Laddar TradingView Widget
Laddar annons
20 Aug, 2025

Electrolux Group: Allt fler snabbtvättar - Electroluxrapport visar att bekvämlighet förändrar tvätt- och torkvanor i Europa

Uppdaterad:
20 Aug, 2025

Ny studie visar oväntade avvägningar, kunskapsluckor och möjligheter till tidsbesparande lösningar för att öka klädernas livslängd och samtidigt kunna bidra till att minska avståndet mellan goda intentioner och faktisk handling.

En ny rapport från Electrolux, som publiceras idag, visar en växande användning i Europa av funktionen "snabbtvätt", drivet av en mer hektisk livsstil, ökat flexibelt arbete och ökande efterfrågan på bekvämlighet. Studien visar hur konsumenter prioriterar snabbare tvättcykler, de avvägningar man är villig att göra men även möjligheterna till innovativa lösningar som kortar tvätttiden och ger ökad livslängd för kläder.

Att förlänga klädernas livslängd är ett mycket effektivt sätt att minska klädindustrins betydande miljöpåverkan. [1] Denna genererar mer växthusgaser än samtliga internationella flyg- och sjötransporter tillsammans. [2] Dessutom slänger européer cirka 16 kilo textilavfall per person årligen, varav 88 procent hamnar på soptippen eller förbränns [3], trots att de flesta plaggen fortfarande är användbara. [4] Enligt Electrolux Care Index, som publicerades 2024, kan konsumenter som väljer kortare tvättprogram och lägre temperaturer förlänga livslängden på sina kläder med mer än 50 procent. [5]

Behovet av snabbhet: tvätt i bekvämlighetens tidsålder
Rapporten baseras på en analys av 22,6 miljoner tvättcykler och 6 miljoner torkcykler under 2024, hämtade från Electrolux uppkopplade produkter, samt enkätsvar från över 15 000 konsumenter i 14 europeiska länder. Den visar ett tydligt skifte mot snabbare tvättrutiner.

Viktiga resultat inkluderar en ökning av "under en timme"-tvättande: en tredjedel (33%) av alla tvättar tar nu mindre än en timme, med ytterligare 25% som slutförs på bara 1 till 1,5 timme. Det gäller även snabbtorkning, med nästan en fjärdedel (24%) av torktumlingscyklerna som nu slutförs på under 90 minuter, samt att nästan hälften (47%) slutförs under två timmar. Det har också skett ett skifte till morgontvätt. En majoritet (54%) av européerna föredrar nu att tvätta före middagstid, vilket stärker den trend som påbörjades under pandemirestriktionerna 2020.

Dilemmat med ömtåliga textilier och nya EU-regler
En modern livsstil kräver alltmer bekvämlighet, och konsumenter som vill ha mångsidiga och flexibla lösningar för att ta hand om sina kläder Men när det gäller att torka ömtåliga textilier uppger konsumenterna att de står inför ett dilemma. De vill att deras kläder ska torka snabbt, men den stora majoriteten bekymrar sig över att skada vissa tyger, såsom ylle. Över tre fjärdedelar (76%) av de som har en torktumlare uppgav att de är mycket försiktiga med att torka ylle i tumlare, och nästan hälften (49%) undviker det helt och hållet. Det gäller även andra tyger och föremål, inklusive siden, täcken, dunjackor och ytterkläder.

Intressant nog finns ofta de funktioner som innehavarna av torktumlare vill ha för att kunna torka ömtåliga tyger i värmepumpstorktumlare. Dessa torktumlare är för närvarande i minoritet bland de tillfrågade. Från och med juli 2025 har dock EU uppdaterat reglerna för energimärkning och ekodesign för torktumlare för att implementera striktare energieffektivitetsstandarder. För närvarande uppfyller endast värmepumpstorktumlare de nya kraven, vilket är anledningen till att Electrolux beslutat att fasa ut kondenstumlare.

Energieffektivitet fortfarande en drivkraft
Electrolux har undersökt konsumenternas attityder till energikostnader och användning av produkter sedan 2022. Den senaste rapporten visar att för över hälften av européerna (53%) kommer energieffektivitet att ha en stor inverkan på deras nästa större köp av en hushållsprodukt. Även om det är en liten minskning från 59% förra året, visar detta tydligt att energieffektivitet fortsätter att vara en av de främsta faktorerna vid köp av tvättmaskin och torktumlare.

