Laddar TradingView Widget
Laddar annons
24 Apr, 2025

VITROLIFE: SER INTE TAPP AV MARKNADSANDELAR I ASIEN - VD

Uppdaterad:
24 Apr, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fertilitetsbolaget Vitrolife har enligt bolagets vd Bronwyn Brophy O'Connor inte tappat marknadsandelar i Asien under det första kvartalet. Frågan uppkom efter att Vitrolife redovisade en organisk tillväxt om -15 procent för Apac-regionen i lokal valuta.

"Det handlar mer om ett fall av lägre ordervolym från kunderna än kundförluster", sade Bronwyn Brophy O'Connor under torsdagens telefonkonferens i samband med rapporten för det första kvartalet 2025.

Utvecklingen i Apac-regionen under januari och februari beskriver Vitrolifes vd som "mycket tuff". Mot slutet av första kvartalet, sent i mars, ska Vitrolife däremot ha sett tecken på en återhämtning.

Vitrolifes vd beklagade sig över att hon kände sig tvungen att gå igenom hur den kinesiska kalendern har påverkat bolaget i regionen och uttryckte en förhoppning om att det inte skulle påverka hennes trovärdighet på ett negativt sätt.

"Asiater vill inte ha barn under ormens år och vi tenderar att tro att detta bara en är en faktor i Kina. Det är det inte, utan det är i Kina, hela Sydostasien och till och med delar av Japan som kan påverkas av det här. 2025 är ormens år", sade Bronwyn Brophy O'Connor.

Branschföreträdare med verksamhet i Asien tittar nu mot signaler efter den 17 april 2025.

"Efter den 17 april, för att vara precis, kommer par som genomgår IVF-behandling inte få sitt barn fött under ormens år. De kommer i stället att få sitt barn fött under hästens år som är ett bättre år att föda barn än året innan", sade Bronwyn Brophy O'Connor.

Vitrolifes verksamhet i Apac motsvarar 28 procent av koncernens försäljning. Enligt Vitrolifes vd är bolaget en marknadsledare i regionen med verksamhet där under en lång tid.

Den organiska tillväxten i regionerna Americas och Emea låg på 9 respektive 8 procent. Exklusive avslutad verksamhet var tillväxten i Emea 14 procent.

Under telefonkonferensen kom även USA-tullar på tal. Vitrolifes vd skrev i vd-ordet att bolaget inte komma kunna absorbera hela kostnaden för tulltariffer.

"Jag tror att en kombination av kostnadsbegränsning och minimala prisökningar skulle räcka för att klara oss. Vi pratar inte om att överföra mycket betydande prishöjningar till våra kunder här alls. Vi pratar om låga ensiffriga siffror", sade Bronwyn Brophy O'Connor.

Enligt Vitrolifes vd förbereder sig bolaget redan för att rulla ut prishöjningar.

"Vi kommer oundvikligen att måste göra det och dela bördan med våra kunder. Så vi står redo för att göra det", sade Bronwyn Brophy O'Connor.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.