22 Nov, 2019

Analys Upsales Technology: "Höj blicken emot Q4"

Upsales rapporterade en nettoomsättning om 16 mkr vilket motsvarade en tillväxt 9% y/y. ARR uppgick till 65,4 mkr vilket motsvarar en tillväxt om 23,8% y/y och 1% q/q. Tillväxten q/q var under vår förväntan men, Q3 är ett säsongsmässigt svagt kvartal, då nyförsäljning från nya användare och ökad ARPU går långsammare. Bolaget försvarar dock sin starka (låga) churn-rate. Vi bedömer att Q4 börjat starkt med ett utökat säljteam och att nya moduler till befintliga tjänster kommer att kunna öka försäljningen under 2020. Baserat på den något svagare ARR tillväxten justerar vi ned våra estimat för innevarande och kommande år med 5% för 2020 och 7% 2021. Vi bedömer dock rapportdagens kursreaktion som överdriven. Vi justerar vårt motiverade värde på aktie till 29-31 vilket gör att vi ser en fortsatt hög potential i aktien till en medelhög risk.

Ett säsongsmässigt svagt kvartal
Upsales rapporterade en nettoomsättning om 16 mkr vilket motsvarade en tillväxt y/y 9%. Den lägre tillväxttakten går att härleda till att Q3’18 var ett starkt kvartal för konsultverksamhet. 2018 uppgick återkommande licensintäkter till 84% av totala intäkter, i år är siffran över 90%. ARR uppgick till 65,4 mkr vilket motsvarar en tillväxt om 23,8% y/y och 1% q/q. Tillväxten q/q var under vår förväntan men, Q3 är ett säsongsmässigt svagt kvartal, då nyförsäljning från nya användare och ökad ARPU går långsammare. Vi ser dock positivt på att bolaget försvararar sin låga churn. En annan KPI som visar styrka i försäljningsarbetet är att återbetalningstiden för kundanskaffning fortsätter att ligga under 1 år. EBITDA uppgick till 4,4 mkr vilket var något över våra estimat. EBITDA marginalen uppgick till 26,7% vs 34% under Q2’18. Den sjunkande EBITDA-marginalen går att härleda till omställningen till mjukvaruintäkter från konsultintäkter.

Lansering av ny modul
Under kvartalet slutfördes utvecklingen av en ny Marketing Automation modul. Denna modul stödjer hantering av bolag med flera varumärken i samma databas, något som efterfrågats av bolagets kunder. Produkten, som vänder sig till lite större kunder, har en relativt hög intäkt per år (1-1,2 mkr) . Upsales väntas börja bearbeta den typen av kunder under Q4’19 men, främst under 2020. Under inledningen av Q4 har ett utökat säljteam börjat bearbeta marknaden och avslut har redan skett vilket gör att vi är konfident med att q/q tillväxten kommer att vända. Utlandsexpansionen, som vi sett som en option till den svenska verksamheten, väntas börja generera märkbara intäkter under 2020.

Justering av estimat och motiverat värde
Baserat på den något svagare ARR tillväxten justerar vi ned våra estimat för innevarande och kommande år med 5% för 2020 och 7% 2021. Då kostnadsbasen under Q3’19 var något lägre än våra estimat justerar vi ned EBIT i linje med intäkterna kommande år. EPS just för innevarande år sjunker då EO poster relaterade till IPOn sjunker och istället klassas förändring i EK. Vi bedömer därför att rapportdagens kursreaktion var överdriven och att marknaden inte har svårt att sebolagets säsongsmönster.. Vi justerar vårt motiverade värde per aktie till 29-31 kr vilket gör att vi ser en hög potential i aktien till en medelhög risk.

 

 

 

 

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.