Oro över energikostnader påverkar också användningen av torktumlare avsevärt. Hela 43% av innehavarna av torktumlare uppgav att oron hindrar dem från att använda maskinerna oftare. Detta förstärks ytterligare av det faktum att över en fjärdedel (28%) aktivt har ändrat sina torkvanor under de senaste tolv månaderna på grund av energikostnader.

Klädvård: avvägningar och kunskapsluckor
Även om snabbhet är en tydlig prioritet, avslöjar rapporten också potentiella avvägningar och kunskapsluckor som, om de fylls, skulle kunna minska avståndet mellan goda intentioner och faktisk handling. I forskning från 2024 höll 84% av européerna med om att de bryr sig om att ta hand om sina kläder. [6] Dock var endast 25% av de svarande medvetna om den stora inverkan som tvätt har på kläders livslängd. Electrolux Care Index [7], som etablerades förra året, visar att kläder, inklusive jeans och t-shirts, kan hålla 50% längre med skonsammare tvättande - genom kortare cykler och lägre temperaturer.

"Vi är stolta över att publicera den femte upplagan av denna viktiga forskning. Grundläggande för vårt syfte är både en djupare förståelse av konsumenterna och ett engagemang för att lösa verkliga problem", säger Nikos Bartzoulianos, marknadschef Electrolux Group och hållbarhetsansvarig Europa & APMEA. "Vi vill adressera genuina behov, särskilt inom områden som tvätt, där det är av största vikt att förlänga klädernas livslängd och minska miljöpåverkan."

Fem tips för konsumenter
Ökningen av snabbvätt innebär både utmaningar och möjligheter. Här är fem tips som Electrolux rekommenderar att konsumenter överväger:

1. Om snabbhet är viktigt: Sök efter tvättmaskiner och torktumlare som har cykler som kan anpassas efter din vardag. Till exempel ger Electrolux UltraQuick, ett kort program, som finns i tvättmaskiner i 800- och 900-serien, fullständig fläckborttagning även vid låga temperaturer. Det tar effektivt bort över 50 vanliga hushållsfläckar - såsom ketchup, bolognesesås och köttsås - vid bara 30° C, på under en timme. [8]

2. Vissa torktumlare kan torka ömtåliga textilier säkert: Electrolux var det första varumärket i världen som fick sina torktumlare tilldelade Woolmark Wool Care Green-certifiering från de globala ullvårdsexperterna The Woolmark Company. Certifieringen garanterar bästa möjliga skötsel av ylle, tillsammans med lägre energiförbrukning. [9] Samtliga Electrolux torktumlare med DelicateCare-funktionen är Woolmark-certifierade, men det var 900-serien som lanserades 2024 som fick de högsta utmärkelserna.

3. Kostnad för torktumling motsvararen cappuccino i månaden: Oro över energikostnader hindrar hela 43% av innehavarna av torktumlare från att använda denna oftare. Men torktumlande behöver inte vara dyrt. En 8 kilo A-klassad Electrolux värmepumpstorktumlare med ECO-cykel har en genomsnittlig kostnad i EU på cirka 0,21 euro per cykel. [10,11] Att torka 160 tvättar på ett år skulle därför ha en uppskattad kostnad på 33,50 euro, vilket är cirkapriset för att köpa en cappuccino hos en kaffekedja en gång i månaden. [12]

4. Utrymme behöver inte vara ett problem: Den främsta anledningen till att yngre generationer och småbarnsföräldrar inte har en torktumlare är bristen på utrymme. En lösning kan vara att välja en kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Till exempel både tvättar och torkar Electrolux 900 PerfectCare® Tvätt-tork kläderna, oavsett vad de är gjorda av. Även ömtåliga sidenplagg behåller formen. [13]

5. Intelligenta sensorer kan torka även de tjockaste plaggen: Torktumlare med avancerade sensorer kan justera torktiden för optimala, jämna resultat, särskilt med tjockare plagg. Exempelvis Electrolux 3DSense-teknik som är tillgänglig på alla 800 UltraCare-modeller och uppåt, skannar fuktnivåerna djupt inuti tjocka plagg, såsom dunjackor och täcken, vilket säkerställer fullständig torkning samtidigt som de återställer plaggens värme och fluffighet. [14]


