Laddar TradingView Widget
Laddar annons
9 Jul, 2025

USA: TRUMPS TULLAR VÄNTAS HÖJA KONSUMENTPRISER MED FÖRDRÖJNING – GS

Uppdaterad:
9 Jul, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Goldman Sachs, liksom de flesta prognosmakare, bedömer att Trumps tullhöjningar – både på lands- och sektorsnivå – kommer att få ett tydligt genomslag på konsumentpriserna, liknande det som skedde under handelskriget 2018–2019.

Det skriver investmentbankens USA-team i en analys.

Men den senaste tidens dämpade inflationssiffror har väckt frågan om hur stor del av tullkostnaderna som faktiskt har förts vidare till amerikanska företag och konsumenter.

Goldman Sachs uppskattar att de tullar som hittills införts skulle höja USA:s effektiva tullsats med cirka 9 procentenheter. Ytterligare sektorspecifika tullar, som väntas tillkomma framöver, skulle enligt banken kunna höja den totala ökningen till omkring 14 procentenheter. Samtidigt visar tullintäkter att den faktiska ökningen i maj enbart uppgick till 7,2 procentenheter.

Prisdata fram till maj ger preliminära indikationer på hur kostnaderna för tullarna fördelas mellan utländska exportörer, amerikanska företag och amerikanska konsumenter. En del av kostnaden kan ha absorberats av utländska exportörer genom sänkta exportpriser till USA – vilket i så fall bör avspeglas i fallande amerikanska importpriser.

Trots att de aggregerade importpriserna (exklusive tullar) i USA inte har sjunkit hittills i år, visar en mer detaljerad analys att varje 1 procentenhets höjning av produktspecifika tullsatser har lett till ett prisfall på 0,2 procent under de tre efterföljande månaderna – en effekt som främst drivs av kinesiska exporter. Det tyder på att omkring 20 procent av tullkostnaden absorberats av utländska säljare.

För att uppskatta hur de återstående 80 procenten fördelats mellan amerikanska företag och konsumenter har Goldman analyserat hur mycket konsumentpriserna för berörda produkter avviker från sina tidigare trender, och jämfört detta med vad som skulle ha skett om hela tullkostnaden förts vidare.

Resultatet visar att andelen som belastar konsumenterna steg från 0 procent den första månaden efter införandet, till 10 procent efter två månader och till 40 procent efter tre månader.

Baserat på erfarenheterna från det förra handelskriget antar Goldman att cirka 70 procent av de direkta tullkostnaderna i slutändan faller på konsumenterna. När spridningseffekter inkluderas – till exempel högre priser från inhemska producenter som gynnas av minskad konkurrens – väntas det totala genomslaget närma sig 100 procent.

Eftersom sådana spridningseffekter ännu inte hunnit få genomslag är den aktuella 40-procentssiffran främst jämförbar med det direkta utfallet på 70 procent.

Alternativa datakällor pekar mot ett liknande, än så länge begränsat, genomslag. Undersökningar från Federal Reserve samt Goldmans egen GSAI indikerar att amerikanska företag på sikt planerar att föra vidare 50–60 procent av tullkostnaderna till konsumenterna. Även om genomslaget kan öka över tid, ligger det fortfarande under motsvarande nivå vid samma tidpunkt under handelskriget 2018–2019.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.