NORDNET: RÄDS INTE MONTROSE, HAR REDAN STARKT ERBJUDANDE - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nordnet anser att konkurrensen har hårdnat på den svenska sparmarknaden, men att nätbanken står väl rustat mot nya konkurrenter som exempelvis Carnegie-satsningen Montrose.
"Jag bedömer att vi redan har ett erbjudande som är starkt", säger Nordnets vd Lars-Åke Norling till Nyhetsbyrån Direkt.
Carnegies investeringsplattform Montrose har nyligen lanserat en betaversion och väntas lansera sin nya plattform bredare senare i år. Montrose har av branschfolk utmålats som en utmanare till de etablerade nätmäklarna Nordnet och Avanza.
"De vänder sig tydligt mot de mest aktieintresserade kunderna med lite större kapital, och där har vi redan ett starkt erbjudande som vi hela tiden utvecklar. Vi blir starkare där för varje dag", säger Lars-Åke Norling.
Hur tuff konkurrent bedömer du att Montrose är för Nordnet?
"De fokuserar som sagt på de mest aktieintresserade kunderna, där jag bedömer att vi redan har ett starkt erbjudande. Men vi tar alla konkurrenter seriöst. Det är avgörande, fortsätter vd:n och nämner att Nordnet inom kort kommer att genomföra en lansering av algoritmisk handel, valutakonton på ISK- och KF-konton samt börja erhålla analytikerdata från Factset för att möta konkurrensen.
Apropå Avanza, som till skillnad mot Nordnet enbart har verksamhet i Sverige, har den Sven Hagströmer-kontrollerade nätbanken meddelat sin ambition att senast i slutet av 2030 ha etablerat sig utomlands.
Hur går dina tankar kring förvärv och ytterligare expansion för Nordnet?
"Vi finns redan på alla de nordiska sparmarknaderna, där vi tar marknadsandelar och har en andel om cirka 6 procent i dag. För oss är det fortsatt fokus på att växa i Norden som gäller. Med det sagt så har vi en plattform som kan hantera fler länder, så vi skulle kunna hantera ett nytt land med en rimlig insats. Men vi är väldigt fokuserat på Norden som det är nu. Just för att vi har en stark position och tar marknadsandelar på en växande sparmarknad", säger Lars-Åke Norling.
Hur ser du annars på den ökade konkurrenssituationen?
"Den nordiska regionen är attraktiv att etablera sig i på grund av en hög digital mognad och att det är många som sparar. Vi har alltid varit en utmanare och sporras av konkurrens och kommer aldrig luta oss tillbaka utan är alltid på tårna", fortsätter Nordnet-chefen och tillägger:
"Det vi fokuserar på är att vara en en one-stop shop där kunderna ska kunna hitta allt som de behöver för sparande och investeringar på vår plattform samtidigt som vi vill erbjuda en bra kundupplevelse och låga priser. Avgörande tror jag i en konkurrensutsatt marknad också är att ha release-hastighet, det vill säga att komma ut med nya saker till marknaden ofta, och det är något vi fokuserar mycket på."
I och med nya aktörer, förväntar du dig hårdare press på priser och tjänster framöver?
"Det är redan låga priser i Norden, inte minst i Sverige. Men det är klart att nya spelare alltid försöker jobba med priskomponenten, men vi har också låga priser. Vi bedömer dock att det är minst lika viktigt med att erbjuda en one-stop shop. Vi har funnits på den nordiska marknaden i mer än 20 år och etablerat oss och har ett omtyckt varumärke som kunderna lita på. Förtroende är också viktigt för att lyckas."
Nordnets tredje kvartal beskriver vd:n annars som finansiellt starkt för nätbanken med fortsatt tillväxt inom kärnaffären.
"Vi ser fortsatt att vi gynnas av att finnas på fyra marknader med väl presterande intäkter och vi har haft den största kundtillväxten under kvartalet på två år med 75.000 nya kunder där vi passerade milstolpen två miljoner kunder i augusti, så på fyra år har vi dubblat vår kundbas", säger Lars-Åke Norling.
Vad ligger bakom den ökade kundbasen?
"Det är lite olika faktorer. Dels att det är ett positivt marknadssentiment som är bra både för nya kunder och att nettosparandet ökat i kvartalet. Dels att vi också haft en kampanj där vi firade att vi nått två miljoner kunder som vi satte i gång i slutet av augusti."
Har ökningen skett på samtliga marknader?
"Tillväxten har varit god i samtliga länder där vi har kört den här kampanjen, men över tid så är det Danmark som sticker ut lite grann och växt mer än övriga länder."
Har ni även tagit marknadsandelar?
"Om du ser vart våra nya kunder kommer ifrån är det bland annat 18-åringar som signar upp konton för sparande, konton för nyfödda där föräldrarna ordnar ett konto till sina barn, men sedan är det också att vi tar kunder från storbankerna. Det är så det ser ut. Över tid tar vi marknadsandelar."
Under kvartalet ökade Nordnets marknadsföringskostnader till 21 miljoner kronor jämfört med 8,1 miljoner motsvarande kvartal i fjol.
"Vi sa i början av året att vi i princip ska dubbla våra marknadsföringskostnader under året jämfört med i fjol och det är det som syns i rapporten", säger Lars-Åke Norling.
Så de här kostnaderna förväntas öka även under det fjärde kvartalet?
"Vi lägger oss på en ny nivå jämfört med i fjol, så det kommer ökar även då och det är känt sedan tidigare."
Har det gett önskad effekt?
"När man bygger kännedom så är det något som byggs över tid där man ser resultaten över ett flertal år och håller i investeringarna."
Vidare räknar Nordnet fortsatt med att nå bolagets kostnadsmål för 2024. Målet är en årlig ökning av justerade rörelsekostnader med omkring 5 procent med utgångspunkt från 2021 års justerade rörelsekostnader.
"Vi bedömer att vi fortsatt har en god kostnadskontroll och kostnaderna förväntas landa inom våra finansiella mål, men det är exklusive de här ökade marknadskostnaderna", säger Lars-Åke Norling.
Omkring klockan 11 på fredagen var Nordnet-aktien ned 1,4 procent.