31 Mar, 2024

Intervju om att satsa på MTB från en husbil i Spanien

Uppdaterad:
31 Mar, 2024

Grundtemat för det mesta på den här bloggen är som bekant sparande, ekonomi och investeringar. Men egentligen är inte sparande och bli rik något självändamål, i alla fall inte för mig. Utan det är frågan vad man kan göra med sina pengar, och hur man kan leva ett fritt, roligt och så bra liv som möjligt. 

Jag som gillar träning skulle till exempel kunna flytta till ett varmare land, slippa snö och slask och träna cykling på dagarna och leva på avkastningen på mina pengar. Tack vare att jag sparat och investerat flitigt under nästan 20 år. Men när jag för någon månad sedan snubblade över en Youtubekanal med en kille som gör just detta. Dvs bor i Spanien och satsar heltid på att tävla i MTB började jag tänka lite. Den här killen är mycket yngre än mig och verkar inte först ha jobbat och slitit ihop 10 miljoner för att sen någon gång i framtiden få chansen att leva ett härligt liv i värmen. Det kanske går att göra saker på ett annat sätt än det jag planerat för i 20 år.

Så jag kontaktade killen med Youtube-kanalen som heter Jesper Svensson och frågade om han kunde ställa upp och svara på lite frågor hur det funkar att bo i Spanien halva året och satsa heltid på cykling, trots att han inte är på den nivån att det är några stora pengar att tjäna på sporten. Och Jesper var snäll och svarade snabbt och trevligt på mina frågor!

Jag kan verkligen rekommendera Jespers youtubekanal. Inte bara om ni gillar montainbikecykling, utan det är fina miljöbilder och en spännande ärlig dagbok från ett äventyr och liv i en liten husbil också! 

Kan du börja med att berätta lite om dig själv och din idrottssatsning?

Jag heter Jesper Svensson och är 29 år och uppvuxen i Tibro. Jag har alltid hållit på med idrott och tyckt om rörelse och började tidigt med friidrott. Jag har sedan även kört motocross och hållit på med bmx och dirtcykling (där man hoppar på jordhopp i skogen).

Efter att ha fått en del skador i mitt friidrottande så tröttnade jag men testade då på mountainbike och fastnade för det. I början lånade jag farsans cykel men 2012 köpte vi egentligen min första riktiga mountainbike som gick att tävla på. Då var jag alltså 18år så jag började sent med cykel kan man säga. Jag började lugnt och cyklade mest för att det var kul, men då jag hade en ganska brant utvecklingskurva och var tekniskt duktig så började jag cykla mer och mer seriöst och någonstans 2017 började jag även träna mer seriöst.

Under Covid fick jag chansen att träna ännu mer då vi var lediga mycket ifrån jobbet. Om man tittar på vad jag har gjort bredvid cyklingen så har jag egentligen haft ett ganska vanligt liv. Efter att jag gick ur Volvogymnasiet så fick jag jobb på Volvo i Skövde som mekaniker. Jag jobbade då 100% 4-skift, men efter 2 år när jag ville satsa mer på cykel så gick jag över till dagtid. Jag jobbade även då 100% innan jag någon gång 2017-2019 gick ner i tid till runt 80%. Detta för att kunna träna mer men ändå få ihop ekonomin då jag hade flyttat hemifrån och hade utgifter på så sätt. Hade jag som många andra kanske gör kommit ifrån junior-åldern och cykel och varit duktig tidigt kanske jag hade kunnat få chansen att cykla för något lag eller liknande samt bott hemma för att minimera utgifter.

2021 köpte jag en skåpbil som jag byggde om till en husbil för att kunna ha till tävlingar och för att skapa förutsättningar för mig själv att testa banor innan race etc men 2023 föddes iden att flytta utomlands i min buss tillsammans med min flickvän och göra oss av med allt vi hade i boende-väg hemma och testa på camper-livet över vintern. Detta skulle då bli en häftig resa för oss båda där planen var att åka omkring på olika ställen för att uppleva massa nya och fina platser samtidigt som jag också hade som stort fokus att kunna träna full tid på vintern i ett varmare land för att kunna ta ytterligare ett kliv i min satsning. Och så blev det. I november bilade vi ner och bosatte oss i Spanien för att sedan ta oss hem igen till våren kommer i Sverige runt april.

