Laddar TradingView Widget
Laddar annons
15 Aug, 2025

Doro rapporterar andra kvartalet 2025

Sammanfattning av kvartalet

  • Doros nettoomsättning uppgick till 232,2 Mkr (206,7), en ökning med 12,3 procent.
  • Bruttomarginalen var 46,4 procent (44,6).
  • EBITDA uppgick till 15,3 Mkr (20,4), en minskning med 25,0 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 9,5 Mkr (12,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,1 procent (6,1).
  • Periodens resultat efter skatt var 6,3 Mkr (14,2) och resultatet per aktie var 0,26 SEK (0,58).
  • Fritt kassaflöde var ‑26,7 Mkr (31,7).

 
Sammanfattning januari-juni

  • Doros nettoomsättning uppgick till 452,5 Mkr (401,3), en ökning med 12,8 procent.
  • Bruttomarginalen var 49,8 procent (43,3).
  • EBITDA uppgick till 31,6 Mkr (32,3), en minskning med 2,2 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 13,9 Mkr (15,7), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,1 procent (3,9).
  • Periodens resultat efter skatt var 3,1 Mkr (20,3) och resultatet per aktie var 0,13 SEK (0,83).
  • Fritt kassaflöde var ‑41,7 Mkr (31,5).

Början på en ny fas
Det andra kvartalet för Doro markerade början på ett nytt kapitel för företaget. Vi har inlett en ny fas, Doro 4.0, med ett speciellt stort fokus på smartphones och med lanseringen av mobilabonnemang i samarbete med Xplora. Kort efter kvartalets slut, den 6 juli, tillkännagavs ett vd-byte. Julian Read avgick och jag utsågs till tillförordnad vd.

Den 20 maj lanserade vi vår nya serie smartphones, Aurora-serien. Lanseringen backades upp av en omfattande digital marknadsföringskampanj med en annorlunda – humoristisk– ton, som adresserar en tydlig trend inom vår konsumentgrupp: yngre anhöriga som lämnar över sina gamla smartphones till sina föräldrar. Aurora-serien skapades för att motverka denna trend – den är designad specifikt för vår målgrupp. Resultatet är en serie telefoner som passar alla med särskilda behov, vare sig de är fysiska, som hörsel och syn, eller tekniska, i form av behov av enkelhet och användarvänlighet. Aurora-smartphones har tagits emot väl av våra kunder och användare, och kommer att stärka vår närvaro på smartphone-marknaden i takt med att de blir tillgängliga i fler regioner och hos fler kunder.

Den 17 juni firade vi lanseringen av Doro Connect, vårt första mobilabonnemangerbjudande – tre olika abonnemang för den svenska marknaden, tillgängliga på doro.com. Detta är det första steget i vår diversifiering mot återkommande intäkter. Parallellt med att vi förbereder lanseringen av mobilabonnemang på fler marknader och genom fler kanaler, arbetar vi med att utveckla tjänster som är relevanta för vår kundgrupp för att på sikt bredda vårt erbjudande med premiumabonnemang.

På Featurephones fronten fortsatte vår senaste serie, Leva, att leverera och bidrog starkt till en intäktsökning på 12,3 % detta kvartal jämfört med samma kvartal förra året (232,2 miljoner kronor vs 206,7). Övergången till 4G-teknologi pågår i flera marknader, och Doro drar nytta av det tack vare sin starka position på marknaden för 4G Featurephones. Bruttomarginalen i procent av försäljningen var högre jämfört med föregående år. Rörelseresultatet blev dock lägre än samma kvartal förra året (8,5 miljoner kronor vs 12,6), på grund av initiala investeringar för att sätta upp abonnemangverksamhet och på grund av omstruktureringskostnader kopplade till avvecklingen av IVS verksamhet, ett av våra tyska dotterbolag.
Detta beslut är nästa naturliga steg i vår process att omforma Doros närvaro i Tyskland. I och med flytten av den tyska orderhanteringsverksamhet till vårt huvudlager i Tjeckien, kommer upplägget i regionen att vara samma som i resten av koncernen. Det blir även det sista steget i processen att samla all logistisk aktivitet på en och samma plats, vilket säkerställer effektivitet och skalbarhet i vår leveranskedja.

I korthet var det andra kvartalet rikt på projekt, och vi är stolta över att ha genomfört två viktiga lanseringar, Aurora och Doro Connect, på kort tid. Nu fortsätter vi resan mot Doros transformation och vi ser fram emot att rulla ut de olika projekten under resten av året.
 
Kjetil Fennefoss, Tillförordnad VD

För mer information vänligen kontakta:


Kjetil Fennefoss, VD, ir@doro.com

Om Doro


Doro AB är ett teknikföretag som utvecklar tjänster och produkter för seniorer. Doros breda portfölj av produkter och tjänster bidrar till att koppla ihop generationer digitalt och skapar en trygg och självständig tillvaro i och utanför hemmet. Doro AB är ett svenskt bolag med huvudkontor i Malmö och är europeisk marknadsledare på mobiltelefoner för seniorer. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Stockholm och har försäljningsverksamhet i mer än 20 länder. 2024 hade bolaget 119 medarbetare och omsättningen uppgick till 882,3 miljoner kronor. (77,3 miljoner EUR). Läs mer på www.doro.com/

Denna information är sådan information som Doro AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-08-15 07:00 CEST.

Bifogade filer


Doro AB 2025Q2 SE

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.