Om Electrolux Group
Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2024 hade Electrolux Group en omsättning på 136 miljarder kronor och cirka 41 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Electrolux-koncernens ledarskap inom hållbarhet har uppmärksammats av den prestigefyllda utmärkelsen EcoVadis Gold, vilket placerar koncernen som en hållbarhetsledare i branschen och bland de 5% bästa bland över 70 000 företag globalt. Den globala ideella organisationen CDP har tilldelat Electrolux-koncernens ledarskap inom hållbarhet betyget A för sitt klimatarbete. År 2025 utsåg Financial Times Electrolux-koncernen till europeisk klimatledare för tredje året i rad genom arbetet med att minska företagets koldioxidutsläpp. Electrolux-koncernen placerade sig på plats 32 av 600 europeiska företag som tog sig in på listan och är den högst rankade vitvarutillverkaren.

Om rapporten - The Truth About Laundry
Electrolux har producerat och publicerat rapporten The Truth About Laundry sedan 2021. Resultaten i den senaste studien baseras på kvantitativa data som samlats in från 15 953 vuxna i fjorton europeiska marknader. Marknadsundersökningsföretaget OnePoll utförde studen i samarbete med Electrolux och dess partners. Undersökningen genomfördes mellan 30 januari och 7 mars 2025 med data som samlats in i följande länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien; 1 000 respondenter ur allmänheten per marknad, med en boost till 500 innehavare av torktumlare. Även om uppgifterna huvudsakligen kommer från EU-länder, har vi på grund av undersökningens storlek och omfattning, och för att bibehålla konsekvens med tidigare år, tillämpat resultaten på Europa.

Data har viktats för varje land för att säkerställa korrekt representation av ålder, civilstånd, inkomst/socioekonomisk klass, etnicitet och religion. För en statistik på 50% är felmarginalen för urval på ett stickprov av 1 000 respondenter ±3,1%. För mindre eller större statistik minskar felmarginalen och sjunker till 1,9% för en statistik på 10% eller 90%. Detta baseras på att alla länder har 1 000 respondenter per marknad. Denna felmarginal är liten vilket gör data högst tillförlitlig.

Referenser

[1] https://www.wrap.ngo/resources/report/valuing-our-clothes-cost-uk-fashion
[2 ]A New Textiles Economy: Redesigning Fashion's Future Reference Ellen MacArthur Foundation, A new textiles economy: Redesigning fashion's future (2017)
[3] European Environment Agency management-of-used-and-waste-textiles
[4] Fashion Revolution
[5] The Truth About Laundry rapporten "Love Clothes for Longer" edition 2024
[6] https://admin.betterlivingprogram.com/wp-content/uploads/2024/08/The-Truth-About-Laundry-Love-Clothes-for-Longer-edition-2024-Electrolux.pdf
[7] https://www.electroluxgroup.com/en/new-electrolux-group-study-shows-short-wash-and-low-temperature-key-to-reducing-environmental-footprint-of-clothes-42380/
[8] Baserat på externa tester av fläckborttagning för 50 vanliga hushållsfläckar med UltraQuick 30°C-program med 5 kg belastning
[9]
Become a Woolmark Wool Care Licensee | Woolmark
[10] Den genomsnittliga konsumtionen per cykel med bomull standardprogrammet (ECO) enligt EU Regulation EU 2023/2534 är 0.73 kWh. Det är inte den specifika energikonsumtionen vid en 8 kg torkcykel
[11] Cykel kostnad baserad EUs genomsnittliga elektricitetspris under andra halvan 2024 - ett viktat genomsnitt baserat på den senaste (2023) datan för hushållens användning av elektricitet  (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics#Electricity_prices_for_household_consumers
[12] Baserat på ett genomsnittligt pris för en cappuccino på Starbucks i Tyskland på 3.25 euro x 12 månader = 39 e
uro
[13 ]Jämfört med lufttorkning validerat genom externa tester utförda i maj 2022
[14] Baserat på externa tester av värmebeständighet för plagg torkade med 3DSense-teknik, utfört enligt ISO 11092

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.

Bifogade filer

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.