Spännande med heltidssatsning. Hur ser ekonomin kopplat till cyklingen ut för en cyklist på din nivå? Får du ekonomisk ersättning från det team du cyklar för, hur mycket prispengar kan det bli under en normal säsong och har du sponsorer som bidrar med pengar eller bara utrustning?

Jag skulle säga att ekonomin i Svensk cykling är riktigt dålig. Jag cyklar ju för ett lag i Skövde där vi är 3st cyklister men jag har ingen lön från det laget. Jag skulle tro att det är väldigt få cyklister i Sverige som har en ren och skär lön utav klubbar eller liknande utan de har säkert som jag, en bättre deal på cykel, kanske spons i form av kläder och delar etc. Så pengarna kommer i så fall ifrån prispengar om man skulle vinna någon tävling och det är inte heller några jättesummor jämfört med andra sporter. I tex ett långlopp i Långloppscupen så får vinnaren 5 000kr. I en västgötacup (mindre mountainbike tävling runt om i Västra götaland) så får vinnaren av en tävling 1 500kr. I Cykelvasan är det större pengar, runt 40 000kr för en vinst, men det loppet är inte jättelätt att vinna. 

Jag skulle säga att jag under en bra säsong kan dra in 10-15 000kr i prispengar men det är väldigt varierande. Det är såklart ett fint bidrag men absolut inga summor som går att leva på.

Berätta gärna lite mer om livet i Spanien. Hur ni lagt upp det hela under den gångna vintern?

Planen var alltså att åka utomlands ifrån november-april och under den tiden så har jag tagit tjänstledigt men har också tänkt att jobba någon dag i veckan på distans för att få in några kronor extra att leva på. Min sambo skulle jobba någonstans 60-80% på distans men tyvärr fick vi beskedet i slutet av december att hon inte skulle få jobba utomlands under 2024 av olika anledningar. Så där hade vi ett hinder på vägen då detta skulle vara vår huvudsakliga inkomst att kunna leva för förutom de pengar vi också har sparat ihop till resan. Men att vi skulle åka iväg på det här äventyret bestämde vi våren 2023 så det var inte jättemycket tid att spara ihop pengar på.

Vi båda har gjort oss av med våra bostäder i Sverige för att slippa ha hyror och helt enkelt för att få så lite utgifter som möjligt så att vi ska kunna jobba så lite som möjligt under tiden vi är borta och då kunna njuta av resan istället.

När vi kommer hem är planen att min sambo ska jobba vidare som vanligt med full tid och jag har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra. Förhoppningen var att bli en bättre cyklist under tiden vi varit borta så att jag kan börja vinna fler tävlingar men vi får se. 

Med väldigt stor sannolikhet kommer jag att behöva börja jobba igen, men kanske då lite mindre och inte full tid. Jag har en väldigt bra arbetsgivare som jag vill hålla hårt i då jag verkligen tycker om mitt jobb men det är en jättesvår fråga som jag inte riktigt har något bra svar på. 

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag cyklat på fulltid. Men som tur är så har jag nog världens snällaste och mest stöttande flickvän i detta som hjälper till med det ekonomiska. Utan henne hade detta inte varit möjligt.

Jag har ju egentligen tidigare försökt jobba mindre för att kunna träna mer och då blir det inte en jättestor lön utav det hela så det har varit lite svårt att spara pengar för min del men under hösten 2023 efter SM har jag valt att cykla mindre och istället jobba fullt för att kunna dra in lite extra pengar att ha med på resan, och även för att bygga klart våran husbil som blev “klar” i stort sett dagen innan vi skulle åka iväg.

Hur ser era månadskostnader ut en typisk månad i husbilen i Spanien jämfört med när ni bodde i vanlig bostad hemma i Sverige?

Vi gjorde en budget innan vi åkte iväg där vi försökte att uppskatta vad allt skulle kosta. Våra egna fasta kostnader såsom försäkringar, telefonabonnemang m.m. hade vi bra koll på men det andra blev en uppskattning. Vi visste att matkostnaderna skulle vara ungefär samma som hemma (ca 6 000 kr) och att våran hyra skulle vara 0 kr då planen var att fricampa.

