SKISTAR: PRISUNDERSÖKNING VISAR HÖGRE HÖJNING ÄN TIDIGARE SETT
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) I slutet av maj gjorde medieuppgifter gällande att skidturismbolaget Skistar höjer sitt liftkortspris i Sälen för en vecka under sportlovet 2025 med knappt 6 procent. Nyhetsbyrån Direkts prisundersökning visar nu dock att prishöjningen i stället kommer att bli över 9 procent, en höjning som Skistar i efterhand bekräftar för Direkt.
Prisundersökningen av Skistars liftkortspriser omfattar en högsäsong- och en lågsäsongvecka.
Ett liftkort 6-8 dagar för en vuxen under sportlovet i Sälen höjs med 9,3 procent till 2.948 kronor, betydligt mer än vad som tidigare rapporterats i media i slutet av maj då uppgången angavs till 5,8 procent.
Inför säsongen 2024/2025 var beskedet från Skistar att den genomsnittliga prishöjningen på bolagets liftkortspriser kommer ligga på 5,8 procent. En vidare genomgång av prishöjningarna indikerar att årets höjning blir större än så, vid en siffra på knappt 7 procent för Skistar (exklusive Hammarbybacken i Stockholm).
Enligt Skistars PR-chef Linda Morell har Skistar inte gjort någon ytterligare prishöjning från då årets liftkortspriser först presenterades.
"Snitthöjningen är lika nu det vill säga 5,8 procent", skriver Linda Morell som svar i e-post till Nyhetsbyrån Direkt.
Skistar tillämpar sedan ett antal år tillbaka en dynamisk prissättning. Det innebär att prissättningen kan variera beroende på när sökningen görs. Enligt Linda Morell kan priset "variera beroende på när sökningen på vår webb görs, vilken destination samt vilken giltighetsperiod Skipass har, det vill säga skolloven jämfört med till exempel perioden mellan sport och påsklov som är lång denna vinter då påsken ligger sent kalendermässigt. På samma sätt kan priset skilja sig mellan söndag till torsdag och torsdag till söndag. Det funkar i dag lika som charterresor, flygbolag och hotell, det vill säga resebranschen generellt".
Höjda priser ska enligt Skistar täcka upp för kostnadsökningar som bolaget har fått se under de senaste åren.
"Generellt sett har vi, precis som många andra företag, kostnadsökningar kopplade till valutan då många av våra inköp direkt påverkas av detta eller att våra leverantörer påverkas av det", uppger Linda Morell och tillägger "inköp kopplade till lift, pist och snö har ökat med cirka 20 procent de senaste tre åren".
En valuta som Linda Morell specifikt pekar ut är euron. Sedan slutet av maj 2021 har euron stigit knappt 13 procent till 11:42 kronor.
Utmärkande för den kommande säsongens priser är att prishöjningen är större för en högsäsongsvecka under sportlovet än under en lågsäsongsvecka. Prisskillnaden mellan hög- och lågsäsong ligger på drygt 300 kronor om liftkortet avser en giltighetstid på en vecka i Sälen för en vuxen.
Störst prishöjningar återfinns för Skistars norska destinationer Trysil och Hemsedal, där liftkorten över en vecka i högsäsong höjs med drygt 10 procent.
Prishöjning för liftkort under sportlovet i procent
Källa: Nyhetsbyrån Direkts liftkortsprisundersökning
Minst prishöjning på liftkorten har Skistar genomfört under lågsäsong i Sälen och Vemdalen för ett liftkort med en giltighetstid över tre dagar, vilket höjs med drygt 4 procent.
Prishöjning för liftkort under lågsäsongsvecka i januari i procent
Källa: Nyhetsbyrån Direkts liftkortsprisundersökning
Spridningen i prishöjningarna för Skistarkoncernens samtliga destinationer ligger på 4-10 procent med en dragning åt större prishöjningar för liftkort med längre giltighetstider.
Givet att Skistar i årsredovisningen för 2022/2023 anger att 55 procent av bolagets gäster besöker bolagets destinationer i sex dagar eller mer samt att längre giltighetstider hör till de liftkort som får de högsta prishöjningarna ligger det nära till hands att tro att snittpriset på ett sålt Skipass hos Skistar kommer att motsvara en högre prishöjning än den snitthöjning som tidigare har angetts av bolaget. Detta kan naturligtvis motverkas av sedvanliga rabatter vid tidig bokning.
Sälen har traditionellt sett varit Skistars största destination mätt i antalet skiddagar. Under säsongen 2022/2023 rapporterade bolaget drygt 1,8 miljoner skiddagar i Sälen av totalt nästan 5,7 miljoner skiddagar hos Skistar på bolagets samtliga destinationer. Det innebar att lite knappt en tredjedel av bolagets alla skiddagar avsåg destinationen Sälen. Under senaste rapporterade brutna helåret uppgick Skipassförsäljningen till 39,4 procent av koncernens omsättning. Det skulle följaktligen innebära att ungefär 12,5 procent av Skistars omsättning under detta år utgjordes av försäljning av liftkort i Sälen.
I en jämförelse mellan Skistar och dess konkurrenter i Dalarna ligger prishöjningarna hos samtliga av de undersökta konkurrenterna på klart lägre nivåer. Till exempel höjer Kläppen sina liftkortspriser med 3-4 procent medan Idre fjäll både höjer och sänker sina priser. Under lågsäsong sänker Idre fjäll till och med sina priser med upp till 2 procent medan liftkortet över en vecka i högsäsong höjs med nästan 3 procent. Ett liftkort med giltighetstid om en vecka för vuxen under sportlovet i Idre fjäll ligger på 460 kronor lägre än motsvarande pris hos Skistar.
Skistars vd Stefan Sjöstrand har historiskt vid jämförelser av liftkortspriser påtalat att han vill jämföra liftkortspriset per pistkilometer. Med grovt sett dubbla pistlängden i Sälen jämfört med Idre blir det naturligtvis ett klart mer förmånligt sätt för Skistar att jämföra liftkortspriserna. Liftkortet för en vuxen över en vecka på sportlovet i Sälen får då en kostnad på 36 kronor per pistkilometer jämfört med 61 kronor i Idre.