"Tyvärr lägger sig handelskriget och tullar lite som en våt filt över marknaden och man vågar kanske inte ta steget fullt ut och investera ännu, utan man avvaktar", säger SKF-chefen.

Trumps våta filt ligger också bakom det faktum att SKF åter guidar för en svag efterfrågan in i nästa kvartal.

SKF förväntar sig att den organiska försäljningen försvagas något under andra kvartalet, uppgav bolaget i sin rapport.

Så ni har märkt av att kunder är mer avvaktande efter alla tullbesked?

"Ja, i och med att det är så pass mycket osäkerhet. Vi alla får parera saker som kommer varje dag via media. Det är verkligen en rörlig materia och många bolag vill nog åtminstone veta vad som är den fasta marken innan man fattar beslut."

I sitt vd-ord lyfte Rickard Gustafson att SKF till stor del kompenserat för ökade tullkostnader genom prisjusteringar och att de förväntar sig kunna göra så även framgent.

"Vi har lyckats hantera det brett och det har inte haft någon större påverkan på vårt resultat i Q1. Givet vad vi vet just nu och de tullnivåer som gäller just nu så bör vi även kunna upprepa det under Q2", säger han och utvecklar:

"Med det sagt så när det ligger tullnivåer som har skruvats upp till nästan 200 procent på vissa produkter från Kina till USA så havererar den marknaden", säger vd:n samtidigt som han lyfter att det inte är något som påverkar SKF särskilt mycket.

"Det är inte stora flöden för oss, de är marginella, men där finns exempel på att det inte går att ta ut de priserna och då dör nog marknaden i stället."

SKF-aktien inledde upp men var ned omkring 2 procent efter en dryg halvtimmes handel.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.