Laddar TradingView Widget
Laddar annons
9 Jun, 2025

NEW WAVE: CRAFT SKULLE GÅ BETYDLIGT SÄMRE I EGEN MILJÖ - VD

Uppdaterad:
9 Jun, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Utvecklingen för New Waves dotterbolag Craft Sportswear fortgår enligt plan. Vidare förtydligar bolagets vd Torsten Jansson att någon särnotering av det växande dotterbolaget inte är aktuellt.

"Craft skulle gå betydligt sämre i en egen miljö", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Sedan hösten 2022 har New Wave ett mål med Craft om att nå en försäljning om 4 miljarder kronor 2027. Som en jämförelse omsatte hela affärsområdet Sport & Fritid, där ytterligare 13 varumärken ingår, omkring 4 miljarder kronor för helåret 2024. Målet för Craft ligger fast.

"Den långsiktiga ambitionen med Craft är att fortsätta tillväxten, och förändra och lägga till genom löparskor och Teamwear. Där är vi en väldigt liten spelare i dag på den totala marknaden", säger Torsten Jansson.

Har du någon plan på att särnotera Craft det växt så pass starkt?

"Nej, det har vi inte. Vi har så mycket synergier mellan de olika bolagen genom tillverkning, logistik, produktionsdelen och kundsidan, så det är inte aktuellt. Framför allt skulle lönsamheten bli lägre för det är där mycket av synergierna sitter."

För just Teamwear-delen inom Craft är målet att nå 1 miljard kronor i försäljning till 2027. Under 2025 förväntar sig New Wave att Teamwear når 700 miljoner kronor i försäljning.

"Vi vill växa så fort det går, och de målsättningar och det vi har sagt det är det som vi står för. Sedan om det går fortare blir jag glad och tar det något år längre blir jag ledsen", säger Torsten Jansson.

Efter lanseringen av Teamwear i USA fortsätter satsningen med Kanada, England och Spanien. Något Torsten Jansson gärna vill se framöver är fler avtal med större europeiska fotbollsklubbar. I nuläget finns merparten av avtalen i Norden som med exempelvis klubbarna IFK Göteborg och Hammarby.

"Det är mycket en prisfråga hela tiden, då vi vill driva bolaget lönsamt, och vi har helt enkelt lagt för låga bud och varit för försiktiga. Det är ganska stora pengar om man pratar om avtal med klubbar i högstaligorna", fortsätter vd:n.

Så den här "försiktiga" inställningen kommer att ändras framöver?

"Jag bedömer att vi måste vara lite mer aggressiva för att nå fler klubbar, ja."

Angående Crafts skosatsning som sjösattes våren 2018 fortgår även den enligt plan.

"Det här visste vi skulle ta tid, och där har vi valt den svåra vägen. De senaste löparskorna som vi släppte kostar exempelvis runt 3.200 kronor paret. Att vi har valt den här vägen beror på att vill bygga förtroende, kvalitet och funktion och så vidare. Det här är inte en sko som man köper för att promenera med. För att nå en stor volym inom skor måste man ned i prisklasserna och där är inte vi riktigt ännu och vill inte vara. Vi vill bygga förtroende från toppen och gå nedåt. Det kommer ta ett antal år till innan vi kan konkurrera på en större och bredare marknad."

Så man kan inte förvänta sig en markant tillväxt inom det här segmentet för er?

"Inom den här branschen tar det tid. Det som teoretiskt kan göra att det växer fort, men som också är riskfyllt, är om man går upp högt i modegrad och blir ett innemärke. Men då finns risken att det säljer bra under en kort period och sedan är väck igen. Det är inte det vi vill."

När kommer Sport & Fritid bli ert största affärsområde?

"Det hoppas jag att det aldrig blir eftersom vi växer även på Profil-sidan."

Du ser ingen sådan tendens?

"Det beror hela tiden på vad vi gör. Vi har lanserat Teamwear och löparskor inom Craft, men nu gör vi mer satsningar inom Profil med etableringar i Kanada och ett nytt lager i USA. Det här beror på hur investeringarna ligger."

Finns det planer på att privatisera det minsta affärsområdet Gåvor & Heminredning?

"Nej. Försäljningsmässigt hänger det ihop med de andra affärsområdena. Tar du merchandise för idrottsklubbarna till exempel så är det lätt att tänka att det bara är textil, men en av de mest sålda produkterna till Hammarby är exempelvis ett ölglas från Orrefors. Däremot har vi i många år sagt att vi inte kommer göra något förvärv inom Gåvor & Heminredning så länge vi inte har en vettig lönsamhet inom det vi redan har."

Lockar det att lägga till ett helt nytt affärsområde?

"Nej, inte så länge det finns så pass mycket tillväxtmöjligheter inom det vi har. Jag tror inte att vi skulle bli ett bättre bolag av det", säger Torsten Jansson.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.