
Upsales Technology Q3'25: Fortsatt starkt momentum
Kvartalet i korthet
Nettoomsättning: 38,2 MSEK (35,7)
* Tillväxt y/y: 7,0%
ARR: 147,7 MSEK (138,4)
* Tillväxt y/y: 6,8%
EBIT: 10,9 MSEK (8,8)
* EBIT-marginal: 28,5% (24,6)
Operativt kassaflöde: 2,1 MSEK (-1,9)

Ett maraton, inte en sprint
Under det tredje kvartalet 2025 uppgick Upsales ARR till 147,7 MSEK, en sekventiell ökning med 1,0 MSEK. Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 38,3 MSEK (35,7), en tillväxt om 7,0%. Q3 är generellt ett svagare kvartal på grund av semesterperioden, men samtidigt innebär det även lägre personalkostnader vilket leder till högre marginaler.
Under kvartalet var nykundsanskaffningen hög, vilket vi ser som en positiv indikator på prismodellen Accelerate. Bolaget beskriver dock att den största potentialen finns inom den befintliga kundbasen, med en merförsäljningspotential på upp till 500 MSEK, att jämföra med den nuvarande ARR-nivån på 148 MSEK.

Om Accelerate
Prismodellen ersätter den tidigare modulbaserade prissättningen med ett heltäckande och värdebaserat erbjudande där AI är fullt integrerat. Accelerate kombinerar en fast prisnivå med användningsbaserade komponenter och syftar till att öka intäkt per kund, förbättra retention och minska komplexitet. Ledningen rapporterar ett positivt mottagande, särskilt bland nya kunder, och förväntar sig att Accelerate tillsammans med AI-erbjudandet driver en högre ARR-tillväxt bortom 2025.
Om Upsales AI
Plattformen är byggd utifrån ett AI-first-angreppssätt och drivs av specialiserade agenter för sälj, marknad, ekonomi och service som automatiserar arbetsflöden och frigör resurser. Genom en egenutvecklad datainfrastruktur som analyserar över 80 miljoner europeiska företag i realtid kan Upsales AI leverera prediktiva och intäktsdrivande insikter. Kombinationen av AI-agenter, proprietär data och integrerad funktionalitet gör att Upsales AI positionerar sig som en AI Revenue Platform snarare än ett traditionellt CRM-system.

Interna effektiviseringar för att nå målsättningar
Upsales har implementerat en ny go-to-market strategi där bolaget fokuserar på större kunder samt anställer mer seniora säljare. Genom att anställa mer seniora säljare, menar Daniel att produktiviteten ökar markant inom teamet. Det nuvarande rekryteringsläget har förbättrats avsevärt jämfört med för ett par år sedan, vilket har underlättat tillsättningen av nyckelroller inom hela organisationen.
Utöver en stärkt personalstyrka har bolaget börjat använda sig av AI internt, för att effektivisera verksamheten. Daniel uppger att AI redan har effektiviserat produktutvecklingen, men att det fortfarande finns stor potential att öka produktiviteten och effektiviteten genom bredare AI-användning.



