METALLER: REKORDÖVERSVÄMNING I MARKNAD FÖR BATTERIRÅVARA
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Koboltmarknaden har översvämmats av ett rekordhögt utbud sedan kinesiska bolag pressat upp produktionen kraftigt under 2023. Överskottet väntas bestå till åtminstone 2028, enligt en årlig rapport författad av den brittiska kobolthandlaren Darton Commodities, rapporterar Financial Times.
Produktionen ökade med 17 procent under 2023, jämfört med 2022, och översvämningen ser enligt Darton-rapporten inte ut att kunna dräneras i närtid givet elbilsmarknadens vikande efterfrågetillväxt.
Den plötsliga volymökningen i koboltmarknaden beror främst på ökad utvinning i Demokratiska republiken Kongo, där den kinesiska producenten CMOC expanderat kraftigt. Under fjolåret blev det kinesiska gruvbolaget världsetta inom koboltutvinning. Även i Indonesien har de kinesiska gruvbolagen gjort produktionsökningar.
Kinas dominans har därmed förstärkts kraftigt på bekostnad av västerländska bolag inom en metall som kvalar in bland de som kallas kritiska. Metallen är en av dem som lagerhålls centralt av stormakter.
CMOC:s utökning beror främst på förvärv av två kongolesiska gruvor som tidigare ägts av amerikanska Freeport McMorans. Ägarskiftet och en produktionsökning på 172 procent under 2023 har puttat schweizisk-brittiska Glencore från tronen som världens största koboltproducent. Kina sitter nu på mer än hälften av den globala utvinningskapaciteten av kobolt, som utöver batterier också finns i hemelektronik och flygplan.
Till situationen bakom marknadsöversvämningen hör också det faktum att koboltens utvinning inte sällan kritiseras. Koboltfria bilbatterier (olikt litiumjon-batterier) har vunnit marknadsandelar i takt med uppmärksamhet rörande koboltens ofta människorättsvidriga ursprung. Den största delen av världsmarknadens kobolt utvinns i Demokratiska republiken Kongo, där barnarbete och gruvkollapser med höga dödstal är ofta förekommande.
Tesla-vd:n Elon Musk deklarerade redan 2018 att bolagets batterier ska vara koboltfria så kallade LFP-batterier (litiumjärnfosfat) och i början av 2022 bar hälften av fordonen koboltfria batterier.
Överutbudet har nu lett till en kraftig prisnedgång i marknaden. Snittpriset under 2023 var hälften av snittpriset 2022. Kinesiska regeringen har dock stöttat priset med stora inköp till de strategiska lagren.
Situationen är liknande också för andra batteriråvaror såsom litium och nickel, med kinesiska övertaganden och utökningar av utvinningen, samtidigt som elbilsmarknaden inte kommit till undsättning med den tillväxt som legat i prognoser.