Intervju med Micha Velasco, VD för Bodyflight
Bodyflight grundades 2015 och är ett upplevelseföretag verksamt i Stockholm och Göteborg. Nyligen fick företaget ett nytt affärsben då de förvärvade VREX AB som är ett bolag inom virtuell verklighet (VR). För att hålla oss uppdaterade kring bolaget samt hur detta förvärv påverkar deras verksamhet så har vi haft möjligheten att intervjua Bodyflights VD, Micha Velasco. Nedanstående artikel är baserad på svaren från denna intervju.
Observera att intervjun genomfördes den 14 augusti 2023. Beroende på när du läser detta kan viss information ha blivit inaktuell. Om du vill diskutera med andra investerare i Bodyflight kan du klicka på länkarna nedan.
Idén om Bodyflight uppkom då två fallskärmshoppare undrade varför det inte fanns några vindtunnlar i Sverige för att träna inomhusflygning. För att ändra på detta letade dessa två personer efter mark i över ett år där de fick nej av de flesta. Efter mycket letande hittade de till slut en tom lokal i Bromma som anpassades för att kunna sätta dit en egendesignad vindtunnel. Konstruktionen är 42 meter hög och ansedd som en av de bästa vindtunnlarna i världen. Idag har de ytterligare en vindtunnel i världsklass, lokaliserad i Göteborg.
För inte så länge sedan utökade företaget sin affärsverksamhet genom att förvärva VR-företaget, VREX AB. VREX har sedan 2018 tillhandahållit VR-upplevelser och är idag en av de ledande aktörerna genom sin teknik och sina två VR-center i Stockholm. Med hjälp av tekniken kan kunderna uppleva Full Body Tracking och spela upp till 10 personer samtidigt.
Nöjesmarknaden i Sverige beräknas att växa med 5,2% fram till 2028 och förväntas då att omsätta 169 miljarder kronor. När det gäller VR-upplevelser är marknaden närmast outforskad där VREX:s upptagningsområde är städer med minst 100 000 invånare. Detta skapar lovande möjligheter för många nya VR-center. Fördelen med VR-upplevelser är deras enkla skalbarhet eftersom det går att sätta upp verksamheten i en vanlig kontorslokal. Dessutom är investeringskostnaderna betydligt lägre än för vindtunnlar, vilket möjliggör kostnadseffektiv expansion av Bodyflightkoncernens omsättning och resultat.
Under intervjun nämner Micha att Bodyflights främsta konkurrensfördel är att de har lyckats positionera sig väl genom att erbjuda olika unika upplevelser i Sverige såsom den senaste VR-tekniken och den främsta vindtunnelflygningen. Detta gör i sin tur att de saknar konkurrens på relevanta marknader eftersom de har skapat en nisch som är svårslagen genom sitt koncept att erbjuda fantastiska upplevelser för både företagsevent och privatpersoner.
Dessutom anser Micha att Bodyflight är en lönsam investeringsmöjlighet för potentiella investerare eftersom han anser att aktien i nuläget är väldigt billig. Detta beror på att aktiekursen inte återspeglar aktuell omsättning eller vinst i och med förvärvet av VREX. Bodyflight kan nämligen genom förvärvet skala upp antalet VR-center till en relativt låg investeringskostnad. Dessa VR-center beräknas kosta 4-6 Mkr beroende på storlek och omsätter mellan 5-9 Mkr med en vinstmarginal om cirka 15 procent.
Vidare kan de expandera VREX enligt en “capex light” modell där expansionen i första hand kommer att ske i Norden. Utrullningen kommer att ske landsvis där planen är 2–5 VR-center per nordiskt land.