Under November hade vi en kostnad på 30 000 kr men då hade vi 11 000 kr i bränslekostnad, 6 000 kr i tull och färjor och även 3 000 kr i boende då vi bodde på en camping när vi kom ner en tid för att komma in i det nya livet. Resterande kostnader var mat, tvätt och påfyllning vatten mm.

En “vanlig” månad här nere har våra kostnader varit på 10-17 000kr för oss två personer. Vi har inte snålat direkt utan handlat den maten vi har velat ha och gjort det vi har velat göra. Det går att leva betydligt billigare om man verkligen försöker genom att stå på samma ställe hela tiden och inte gå på några sevärdheter som kostar pengar och inte äta ute men vi har ju gjort denna resan för att ha kul också och uppleva saker så då kostar det lite mer.

Hemma hade vi två lägenheter då vi inte hade flyttat ihop ännu, så då var kostnaden betydligt mer än vad vi har haft i husbilen. Ca 20 000kr i hyra totalt för båda lägenheterna och sedan tillkommer mat, el, abonnemang och om man vill göra något roligt då och då.

Skiljer det mycket i hur hårt och mycket du kan träna när du inte jobbar? Känner du skillnad i träningen och prestationen jämfört med den form du brukar vara i på våren och har vinterns träning gått som du hoppats?

Helt klart så skiljer det sig åt. Det svåra är inte att träna mycket utan det svåra är att kunna återhämta sig och det är det som är den stora skillnaden om man inte jobbar. 

Självklart kan man inte träna 30h/vecka om man ska jobba 40h också, men jag har tidigare när jag jobbat 50-80% kunnat få ihop en årsvolym på 700-950h träning, vilket kanske inte har varit optimalt i återhämtningssyfte. Det är nog den stora skillnaden nu när jag inte jobbar att jag kan vecka efter vecka träna 20-30h utan att gå helt under jorden. 

Angående formen så är det svårt att veta. Jag har medvetet valt att försöka förlänga min “grundträning” en aning då jag har chansen att träna mycket timmar när jag är borta och då kanske lite mindre intervaller. Så planen har varit att bygga upp grunden under en lite längre tid för att sedan jobba på snabbheten lite senare in mot säsongen än vad jag har gjort tidigare år. Men det känns som att jag blir starkare helt klart. Det återstår att se, jag har ju kört några tävlingar här nere men det är också svårt att jämföra sig mot cyklister jag aldrig har hört talas om förut. Vi får se hur säsongen tar sig men det känns som att jag har en väldigt fin grund att stå på nu. Sen har jag haft några sjukperioder och gjort några krascher men det är sånt som är svårt att undvika.

Finns det någon oro för framtiden kopplat till ekonomi och din satsning? Jag tänker att dina jämnåriga kamrater som inte satsat på idrott sitter på jobbet och får avsättning till tjänstepensionen när du är ute och cyklar och att du kanske tappar lite i karriären om du ska börja jobba igen om 5-10 år?

Jag har tänkt på det men det är egentligen inget som jag är orolig för. Jag är snart 30 år och om det är någon gång som jag ska försöka ge cyklingen en chans så är det nog nu. Sen måste jag på något sätt få ihop det ekonomiska också vilket är den största utmaningen för min del. 

Att bara sluta jobba vet jag inte riktigt hur det skulle gå, jag måste ju få in pengar på något sätt för att kunna leva. Men som sagt, det känns som att jag står mellan två världar just nu med en fot på varje sida och att jag måste ta beslutet om vilken fot jag ska släppa taget om, åtminstone för en tid framåt, och det är inget lätt beslut att ta.

Stort tack för att du tog dig tid att svara på frågorna Jesper och det ska bli kul att följa dig på både Youtube och i resultatlistorna för tävlingar under 2024!

Vill ni stötta Jesper i hans satsning kan ni göra det här

Vill ni följa Jesper på Instagram kan ni göra det här.

Vill ni följa Jesper på Youtube kan ni göra det här.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.