STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försäljningen inom svensk dagligvaruhandel minskade med 0,3 procent i mars, jämfört med motsvarande månad föregående år.
Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, enligt ett pressmeddelande.
Kalendereffekten beräknas till -4,4 procent vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Justerat för både inflation och kalendereffekt var uppgången 4,1 procent.
Försäljningen i fysisk butik sjönk 0,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 7,5 procent. Hemleverans ökade med 11,1 procent och upphämtning i butik steg med 3,0 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,5 procent.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 1,9 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 1,9 procent i fysisk butik och med 2,2 procent i e-handeln.
Kalendereffekten beräknas till -2,3 procent för det första kvartalet och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,2 procent.