STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Clas Ohlson ser egentligen inget stort tak någonstans för hur bolagets marknadsandelar i Sverige, Norge och Finland ska kunna växa.
Det säger vd Kristofer Tonström till Nyhetsbyrån Direkt.
Clas Ohlson har analyserat den totala marknaden i Sverige, Norge och Finland och sett till bolagets fem befintliga produktkategorier rör det sig om en marknad värd cirka 340 miljarder kronor. Slutsatsen är att det finns stora möjligheter att växa kärnaffären under många år framöver.
"Det här en är en väldigt detaljerad analys som vi har lagt mycket kraft bakom. Vi har 97 procent kvar, vi har bara drygt 3 procents marknadsandel och ambitionen är att fortsätta att vara relevanta inom våra fem stora produktnischer. Det vi kan konstatera är att vi inte måste gå in i massa nya nischer för att det ska finnas en stor potential", säger Kristofer Tonström.
Vad är en rimlig marknadsandel på sikt?
"Jag ser egentligen inget stort tak någonstans utan det är mer hur vi väljer att approchera. Det betyder inte att vi ska göra allt inom alla de här nischerna, men det finns otroligt mycket potential kvar. Jag ser egentligen inga stora begränsningar", säger Kristofer Tonström.
Under det fjärde kvartalet (februari-april) var Clas Ohlsons organiska tillväxt 10 procent. För maj månad blev den 8 procent.
"Det har varit en väldigt svag start på sommarsäsongen över lag. För ett år sedan var det värmebölja i hela maj där vi sålde väldigt mycket fläktar, myggprodukter och så vidare. Det har varit väldigt lite av den varan i år, det har varit en väldigt svag säsongsstart givet väderomständigheter. Men trots en väldigt svag säsongsstart har vi lyckats kompensera med mycket andra produkter", säger Kristofer Tonström.
Clas Ohlsons långsiktiga mål är en organisk tillväxt på 5 procent. Räkenskapsåret 2024/2025 blev tillväxten 10 procent och året innan dess 11 procent. I rapporten skriver vd:n att siktet som alltid är inställt på att möta eller överträffa målet.
Är det inte läge att se över målet?
"Så klart ser vi hela tiden löpande över målen/…/ vår ambition är att göra det här under väldigt lång tid, inte bara enskilda år. Ambitionen är att leverera eller överleverera, nu har vi ett momentum och vi kommer inte aktivt göra något för att ta ner tempot utan vi bygger planer för att hela tiden ha en värdeskapande tillväxt", kommenterar vd:n.
Även Clas Ohlsons rörelsemarginalmål, 7-9 procent per år, ligger i underkant av verkligheten. Det gångna räkenskapsåret landade marginalen på drygt 10 procent och både innevarande och nästa räkenskapsår räknar analytikerna i snitt med en tvåsiffrig marginal.
"Vi vet att det finns faktorer som kan påverka Clas Ohlson negativt utifrån i form av valutor och annat, det är en ganska volatil omvärld just nu. Men ambitionen är att fortsätta och att inte göra några aktiviteter som ska påverka marginalen i negativ riktning utan fortsätta att bygga", säger Kristofer Tonström.