Attana stärker kommersiell organisation – Cecilia Söderberg rekryteras som Key Account Manager
Attana AB har rekryterat Cecilia Söderberg som ny Key Account Manager med särskilt fokus på affärsutveckling inom diagnostik och CRO-tjänster. Tjänsten är en del av bolagets strategiska satsning på att bygga upp framtida intäktsströmmar och långsiktiga kundrelationer. Cecilia tillträder sin roll den 1 september 2025.
Cecilia har en gedigen bakgrund inom försäljning av avancerad diagnostikutrustning, med tidigare roller på bland annat Q-linea, Beckman Coulter och Grifols. Hon har ett etablerat nätverk inom life science och diagnostik – både i Norden och internationellt – och stor vana av att driva komplexa affärer och partnerskap. Utöver sin kommersiella erfarenhet har Cecilia en stark vetenskaplig grund med både MSc och PhD inom medicinska och bioteknologiska ämnesområden – en viktig kombination i dialog med kvalificerade kunder.
– Vi är mycket glada att välkomna Cecilia till teamet. Hon har både branschkunskap och ett stort kommersiellt driv, och hennes kontakter inom diagnostikområdet kommer att bli värdefulla för vår fortsatta tillväxtresa, säger Anna Hellergård, VD för Attana.
– Det här är rätt tidpunkt för att investera i vår framtida affär. Vi ser potentialen i marknaden, och med Cecilia på plats skapar vi bättre förutsättningar för att ta vara på den.
Cecilias roll kommer att fokusera på att identifiera nya affärsmöjligheter inom diagnostik, etablera långsiktiga samarbeten och stötta Attanas planerade återstart av inhouse CRO-verksamhet.
– Jag ser fram emot att bidra till Attanas utveckling. Det finns ett växande behov av teknik som kan analysera biologiska interaktioner i verklighetstrogna miljöer – och där har Attana något unikt att erbjuda, säger Cecilia Söderberg.
Rekryteringen är en tydlig signal om att Attana bygger för framtiden – men det är samtidigt viktigt att betona att Cecilias arbete inte förväntas bidra till ökade intäkter under 2025. Fokus under året ligger på att etablera nya kontakter, skapa förutsättningar för samarbeten och bygga en starkare affärsstruktur för 2026 och framåt.
– Vi ser redan ett ökat intresse för vår teknologi, men i det korta perspektivet är vårt fokus att fördjupa relationen med befintliga kunder, skapa fler användartillfällen och arbeta strukturerat med att bygga upp en hållbar försäljningspipeline. Det är så vi lägger grunden för långsiktig tillväxt, avslutar Anna Hellergård.
Rekryteringen är ett led i Attanas långsiktiga strategi för ökad kommersialisering, i linje med den plan som presenterats i samband med teckningsoptionerna TO2 och TO3.
För ytterligare information, kontakta:
Anna Hellergård
VD Attana AB
ir@attana.com
+46 708862306
Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.
Om Attana
Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com