Verve Group SE levererar tvåsiffrig tillväxt under andra kvartalet 2025 trots utmanande plattformssammanslagning
Verve Group SE levererar tvåsiffrig tillväxt under andra kvartalet 2025 trots utmanande plattformssammanslagning Verve Group SE levererar tvåsiffrig tillväxt under andra kvartalet 2025 trots utmanande plattformssammanslagning
Stockholm, 15 August 2025 – Verve Group SE (ISIN: SE0018538068), en snabbt växande mjukvaruplattform inom annonsteknikbranschen, rapporterar återigen en tvåsiffrig omsättningstillväxt för andra kvartalet 2025, vilket understryker koncernens motståndskraft och flexibilitet i en krävande marknadsmiljö. Företaget genomgick en platformssammanslagning av sin in-app marknadsplats, som slutfördes i slutet av juli, vilket ledde till förbättrad plattformsprestanda. Nyckeltal :
Nettoomsättningen ökade med 10 procent jämfört med föregående år, eller 14 procent valutajusterat, till 106 miljoner euro (Q2 2024: 96 miljoner euro), medan justerat EBITDA på 29 miljoner euro var något högre jämfört med samma period föregående år (Q2 2024: 29 miljoner euro). Följaktligen minskade den justerade EBITDA-marginalen något till 28 procent (Q2 2024: 30 procent). På efterfrågesidan noterade Verve betydande framsteg, med en omsättningsökning på 82 procent. Tillväxten drevs främst av både en fortsatt tillströmning av nya kunder och en framgångsrik utvidgning av befintliga kundrelationer. Synergieffekterna från förvärvet av Jun Group, som slutfördes i augusti 2024, fortsätter att bidra positivt till koncernens resultat. De utökade försäljningsteamen för varumärken och byråer levererade de första mätbara resultaten under kvartalet, vilket stärkte Verves marknadstäckning och stödde ytterligare tillväxt i kundernas efterfrågan. Det mest omvälvande operativa steget som tagits under de senaste kvartalen har varit sammanslagningen av alla in-app marknadsplatsaktiviteter till en enda plattform, med integrationsprocessen avslutad i juli 2025. Övergången till en enda teknikplattform, efter år av intensiv planering och systemutveckling, innebär ett stort steg framåt när det gäller strukturell effektivitet och operativ prestanda. ”Genom att eliminera kostsamma dubbelarbeten och datafragmentering från flera äldre system har Verve nu en idealisk position för att driva på ytterligare expansion, optimera dataflöden och förbättra prestandan i hela nätverket”, förklarar Remco Westermann, VD för Verve Group SE. ”Denna strategiska övergång var dock inte utan utmaningar. Den tekniska migreringen visade sig vara mycket mer krävande än vad som ursprungligen förväntats, vilket ledde till kortsiktiga driftsproblem, inklusive skalning, lastbalanseringsprestanda och tillfälliga avbrott i budvolymerna. De tekniska utmaningarna, som enbart rör plattformssammanslagning av in-app marknadsplatsaktiviteter på utbudssidan, har visat sig vara mycket mer krävande än vad som förväntades i projektets omfattande planeringsprocess. I synnerhet innebar märkbara förseningar i onboarding av nya kunder att ökade nya intäkter endast kunde realiseras med betydande förseningar. Olika tekniska problem i samband med lastbalanseringsprestanda, tillfälliga avbrott i budvolymerna och tillfällig asynkroni i AI-algoritmerna ledde till intäktsminskningar under sammanslagningssprocessen. Processen att sammanslå alla in-app marknadsplatsaktiviteter till en enda plattform har dock nu slutförts i juli, vilket kommer att leda till avsevärt förbättrad plattformsprestanda, kostnadseffektivitet och skalbarhet framöver. Återhämtningen i intäkterna från marknadsplatsaktiviteter på utbudssidan har visat sig gå långsammare än väntat, vilket har observerats i onboarding av nya kunder och kundskalning. Som ett resultat minskade nettointäkterna på utbudssidan med -3 procent jämfört med föregående år. Ledningen anser att dessa effekter är tillfälliga, då de flesta problemen löstes i slutet av kvartalet och intäkterna på utbudssidan återhämtade sig ytterligare och redan närmar sig föregående års resultat för tredje kvartalet. Trots dessa motgångar pekar Verves nyckeltal på en i grunden sund affärsutveckling. Företaget ökade sitt totala antal mjukvarukunder organiskt med nästan 10 procent, samtidigt som man behöll befintliga kunder med en retentionsgrad på 98 procent, vilket är den högsta någonsin och understryker den höga kundnöjdheten. Tack vare en fortsatt stark kundtillväxt och denna fortsatt höga kundlojalitet ledde en minskning av annonsutgifterna med 8 procent hos befintliga kunder till endast en minskning av den organiska utvecklingen med 4 procent jämfört med föregående år. Högre infrastrukturkostnader och engångskostnader för stöd i samband med sammanslagningsprocessen hade en ytterligare negativ inverkan på justerat EBITDA. Den svaga ökningen under plattformsövergången speglar dock en disciplinerad kostnadskontroll. I takt med att nya funktioner från den sammanslagna plattformen utnyttjas och uppstartseffekterna avtar förväntas marginalerna förbättras ytterligare under de kommande kvartalen. Efter att ha slutfört plattformssammanslagninen av sin största intäktsdrivare, in-app, i