STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Som ljuspunkter i Dometics kvartalsrapport lyfter vd Juan Vargues fram den organiska försäljningsutvecklingen för kanalerna Service & Aftermarket samt Distribution. Båda kanalerna hade tvåsiffrig negativ organisk tillväxt i första kvartalet, men nedgången har nu minskat till 1 respektive 2 procent.
"Vi ser en stabilisering på allt som inte är OEM, vilket fortsätter att vara svagt", säger Juan Vargues till Nyhetsbyrån Direkt.
För OEM gjorde Dometic i föregående kvartalsrapport bedömningen om en återhämtning i slutet av året. Den skrivningen finns inte längre med i torsdagens rapport.
"Det handlar väldigt mycket om ränteläget och det är det som gör att vi tagit bort sista delen av meningen. Vi har sett en försenad räntesänkning framför allt i Nordamerika", säger Juan Vargues.
I början av juni kom branschorganisationen RV Industry Association (RVIA) med prognoser om att den amerikanska marknaden för fritidsfordon väntas växa i år och nästa år.
Enligt Dometic-vd:n har dock RVIA:s prognos redan börjat att revideras.
"Vi följer inte bara RVIA, som normalt är lite för optimistiska, utan också andra amerikanska analytiker som jobbar nära marknaden. Deras känsla är att andra halvåret i år kommer att visa mindre tillväxt än första halvåret. Även om det är positivt kommer man inte att matcha de förväntningar man hade i början av året. I början på året trodde man att marknaden skulle växa 15-20 procent, nu tror man snarare på 5-10 procent", säger Juan Vargues.
Vad gäller utvecklingen för Service & Aftermarket tror Dometic-vd:n att den organiska försäljningstillväxten kommer att vända och bli positiv, men tidpunkten är enligt Juan Vargues svår att fastslå.
"Om det blir om 14 dagar, två månader eller tre månader… Men vi ser en stegvis förbättring", säger han.
Även för Distribution ser Dometic en tydlig förbättring. Efter att återförsäljare framför allt i Nordamerika under 2022 och början av 2023 byggt upp lager, drog de kraftigt i bromsen under andra halvåret 2023 och första kvartalet 2024.
"Vi har sett en kraftig förbättring i andra kvartalet och förväntar oss att det ska fortsätta", säger Juan Vargues.
Dometics skuldsättningsgrad (nettoskuld i förhållande till ebitda) minskade under kvartalet till 2,9x att jämföra med 3,0x i slutet av föregående kvartal. Juan Vargues är nöjd med bolagets kassaflöden och räknar med att Dometic ska nå målet om en skuldsättningsgrad på 2,5x.
"Jag kan inte ge dig exakt datum men vi kommer att se förbättringar och det borde inte dröja jättelänge innan vi är där. Historiskt har vi kunnat dra ned skuldsättningen med någonstans mellan 0,4 och 0,6 varje år, beroende på valutorna".