EVOLUTION: LEGALA KOSTNADER HÖGRE ÄN VAD DE NÅGONSIN VARIT - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Livekasinoleverantören Evolutions vd Martin Carlesund avslutar sitt vd-ord med att konstatera att han "självfallet inte är nöjd med den finansiella utvecklingen i kvartalet." Han uppger även att effekten av de åtgärder som bolaget initierat förväntas tynga även det andra kvartalet.
Vad ska ni göra annorlunda för att du ska bli nöjd kommande kvartal?
"Vi har en underliggande stark efterfrågan, vi har världens bästa 'product-roadmap', och det är full expansion på alla marknader - men - vi har lite för höga kostnader i resursmixen, vi laggar fortfarande lite från Georgien", säger han till Nyhetsbyrån Direkt och fortsätter:
"Sen vidtar vi proaktiva åtgärder i Europa där vi helt enkelt sätter press på omsättningen för att 'ringfenca', begränsa internet för länder som har en lokal licens. Vi vidtar proaktiva åtgärder och det pressar oss. Samtidigt fortsätter vi att göra åtgärder i Asien där vi tar bort kunder som inte beter sig rätt medan vi fortsätter att växa med övriga kunder", säger han om åtgärderna i kvartalet.
"De bitarna tillsammans ser jag fram emot att lägga lite bakom oss och fortsätta från den nivå vi är nu och växa på."
Evolution har i tidigare rapporter flaggat för att det kommer ta "några kvartal" att få bukt på problemen i Asien, där bolaget bland annat drabbats av cyberattacker.
I det första kvartalet uppgick Evolutions omsättning i Asien till 202 miljoner euro, marginellt upp från 198 miljoner euro i det första kvartalet ett år tidigare. Jämfört med föregående kvartal var omsättningen i princip oförändrad.
Hur går det att med hanteringen av problemen i Asien?
"Jag tycker att vi har momentum, och vi gör rätt saker. Det är väldigt komplext och svår hög teknisk nivå, men vi fortsätter på inslagen väg och vi ser på det med tillförsikt. Men det tar tid."
Belastar det kostnadssidan att ni behöver lägga mycket dyr teknik på att hantera cyberattackerna och de åtgärder ni nu gör?
"Det vore ett för enkelt svar, kostnadssidan är så pass stor, då finns det andra saker som påverkar oss mer. Legala kostnader i koncernen är betydligt högre nu än vad de någonsin varit till följd av alla processer. Då är det bättre att titta på den typen av kostnader. Kostnadsbasen för hanteringen av Asien är inte signifikant."
På tal om legala processer så namngavs i april det israeliska privata underrättelseföretaget Black Cube som företaget som låg bakom den blankarrapport som fick livekasinoleverantören Evolutions aktie att rasa under 2021. Vilka som faktiskt beställde rapporten avslöjades dock inte.
Förväntar ni er att få namnet på de som beställde rapporten?
"Det är svårt för mig att kommenterera den legala processen, men nu har vi haft flera instanser som i flera omgångar sagt att vi har haft rätt. Därmed är det klart att vi fortsätter den legala processen men man får se exakt hur det slutar – men nu har vi kommit ett steg till."
Andra problem som drabbat Evolution är den långvariga strejken i Georgien som påverkat bolagets kapacitet, men som Marin Carlesund i sitt vd-ord kallar ett "avslutat kapitel".
Under det första kvartalet har en av revisionsfirmorna inom "Big Four" genomfört en oberoende utredning av Evolutions georgiska verksamhet, där slutsatsen stödde Evolutions syn på saken, enligt Martin Carlesund.
"Den säger egentligen till 100 procent det vi har sagt, validerat av tredje part. Den säger också att det fackföreningar och andra sa under den här perioden var till stora delar ren lögn, eller väldigt överdrivet eller felaktigt beroende på hur man ser det. Det tycker jag är ett styrketecken för oss som bolag och en trygghet för alla aktieägare."