juli har plattformens prestanda förbättrats avsevärt. De nya kombinerade plattformarna förbättras kontinuerligt och onboarding av nya kunder har återupptagits, vilket kommer att leda till ökade intäkter och förbättrade marginaler under andra halvåret. Sammanslagningen av plattformarna på utbudssidan för andra format, såsom CTV, kommer att slutföras under de kommande kvartalen och förväntas endast ha mindre inverkan på kommande resultat. Outlook Den fortsatta utökningen av säljteamet, med ökat antal anställda och starkare segmentfokus, börjar redan bidra till tillväxten. Trots den svaga pressen på marknaden under andra kvartalet visar historiska trender att reklambudgetarna vanligtvis återhämtar sig snabbt efter tillfälliga nedgångar. Sedan mitten av juni har marknadssentimentet stabiliserats och fortsätter att stabiliseras ytterligare under tredje kvartalet. Som publicerat har företaget sänkt sin prognos för helåret 2025. När det gäller nettoomsättning och justerad EBITDA. Den reviderade prognosen innebär en nettoomsättning på mellan 485 och 515 miljoner euro (tidigare 530 till 565 miljoner euro) och en justerad EBITDA på mellan 125 och 140 miljoner euro (tidigare 155 till 175 miljoner euro). Nedrevideringen av prognosen beror på två faktorer som står i kontrast till den utveckling som förväntades i den ursprungliga prognosen. För det första en engångseffekt från allvarligare tekniska problem till följd av plattformssammanslagningen, vilket leder till direkta intäktseffekter, och i synnerhet en förlängd återhämtning av intäkterna från marknadsplatsaktiviteter på utbudssidan efter slutförandet av den tekniska sammanslagningen. För det andra ser företaget betydligt starkare negativa valutaomräkningseffekter samt utsikter än vad ledningen tidigare förväntat sig. För att ge befintliga och intresserade investerare en ännu bättre förståelse för Verve Group SE:s tekniskt sofistikerade affärsmodell kommer bolaget att anordna en kapitalmarknadsdag den 19 augusti med start kl. 10:00 CEST. Kapitalmarknadsdagen kommer att anordnas som ett hybridevenemang, live i Stockholm och online som en interaktiv webbsändning. Under evenemanget kommer Verve att presentera sin delårsrapport för första halvåret 2025 samt en kommersiell uppdatering om bolagets strategiska roadmap för de kommande kvartalen. Dessutom kommer expertpresentationer om artificiell intelligens och ID-lös annonsering inom annonsteknikbranschen att hållas. Anmälan till detta evenemang kan göras via följande länk: https://verve-group.events.inderes.com/cmd-2025/register. Mer information om Verve Group och dess dotterbolag finns på www.verve.com. Denna information är sådan information som Verve Group SE är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden (2007:528). Informationen i detta pressmeddelande har offentliggjorts genom den ansvariga person som anges nedan för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av Verve:s nyhetsdistributör EQS Newswire vid offentliggörandet av detta pressmeddelande. Kontakt: Ingo Middelmenne Sören Barz
Om Verve Verve Group är en snabbt växande mjukvaruplattform inom annonsteknikbranschen som kopplar samman annonsörer som vill köpa digital annonsutrymme med publicister som vill tjäna pengar på sitt innehåll. Verve drivs av sin mission ”Let’s make media better” och tillhandahåller ansvarsfulla, AI-drivna reklamlösningar som ger överlägsna resultat för annonsörer och publicister. Företaget fokuserar på nya mediekanaler som mobilappar, uppkopplad TV och andra. I väntan på en växande efterfrågan från användare och annonsörer på ökad integritet har Verve utvecklat en banbrytande ID-lös targeting-teknik som möjliggör effektiv annonsering inom digitala medier utan att förlita sig på identifierare som cookies eller IDFA. Tack vare sin starka differentiering och genomförande har Verve uppnått en omsättning på 33 procent under de senaste fyra åren och nått en nettoomsättning på 437 miljoner euro 2024 med en justerad EBITDA-marginal på 30 procent. Verve har sin huvudsakliga verksamhet i Nordamerika och Europa och är registrerat som ett Societas Europaea i Sverige (registreringsnummer 517100-0143). Dess aktier – med ISIN SE0018538068 – är noterade på den reglerade marknaden på Frankfurtbörsen (Ticker: VRV) och på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm (Ticker: VER). Verve har en utestående obligation med ISIN: SE0023848429. Bolagets certifierade rådgivare på Nasdaq First North Premier Growth Market är FNCA Sweden AB; kontaktuppgifter: info@fnca.se.
Håll dig uppdaterad med Verve på kommande konferenser och roadshows 01.09.2025 German Fall Conference Frankfurt, Germany 03.09.2025 Citibank Global TMT Conference New York City, USA 22.09.2025 Berenberg & GS German Corporate Conference. Munich, Germany 23./24.09.2025 Baader Investment Conference Munich, Germany 08.10.2025 GBC 16th International Investment Forum Virtual 13.11.2025 Pareto Nordic TechSaaS Conference Stockholm, Sweden 12./13.11.2025 MKK – Münchner Kapitalmarkt Konferenz Munich, Germany 24./26.2025 Deutsches Eigenkapitalforum Frankfurt, Germany
|
2184330 15.08.2025 CET/CEST