Laddar TradingView Widget
Laddar annons
16 Nov, 2025

BMW Q3 2025

Låt oss ta en titt på fordonssidan. Kikat igenom BMWs rapport.

Rapporten visar ett bolag som fortsatt navigerar en ganska komplex omvärld. Tuff konkurrens, politiska spänningar och som ett resultat av det marginalutmaningar. 

Bra att se är att rörelseresultatet är tillbaka inom målintervallet, även om tullar och Kina spökar.

För 9M så ligger rörelsemarginalen på 5,9 % (6,6). Det är alltså fortfarande en nedgång men inom bolagets målintervall på 5–7 % för 2025.

Pressandet av marginaler har två tydliga orsaker:

Tullar och handelspolitik. Enligt rapporten äter ökade tullkostnader upp cirka 1,5 % av Automotive-marginalen för perioden.

Kina. Konkurrensen är stentuff. Prisnivåer pressas och banker har dragit ned sina provisioner vilket enligt bolaget slår både mot intäkter och lönsamhet. Vad kan man säga, kinesiska bilar är på framfart.

Som jag tidigare påpekat så är marginaler över 6–8 % tämligen ovanliga, tillika historiskt höga, för branschen. Detta faktum kvarstår (kinesiska tillverkares marginaler är i praktiken okända) så de 5,9 % är ändå ett respektabelt resultat i ett hårt cykliskt läge.  

Totalt levererar BMW 1,80 milj fordon under årets första nio månader (+2,4 %). Tillväxten bars av Europa och Amerika. Samtidigt faller Kina –11,2 %, vilket är den stora förklaringen till att helårsutsikterna justerats ned.

Då det gäller elbilar (BEV), så fortsätter de växa. Tillväxten finns alltså fortfarande men är lägre än vad BMW tidigare guidat för innan det började stöka. Ledningen sänker nu förväntningarna på helårsandelen BEV och säger uttryckligen att den blir ”i linje med föregående år”. Den största anledningen är Kina och USA .

I BMW:s rapport kan vi också ta del av en hel del makro kommentarer. Det är väl egentligen tre områden som tas upp.

Vad det gäller handelspolitik:

15 % tull på export till USA 

EU förväntas sänka tull på import från USA till 0 %, inkl retroaktivt.

Anti-subsidietullar på importerade BEV från Kina.

Detta blir ju en direkt marginalfråga och förstärker bilden av att branschen står i skottlinjen när de stora ska bråka. Även små tullförändringar kan slå mycket.

Vad det gäller Kina: 

Den lokala konkurrens ökar kraftigt och prissättningen är aggressiv. 

Samt vad det gäller råvaror och valuta:

Råvarupriserna verkar stabiliserats.

Däremot, valutaeffekter så som i USD, CNY och KRW drar ned resultatet tydligt.

Summasummarum. Bolaget tänker sig nu lägre efterfrågan på BEV än tidigare prognostiserat samt att man får räkna med att tullar minskar rörelsemarginalen med ca 1,5 procentenheter för helåret.

Jämför jag med tidigare noteringar så kan man väl säga att marginalpress i branschen är bekräftad och att tullar är en stor risk är väl tämligen spot on. Tidigare har det noterats att elbilstrenden möjliggjort att sälja bilar till högre marginal (dvs dyrare), men det verkar slutat.  Konkurrensen äter upp effekten.

Gissning inför 2026? 

Marginalen troligen fortsatt inom målintervall, men troligen i det lägre spannet. 

Antalet sålda fordon bör väl plana ut och såvida inte Kina förvärras ytterligare så blir det kanske en 1-3 % tillväxt där. BEV bör följa samma trend med mindre tillväxt än guidat tidigare om man backar bakåt.

Tydligt tycker jag i alla fall det är att marginalerna troligen inte kommer återgå till högkonjunkturens 8–10 %. Först ska Kina stabiliseras men det är en extremt tuff sitts att kunna ta marknadsandelar där med all prispress som nu sker då kineserna utvecklat sina modeller.  Handelspolitiken behöver också blir mer förutsägbar men det är inget jag räknar med de närmsta åren. 

Marginalerna är pressade men på ok nivå, elbilsutvecklingen är positiv men bromsad, och geopolitiken är den enskilt största sk externa risken.

Samtidigt så tycker jag bolaget visar flexibilitet och kostnadsdisciplin och man navigerar så gott man kan. Bolaget ter sig fortsatt välskött, men som man brukar säga, befinner sig i en utmanande omvärld.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.